AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.019

Blivit med Z4 = Funderingar

Skaffade mig nyligen en Z4:a 3.0 -03 och har nu några frågetecken jag önskar svar på.

* AC:n rasslar lite, följer varvet på motorn, ska man vara orolig? (ACC)
* Väderlös radiomottagning, vanligt på Z4:an? (Navi med stora stereon)
* Vart köper man aux-kit som fungerar och till bästa pris?
* Hur ofta impregnerar ni er sufflett, hur vet man när det är dags?
* Cab-motorn verkar inte vara bytt, något att vara orolig över? (Helautomatisk)

Svar på frågorna och andra praktiska tips mottages hemskt gärna.
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Beträffande radiomottagningen så kolla att inte originalantennen är utbytt mot en tuffare kortare. Vissa sådana ger betydligt sämre mottagning.
Aux-kitet köper du hos BMW handlaren. Billigt och lättmonterat.
Cab-motorn ger inga bekymmer om tidigare ägare varit noga med att göra rent från löv och dylikt innan sufletten öppnats. Bra även om bilen garageförvarats när den inte använts och riktigt bra om dräneringskanalerna rensats regelbundet.
Impregnering av sufletten har jag gjort fyra gånger sedan -04. Funkat bra för mig. Inget har indikerat att det varit nödvändigt men gjort ändå.
Ac ljudet har jag ingen åsikt om.
Tack för ditt svar "tgneb".

Antennen är originalmodellen ca:30 cm. Läste på utländskt forum att det kunde ha med DSP-förstärkaren att göra.
Har du monterat aux-kit från BMW själv? Svårt att få ut stereon?
Tips på hur man rensar dräneringskanalerna smidigast mottages gärna.
ma
27
maratonmac
Bmw z4 2,2-05
Toyota Avensis -05
Här kommer en bra sida hur du plockar bort stereon.

Länk

TPE
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Lite info om aux-kit mm: Länk
Demontering ventilgaller: Länk
Ett annat aux-kit: Länk -sök produktnr. 82 11 0 142 174
Med dessa går demonteringen lättare: Länk
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej J.Lyth
Att rensa utrymmet där cabmotorn sitter är väldans viktigt, där kommer tyvärr ner en massa skräp som fröer, pollen, damm och annan skit ner i springor när det regnar och vid tvättar som täpper den klena avrinningsslangen.
Det går inte att komma åt det utrymmet utan att plocka bort hela cabställningen.

Varje vår gör jag följande: Fäll caben så öppnar sig lite hål vid fästet.
Plocka bort vänster bakhjul. (i den vänstra bakskärmen sitter cabmotorn)
Längst ner fram i hjulhuset sitter en lucka som är fäst med tre synliga skruvar och en under vid tröskellådan som sitter lite dumt.
Lossa och tag bort plastluckan.
Nu ser du änden på avrinningen som består av en rund gummigrej med fyra flebbar. Den kan du ta bort och kolla så att den inte är full av skräp och så sticker du in ett tryckluftmunstycke där den satt och blåser i slangen.
Nu flyger det förmodligen ut en massa skit i dom små hålen och springorna vid cab fästet. Kommer det upp vatten när du blåser så är det inte så lyckat för då har det stått vatten i utrymmet där motorn sitter.
Hela jobbet tar max en timma och bygger ju på att du har tillgång till tryckluft, men en kompressor för femtonhundra kan spara mycket pengar, samt att den är grymt användbar till mycket annat än att blåsa skit ur ett idiotiskt utrymme där man har placerat en cabmotor med urusel avrinning.

Lycka till och hoppas att du inte har en dränkt cabmotor.

Hasse Z4
Tack för alla bra svar/tips! Jag hoppas att jag kommer kunna vara er till hjälp någon gång.

Hasse: Detta ska jag absolut testa.

Yeddheng och maratonmac: Tack för era tips! Kommer bespara många svordomar vid montering av aux.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.