|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har under ett par veckor kört med djup och intensiv TLC på min X5. - Bytt O-ringar i VANOS - Fixat "rattlet" i VANOS - Renoverat DISAn - Bytt framruta. - Bytt lite bromsrör. - Bytt pendelstagen. - INSP II - "Topzning" inne i kupen - Polerat, Vaxat och förseglat lack. - Bytt gråa plastdetaljer. - Fettat in skinnet. Så nu är bilen som ny trots att den har gått 19500 mil nu. Motorn är helt tyst igen och drar så fint. Soppaförbrukningen är nere på 1,21 i snitt nu mot tidigare 1,48 . Inget klegg under oljelock. Så allt känns really nice och svaret på frågan är - JAAAA. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
:) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Bra tips! Ska ge min kärra en sådan behandling också! Finns det ytterligare tips på föryngringskurer? |
|
|
Fina tips! Jag har själv bytt mycket och är inne på att göra en lackförsegling ganska snart. Men hur märkte du att du behövde byta O-ringar för VANOS? Och vad gäller DISAN - är det om det pyser till när man släpper gasen som det är DISA som låter? Mvh// Fred What we do in life, echoes in eternity |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
DISAn "skramlar" rejält. Du kan ta loss den och kolla glappet i den. Jag tror inte att man märker av så mycket på själva motorkaraktären om man byter den utan i mitt fall så rasslade den så mycket så jag är rädd att tappen till själva "flärpen" skall gå av och då kan delar gå in i insuget - vilket har hänt lite då och då för vissa. Man hör väldigt lätt om DISAn rasslar. O-ringar för VANOS. Jag fick felkod 106 (VANOS exhaust mechanical jammed) från INPA. Nyaremodeller av DME (tror jag det heter) ger en annan förklaring till felkoden - typa att kamaxellägesgivaren varnar men det är väl antagligen för att kolvarna hamnar utanför "spec" och då ger givarna felkod. Oavsett så fick jag en lysande gul motorlampa lite då och då. Den drog mycket olja - typ 1L på 200 mil. Har bytt vevhusvent så det är inte den som har spökat. Efter bytet så har lampan inte lyst. När jag tog av ringartna så förstod jag att de behövdes bytas. Den inre o-ringen som skall vara mjuk för att bibehålla sin funktion var som bakelit. Om det "pyser" så kan det vara en läcka från ngn bälg. Vanligt att det finns ett hål i slangen som går till tomgångsmotorn. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
Jag glömde: - Polerade upp lyktglasen = som nya. Har satt på skyddsfilm från 3M nu. - Tog loss nummerskyltsbelysningen och gjorde rent (retade mig på att det var lite grönt inne i glasen. Så det varje gång jag öppnade luckan :) ) - Tog loss bakre ljusinsats och pillade bort en fet fluga som har lyckats ta sig in dit för ett år sedan. - Hade på Rain X på alla rutor. - Justerat de backar som möter bakluckan så luckan inte skramlar längre (när man kör över gupp) Har lite kvar: - Fixa torkarmotor bak - det verkar vara ngt glapp i den. Funkar i regel. Det är inte kabelgenomföring till bakluckan utan det är själva motorn som strular ibland. - Byta ut mattor. - Fixa till varför basen försvinner om man vrider på lite grann på stereon. - Byta damasker till drivaxlarna - börjar bli lite väl torra och spröda nu. - Ny underredsbehandling (ingen panik - får bli i höst) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Härligt med folk som verkligen tar hand om sina bilar! :) | |
|
Svaret är JA. Att hålla bilen ren o fin gäller ju oavsett ny eller gammal bil, men något jag är sugen på är att köpa en bil som gått många mil (=billig peng) men som är fräsch i kaross och inredning samt motor och sedan byta ut hela fram och bakvagnen, samt gummikuddarna för motor, växellåda, avgas, samt byta koppling och växelspakslänkage. Borde ge fin nybilskänsla i körningen till billigt pris. :) |
|
| Men vart är bilderna då?! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.