AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.257

Hur får jag min 540 e34 att starta ?

Jo
1
Joniii
540iA -93
323i/C-96
Har en BMW 540 som tidigare alltid startat, men en morgon var den helt död och fick upp fel meddelandet felsäkert läge. Men det underliga är att bilen inte ens går att starta.
Är det någon som haft liknande problem eller finns det någon som kan hjälpa mig?
Tacksam för svar.

Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Ford F250 7.3psd crew cab
Honda Legend 3.2 Gen2
Toyota corolla 4st -86-87
Bedford/isuzu kb
fet bump, men hur gick det med bilen? min 540 går heller ej att starta pga felsäkert läge..
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inget fel på att bumpa 1 år gammal tråd - jag uppmuntrar starkt att trådar uppdateras så att de faktiskt tillför något värde (det finns på tok för många trådar där en fråga ställs, ett antal inlägg från forummedlemmar och sedan sugs tråden upp i ett svart vakuum). Sök på något så förstår ni vad jag menar.

Felkoder är ju aboslut det första naturliga steget.

Har motorstyrsystemet bestämt sig för att visa felsäkert läge så brukar det finnas en felkod relaterat till detta. I många fall kan detta leda en på rätt väg - iallafall en fingervisning om var man ska börja felsöka.

Sen finns det olika grader av "vill inte starta" - här är några exempel på skalan
- det klickar inte ens när man vrider på nyckeln
- det klickar bara till när man vrider på nyckeln
- startmotorn går runt men motor startar inte
- startmotorn går runt och motorn är nästan på väg att starta

En sak som motorstyrsystemet vill ha är signal från vevaxelgivare eller kamaxelgivare, i vissa fall även båda. Annars vägrar motorstyrsystemet att tillåta start av motorn (då den inte vet var i förbränningscyklerna de olika cylindrarna är).
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
Precis! Väldigt irriterande när det aldrig kommer fram hur allt slutade :P

Min bil fick Engine failsafe och transmission failsafe samtidigt. Sen när jag skulle starta om bilen så händer INGET! Alla lampor,instrument och liknande fungerar men startmotorn klickar inte ens. Har testat reset mee batteriet osv
. Ingen skillnad. Får ingen kontakt med motor eller låda under felsökning med dator,får däremot kontakt med nyckel,bromsar,lampor etc.

Tempmätaren går även upp på rött när tändningen vrids på.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En tanke far ju mot EWS, men vet inte om du har det på din E34 540i.

De första E34 540i fanns ju redan 1993, och första varianten av EWS kom 01/1994 (fanns en enklare Drive Away Protection som fanns redan 09/1993 och framåt men osäker i vilka modeller).

Har ingen erfarenhet av EWS, men lite långsökt att både engine failsafe och transmission failsafe skulle tändas om det var problem med EWS.

Däremot är det ganska oroväckande att du inte får kontakt med motorstyrenheten. Något tråkigt kan ju ha hänt med motorstyrenheten eller med dess strömmatning.

Ett vanligt och enkelt sätt att se huruvida motorstyrenheten överhuvudtaget lever är att kolla vissa givare efter spänning. Många givare/kontrolldon som motorstyrenheten använder sig av får sin spänning från just motorstyrenheten.
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
Okey!,alla tips är bra! Dock tror jag inte att det är fel på ews för datorn hittar nyckeln osv. Men inte motor eller låda. Det är en 540e39 som jag har förresten..
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
Jag har en annan tråd om just min bil som du kan svara i om du vill :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Doh!
Tittade ju bara på rubriken (och inte i din profil) :-)

Nä, tror inte heller på EWS.

Kanske är ett enklare fel såsom main relay (som spänningssätter stora delar av motorstyrenheterna).

Skulle rekommendera att börja i den änden (se över hur spänningen till styrboxarna ser ut och se över vilken spänning som styrboxarna i sin tur ger ut till vissa specifika givare/styrdon).
Hej!
Läser en massa info på forumet men har tyvärr inte så mycket att bidra med.
Kan inte bidra med något i denna tråd, eller många andra för den delen heller :-)

Jag vill däremot tacka "bmw-slangen" för att han gör forumet intressant och läsvärt till en stor del. Du verkar ha koll på på det mesta och vara intresserad av att hjälpa andra.

Jag tycker det är både roligt och intressant att läsa dina inlägg även om jag inte äger dom bilarna, utan mest för kunskapen !

(Hoppas mod låter det här vara kvar som en liten trevlighet emot BMW-SLANGEN)
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej. Vet inte om det är lika på E34 som på E39, men det kan vara värt att kolla upp. På min 540 var det oljenivå givaren som var trasig. Detta gjorde att inte startmotorn snurrade då man vred på nyckeln. Efter en del letande så hittade jag ett inlägg som Hasso skrivit där han förklarade detta. Jag drog isär oljenivå givarens kontakt( den sitter nära själv givaren, så man får krypa under bilen). 540n startar direkt därefter😀

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Mange1985 : Tackar så mycket! Försöker som sagt dela med mig av den info jag har men även försöka uppmuntra andra till att lära sig och förstå hur saker och ting hänger ihop. Dessutom lär man sig själv nya saker varje gång man diskuterar något :-)

@525i : På lite modernare delar ofta många givare spänning/jord och om en givare kortsluter så kan den ställa till det för andra. Jag tror (men är inte säker) att det är ett sådant fenomen som 525i/hasso beskriver.

@moggen : Måste vara den här tråden som är lämplig att fortsätta i?
Länk
Oj, ni har redan kommit långt i felsökningen där!
Och till och med fått igång bilen - delvis iallafall :-)
Ja, då fortsätter vi där!
Me
8
Menyett
528ia touring -00 , E39
Hej
Min E39 528ia touring har gett fel kod 18 , signal camshaft sensor outlet ett tag , men fungerat bra utom lite sämre ax. Men nu igår skulle starta o ingemting, batteriet var hel tomt, hade glömt nåt på, och med start kablar , samt med en start batteri, knackar den bara, startmotorn går inte igång. Läste om BMW-slangs inlägg här angående kamaxel givare signal, att motorn vill inte starta utan signal. Jag skulle köpa en givare men är osäker pga. ordet outlet? INPA har gett lite konstiga översättningar, tyska till engelska, camshaft är ju kamaxel, crankshaft vevaxel?
Kan någon något av dertta?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På de flesta motorstyrsystem kommer startmotorn att gå och driva runt motorn, även om en kritisk signal fattas. Men motorstyrsystemet kommer däremot inte att ge bränsle och/eller tändning, vilket gör att motorn inte startar.

Om det bara klickar när du vrider på tändningen (och startmotorn inte ens går igång) så är det troligtvis ett annat problem du har, utöver den felkod du nämnde.

Felkod 18 känner jag inte till att INPA ger. Felkod P0018 finns däremot, men det är en generisk OBD-kod - inget som INPA ger. Felkoder från INPA är ett fyrsiffrigt hexadecimalt nummer som tex
0x5DC1 - wheel speed sensor rear right extrapolation
0xA6D1 - auxiliary waterpump

Vilken felkod exakt var det du hade?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Menyett fortsatte i denna tråden
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.