|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag står i begrepp att köpa en Alpina B10 och skulle vilja ha lite tips kring dessa. Vad jag förstått så är toppackningarna en svag punkt på dessa. Vissa påstår att packningarna är dåliga och att det därför gör att dom går sönder. Eftersom jag ville gå till botten med detta så ringde jag till Jarls Bilservice som uppgav att många ägare kört sina B10 på 95 oktan istället för 98 oktan som det ska vara. Spikningar ska därför göra att toppackningarna ryker. Har nån någon erfarenhet av detta? Ni som själva äger B10 4,6, har ni haft trubbel? Skulle vara en riktigt trevlig bil att åka runt med men vill ju inte råka ut för stora dyra reparationer som detta. Enligt de verkstäder jag talat med så är det en reparation på ca 50´kr och det är ju ungefär vad dessa gamla alpinor är värda. Jag känner mig klart rådvill.. | |
| Jag hoppas du menar 5000kr och inte 50.000kr,,, att byta dessa packningar är inte direkt raketforskning, och om man bara äger en momentnyckel så är det lättfixat | |
|
Både BJ Bilservice i Gbg/Mölndal samt Jarls sa att kostnaden är ca 50000kr. Hade det varit 5000 så vore det inget problem. Jag har bytt toppackningar på en del cheva V8:or förr och det var ju inget märkvärdigt. Dom hade iof inte kamkedjor som gick upp i topparna men ja, det kan väl knappast vara olösligt menar jag. Det hela måste väl ändå gå ut på att fästa kamdrevet med buntband i kamkedjan och sen märka upp dess placering så kamdreven kommer tillbaka i rätt position? |
|
|
Är det inte så att skadan de ställer till med kostar 50' om de ryker? Bara ett byte har jag svårt att tänka mig skulle kosta dessa summor. ___ //Ulf |
|
|
Det ingår väl sådana saker som planing av topplock, sotningssats osv. Kan tänka mig att det är arbetstiden som är massiv. BJ bilservice pratade om 3 dagars arbete. Fan, ska jag våga mig på detta med Alpinan? |
|
|
Javisst :-) Fina bilar... |
|
|
Otroligt trevlig bil med ett härligt ljud. Toppackingarna är känsliga då de är av organiskt material. Går att se om de är bytta om man lyser ner i motorn. Det bästa med bilen tycker jag är att acca från 0, när motorn går över 4500 varv blir det ett fruktansvärt tryck !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.