AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.140

Tappat bromsverkan PANIK

Mina bromsar får mig att gråta och idag kom nästa kaos.

M3 E36 bromsar runt om
M3 E36 HBC + Bromsservo

Sjunkande pedal har funnits ett tag, köpte för ett tag sedan en helt ny HBC.
Idag bytte vi den och luftade oss blodiga men ingen framgång

Symptom
utan motorn igång går det att bygga upp tryck om du pumpar
med motorn igång går pedalen i botten, bromsarna tar i slutet max 5% av slaglängden och ABS bromsarna dunkar i väldigt lätt. Jag tror vi lufta ur minst en halvliter bromsvätska med tändningen på, började längst bak till höger och jobbade oss framåt men hur vi än gjorde var bromsarna HELT katastrof.

Nåja vi beslutade oss för att byta tillbaka till den gamla HBC då den iallafall funkade även om pedalen sjönk något. Efter att ha bytt och börjat lufta känns det bättre men döm om min förvåning när bilen startas går pedalen i stort sett i botten SNABBT, pyttelite bromsverkan finns och ABS triggas lätt, symptomen är alltså samma som med den nya HBC och vi förstår ingenting.

Jag har dragit loss slangen mellan Insug och bromsservon, det pyser till men är inget megavakkum där. Vi ser ingen bromsvätska som tar sig ut någonstans och sen har vi mest stått och kliat oss i huvudet.

Givetvis är det panik och man gör saker som detta i sista sekund, varför lär man sig ALDRIG??

Alla tips är välkomna!

Johan S
NordSchleife 8.19
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ett kanske dassigt tips, men på "nyare" BMW måste man lufta via en diagnosdator om det kommit in luft i ABS-pumpen. Det går aldrig handlufta ur den luften.
jo det vet jag du har helt rätt men jag har svårt att tänka mig det är så mkt luft att jag får så här dålig känsla. Jag har provat tidigare att lufta med vibrerande abs pump och visst gjorde det på sig men inte som natt och dag.

Johan S
NordSchleife 8.19
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Långskott som fan:)
Hade en 323i E21 där det blev internt läckage i bromsservot. All bromsvätska bara "försvann" men istället för att läcka synligt så fyllde den hela servot med bromsvätska Märktes genom att bromspedalen for snabbt i golvet, man fick "tanka" bromsvätska varje dag och vid vänstersvängar la man legendariska rökmoön över staden (bromsvätskan ran antagligen va vacuumslangen rätt ner i insuget) kan ju vara värt att kolla

//RX400h -08
Jepp har funderat på det oxå men det försvinner ingen bromsvätska under färd och den enda röken som kommer är från däcken isåfall :-)

Dessutom är slangen från servo till insug torr och fin. Jag kopplade dessutom loss den idag, pluggade vid insuget och bromsverkan är typ noll känslan i pedalen blev dock trevligare utan servot inkopplat.

Johan S
NordSchleife 8.19
Luft. Hade ett liknande bekymmer på min Passat. Bromsslangarna byttes på verkstad. Pedalen sjönk en bit efter nån dag. De luftade igen, denna gång även vid hydraulblocket. Blev "bra" i några dagar,sedan sjönk pedalen en bit. Hade dock bra bromsverkan, fullt körbart men inte som det skall vara. Lösningen: Luftade bort ca 5dl/ok på följande vis:
1: Alla fyra hjulen i luften.
2: Öppnade alla 4 nipplarna, lät det "droppa" bort ca 0.5dl/ok, genom slang till respektive OK o sedan ner i en lämplig behållare. Bilen var igång när detta gjordes, håll koll på nivån
3: Dra åt alla nipplar. Bromsa hårt.
4: Lufta parlvis/axelvis, börja bak. Luftade bort iaf 2dl/ok
5: Dra åt nipplarna. Bromsa hårt
6: Lufta nu på vanligt vis, dvs HB,VB,HF,VF

Detta gjorde susen för min del. Luftade på samma sätt båda mina E36, båda har korrekt "känsla" i pedalen.
Lus: Bromssystemen på båda mina E36 var "helt dränerade" innan jag fyllde på ny bromsolja, gick bra att få bort luften från pumpen. ABS-lampan kunde blinka till emellanåt under luftningens tidigare skeden
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ja, det skiljer säkert från mina erfarenheter med E39 och E53 mot E36, därav min reservation.
att lufta med diagnos är inget måste man det kan ibaland fastna lust där som man får ut isåfall.

Jag har nu fått låna lite verkstadsutrustning och skall trycksätta systemet och tvinga ut eventuella luftfickor. Jag funderar på om vi ändå inte skall byta tillbaka till den nya igen, för oavsett vilken HBC jag har är problemet detsamma. MEd skillnade att pedlaen sjönk med den gamla vilket det förhoppningsvis inte kommer att göra med den nya när allt är klart.

Jäkla mekk det här men jag hoppas hitta en vettig lösning.

Johan S
NordSchleife 8.19
Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Bobisch hoppas Johan får ordning på bromsarna. Önskar jag kunde komma med något godt råd! ^^

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
tack herr ober!

felet löste sig inte under gårdagen, bytte tillbaka till den nya hcb:n igen och luftade som galningar med lånad utrustning som trycksatte systemet. bromsarna är fortfarande i stort sett verkningslösa och pedalen går i golvet utan större motstånd.

Johan S
NordSchleife 8.19
Det som förvånar mig är att det i stort sett inte finns något motstånd i pedalen med motorn igång (det finns ett visst motstånd men i förhållande till hur det skall vara är det i stort sett obefintligt) , den går snällt och utan tvekan ner tills där är kanske några centimeter kvar av pedalens slaglängd. Känslan är som om systemet var nästan helt öppet liksom.

Johan S
NordSchleife 8.19
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.