AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.849

125i coupé vs z4 sdrive 20i

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
ni som funderar på att byta ut er lilla coupé mot en Z4, hold your horses. Min 125i var inne för service idag och jag fick en Z4 sdrive 20i som lånebil. Mina reflektioner:

1. Förarposition: helt ok skjutmån (jag är 187 cm lång) men mindre tiltmån på stolen än i 125i vilket innebär att låren inte får stöd trots utdraget lårstöd på stolen.
2. Styrning: mycket mindre känsla än i 125i. I sportläget blev styrningen supertung men fortfarande känslolös. Stor förvåning/besvikelse.
3. Motor: Jag blev helt förbluffad av motorn. Vibrerar och låter. Påminde mycket om min förra bil, 120d. Ovillig att varva, brötig, bullrig. Steget till sexan i 125i var mycket större än jag trodde. Jag trodde att det var en diesel men varvräknarens rödmarkering började ju vid 6500....är de här direktisprutade fyrorna likadana allihop?

I övrigt tycker jag att Z4 är skitsnygg men körupplevelsen som sagt förvånande "dålig". Jag trodde att jag skulle bli eld och lågor men icke.

Så, behåll era coupéer! Jag behåller min.

/M

Mina bilar:
Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag provkörde Z4:an med 2,0 för några dagar sedan, och jag måste nog hålla med dig; saknade gångkulturen i en sexa men i övrigt en kanonfin bil. Jag satt dock väldigt bra, vilket jag gör i alla BMW:ar men jag är å andra sidan 173 lång, så det skiljer 14 cm...
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hade det suttit en sexa i den så hade du nog förmodligen inte startat tråden...:)
Nä, men den fyrcylindriga är inte känd för att vara speciellt rolig. Det känns ju som att steget upp prismässigt till en bil med sexan inte är så högt, speciellt inte på begagnatmarknaden. Värt varenda krona anser jag i varje fall.
Annars så är Z4:an sjukt snygg. Det är ju en roadster och därmed små, kompakta och trånga :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.