|
|
|
|---|---|
|
Hej! Fick precis bilen underkänd på besiktning pga ovanstående och behöver lite input kring vad det kan tänkas vara. Hc var som bäst nere på 139 på tomgång, gränsvärdet är 100. Co var på 0.6 gränsvärde 0.5 Co vid 2500 rpm var 0.7 gränsvärde 0.3 Lamdan var dock 1.01(detta tyder väl på att den får rätt bränsleblandning?) Det sitter original luftburk på bilen så inget öppet filter. Efter vad jag kan se har den inte dragit något vatten och oljan ser fin ut, ser inga tecken på vatten i den. Det kan lukta lite vad jag tror är glykol när man står bredvid bilen på tomgång. Den går överlag jämnt men kan rycka till nån enstaka gång ibland och nån gång ibland lägga sig på en tomgång på ca 1300 rpm. Förutom detta går den ganska bra, detta är min första m-bil så jag har inget att jämföra med. Jag har felkodsutrustning för felsökning men skule vilja utesluta sådant som inte syns på felkod som tex katalysatorerna. Vad tror ni? Luftmängdmätaren? Kattarna? Tack på förhand! | |
| Byt lambdasonderna (tror att de sitter precis innan "katten"). Sonden "slits" med tiden så oavsett om det löser ditt problem eller inte så är det en god "investering". | |
| Låter som lambdasonder. Felsök så ser du vilken det är så slipper du byta båda. | |
|
Orginal kattar ? Med min racecat så behöver man piska bilen innan mätning så katalysatorn "tänder" till. Mvh |
|
| tänkte inte på lamdasonderna, tack för det! Ja det är originalkattar vad jag vet, har bara ägt bilen i två månader. Besiktningsmannen gjorde ändå flera försök för att få ner värdena, bland annat så körde han och varvade på tvåan och oljetempen låg ändå på ca 95 grader. Kattarna skulle kunna vara slut men tror mer på lamdasond el lmm eftersom tomgången knäppar sig ibland och den kan gå ryckigt när den är kall ibland. Jag uppdaterar efter morgondagens felsökning då jag även ska leta efter tjyvluft. | |
|
Kattarna lär det nog inte vara. En katt på min rasa och då hade jag 999 i hc. Tror det är en lambdasond. Kan visa bra blandningsförhållande men kan vara kass ändå. Och är lmm kass blir den trött. Och motorn låter väldigt ansträngd. |
|
|
Hej igen! Nu är den besiktigad och godkänd! Jag bytte lambdasonderna som flera av er föreslog och det hjälpte! Den kan fortfarande ha ojämn tomgång ibland men det tror jag är spjällägesgivaren till gasspjället eftersom symtomen stämmer in på det och den ska jag byta framöver. Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.