|
|
|
|---|---|
| Har problem med farthållaren (död) och har bytt brytaren vid kopplingspedalen och även styrenheten till farthållaren men ingen skillnad ! Jag undrar över bromsljuskontakten kan den vara paj så den påverkar farthållaren trots fullt fungerande bromsljus ? | |
| Om den är paj så tror jag du skulle få varning om det, jag hade problem med min och fick då "Bremslicht Elektronik" i check control. Dock är det inte såå meckigt eller dyrt att byta bromsljuslontakten så varför inte testa? | |
| Okey så den ska varna om det är fel på den! läste nån annan tråd ang detta men då var det en 2polig bromsljuskontakt som bromsljuset funkade på men inte farthållaren så kan ju vara värt att testa byta den dock så är min 4polig! kommer bli dyrt i slutänden när man ska testa o byta grejer när man felsöker ingenting på felkoder heller så då är det bara byta en sak i taget tyvärr! | |
|
Jag tycker att man skall mäta upp elektriska komponenter med en vanlig multimeter (resistans, spänning etc) innan man börjar byta ut komponenter för att det kanske är fel på dem - det kan bli dyrt. Bromsljuskontakten ser ut att vara enkel att testa enligt elschemat. Kolla om den fungerar innan du byter den. //Göran |
|
| absolut skulle det vara det bästa om man kunnde med en vanlig multimeter dock så kan jag inte det :/ men man kanske skulle ta och lära sej :) inge tips på nån sida för en nybörjare? har redan beställt en ny bromsljuskontakt i alla fall så skall testa och byta den så får man se om det hjälper.. | |
|
Vilken bil gäller det? Det finns många saker som kan få farthållaren att sluta fungera, t ex glappande givare till automatlådespaken, dvs den som visar D-N-R osv. Glappande bromskontakt varnas det alltid för via checkcontrol, ingen varning, inget fel. Däremot fanns det en komponentdefekt i vissa checkcontrolmoduler (sprucken ytmonterad resistor) som kunde varna för detta även när kontakten var hel, men det är en annan historia som inte berör dig. |
|
| Detta gäller en M5a E34 så ingen automatlåda ;) Jag har läst en tråd ang bromsljuskontakten och om man har 2polig bromsljuskontakt så kunnde tydligen ena polen stavning? bli kortsluten så tex farthållaren vart ur funktion men bromsljuset fortarande fullt fungerande! dock så har jag en 4polig kontakt men jag tänkte att det kan vara värt att testa! om man drar ur bromsljuskontakten så ska det alltså varnas för det i checkcontrol? det gjorde det inte när jag drog ur den vad jag minns.. | |
|
Mors, tvivlar på att du har en 4-polig kontakt, isf har du 8 stift, det går ju åt 2 stift till varje kontakt (pol), gissar att du har 4 stift i kontaktdonet vilket innebär 2 st slutande/brytande kontakter m.a.o 1 till broms & 1 till farthållare, extremt enkelt att testa med en summer eller multimeter, kolla i elschemat vilka stift som hör ihop ställ in multimetern på ohmmätning eller piipfunktion (diodtest) sätt mätprobarna på stiften, tryck sen ner bromspedalen, nu ska du få multim. att pipa el. sluta pipa beroende på om det är slutande/brytande kontakt, samma om du kör ohmmätning, inågot läge ska du ha 0 ohm. ( huva vilket invecklat inlägg det blev, hoppas du fattar något ;-) |
|
|
Hallå nja vet inte jag men står i alla fall 4 polig här nr 24 Länk ja lätt för den som kan med en multimeter jag har aldrig använt en så känns bara vilset allt det där ! i alla fall bytte farthållarmotorndå gick ju farthållaren igång men funkade inte klockrent hackade lite och gick ur läge så jag trodde jag behövde justera själva wiren men sen sluta skiten fungera igen så jag höll på idag flera timmar och försökte få den att fungera igen men icke är så jävla less på skiten nu så jag vet inte om jag orkar fortsätta med det där nå mer nu ! Vet inte vad man ska dra för slutsatser att farthållaren hoppade igång igen efter bytet av farthållarmotorn en stund men sen för att börja lägga av igen ! |
|
| Vet du inte grunderna med en multimeter måste all form av el/elektronik vara främmande för dig. Jag råder dig att be någon kunnig om hjälp. Det är en E34 M5 värd. | |
|
Ja det är väl främmande om man aldrig hållt på med EL? det låter som en självklarhet för dej ? spelar det någon roll om det är en M5a eller tex 318 ? Det har med farthållaren att göra inte en livsviktig komponent ! Jag var ner till bilen och kollade på själva wiren (BOWDENKABEL HASTIGHETSREGLAGE) och där tror jag mitt problem sitter kabeln är dålig helt enkelt drog lite lätt i den och den särade sej som ni ser på bilden [IMG]Länk |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.