AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.989

Möjlighet att montera Bmw drivlina i Scorpio ?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har funderingar på om det är möjligt att sätta i en Bmw drivlina i min Scorpio 2,9 från -94??

Får börja skriva att bilen är i nyskick och ensam i sitt slag, så kommentarer angående bilmodellen undanbes vänligen.

Bilen ska vara fullt besiktningsgodkänd.

Drömmen hade varit en 335 motor med tillhörande automatlåda, men antar att detta är låångt från möjligt??

Tanken för några år sedan kretsade kring Bmws 3,0 liters V8 och automat E38 eller E34 med facit i hand efter mina E38or är jag kanske inte så sugen på att stoppa i en sån motor. Även en amerikansk V8 har kretsat i huvudet men de är ju tyvärr ofta väldigt stora i måtten sett.

Kom gärna med tips om vad som kan funka, om det skulle vara möjligt genomförbart för att få bilen bes och godkänd?

Någon som ni vet pysslar med den här typen av jobb?

(jag förstår självklart att detta kommer kosta skjortan)

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Om du ska sätta i en stor motor så måste du ju registeringsbesiktiga bilen som ombyggt fordon, vilket innebär rätt mycket jobb förutom bara motorn.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Behöver jag inte bes den som ombyggt fordon oavsett?

Om man kan byta motor i samma storlek skulle ju en rak bmw sexa på 3 liter vara möjligt om utrymmet finns. Bilens befintliga motor är på 2,9 liter.

Tror ni det ens är möjligt att utföra en ombyggnation på dessa promisserna?

Glömde skriva att bilens kaross måste se helt original ut utifrån sett.

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Har för mig att du inte behöver registreringsbesiktiga den som ombyggt fordon om du sätter i en motor som har max 20% mer effekt och max 10% mer vrid än original.
Tror inte man får göra några modifieringar alls.
Om den inte är äldre än 77 eller 76 vad det nu är.
Det är därför man väldigt ofta ser gamla volvo 240is med v8or i.
Kolla med transportstyrelsen.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Fakta

AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT
Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Det här var ju faktiskt rätt ok.

"För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen"
M52B25 med tanke på effekten. Borde var mer "krut" i 170 hästar från Bayern än typ 150 (?) trötta åsnor från Köln...
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Fagersten, är det inte dumt att förstöra orginalskicket genom motorbyte om den nu är unik?

Vore kul att veta varför du lurar på ett motorbyte?
Ja om bilen är "ensam i sitt slag" måste det vara dumt att skruva sönder den?
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Börja med att ta fram tumstocken och mät.
Skorpans motorutrymme är ju tight redan med v6:an
Ska du kapa upp torpeden och ta in rak6:an i kupen?
Om jag får gissa...Skorpor hade/har rätt frisk aptit på bakaxlar. Stenålders V6:an är allt annat än snål, o pigg kan man inte kalla den heller. Men den förflyttar bilen:). Kan hålla med delvis om att det kan vara dumt att byta drivlina. MEN, det är en Skorpa, så jag tror inte att det gör så mycket om den får en bättre stabilare o mer bränslesnål drivlina. Värdet kommer dock gissningsvis påverkas i negativ riktning, gissar jag!
2.9 är bättre än 2,8
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har uppfattat det som att din Ford är i knallskick och då tycker jag du ska behålla den så.
Jag har ju en 264 som är riktigt fin och i den är det teoretiskt möjligt att lyfta i en V8 i men jag väljer att behålla PRV spisen,mkt tack vare Matching Numbers.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Alltså är det helt ok ur besiktningssynpunkt att ECU optimera en motor om man håller sig inom gränserna 20%/10% ? Bara försäkringsfrågan som kvarstår i så fall...
viobebe
Har du tänkt på Fords V8:or?
Då håller du dig inom koncernen också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.