AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.009

850csi vilket värde

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Hej

Jag har nu insett att en 850csi är vad jag vill ha.
Jag har kollat runt lite och det verkar som Tyskland är där man finner frälsningen.
Frågan är nu att det finns lite olika till salu och en del har gått så mycket som 30000mil.
Men att dömma av bilder o dylikt så ser de ut att vara i bra skick.
Så frågan vad är en 850csi i normalt använt servat skick med 30k/mil på mätaren är värd egentligen?
Helt enkelt vad kan man förvänta sig betala för en sån kärra idag i Tyskland och även här hemma?

Med vänlig hälsning,
F1
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Senast jag såg en Csi i Sverige till försäljning så låg den väl på runt 200:tusen och ca:20:tusen mil och då bör väl de tyska bilarna ligga lite lägre kan man tycka.
Skicket avgör ju såklart och vad som åtgärdats,allmänt sett så verkar tyskarna sköta sina bilar snäppet bättre än vi i sverige (har jag hört).
Kontakta annars kshp här på forumet som har koll på de flesta e31 bilarna här i landet.
Annars ligger det en B12 5,0 e31 ute på blocket,tror ägaren ville ha 169:tusen.Fin bil men dock automat med en växel för lite.
Lycka till!
Mvh Dic
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Det verkar ju inte vara nån rykande åtgång på 8:or i allmänhet i Sverige. Många ligger ute länge, även i Tyskland. Så det är därför jag frågar vad ni erfarna e31 ägare bedömer att kärrorna har för realt värde nu förtiden.
Sen kan jag klart se att b12:or och CSI ligger högre i pris.

/F1
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har kikat lite på priser på BMW 850Csi ett "längre tag" och det har funnits för inte så länge sedan en Csi för 120' vill jag minnas + att det även nyligt legat en ute för 160' cirka..på blocket och i Sverige då.

Vad man "ska" betala är ju upp till vad man kan komma överens om i det aktuella läget, men svårligen ligger dessa ute för under 150' i allmänhet..Den för ca 120' som jag såg för en tid sedan har haft ett betydligt högre pris i början på annonseringen, men kom ut för då ca 120' efter en trolig "försäljningstorka", såld nu vad jag vet.

Ja...nu har jag aldrig ägt en Csi eller en 8-serie öht, men just BMW 850Csi skulle ju sitta fint :)
380hk i en omsorgsfullt M- tunad V12:a...mums!

Mvh Janne.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
F1 Power!
Förstår nog vad du menar men vete fan om realt värde kan sättas på en sån modell.Den är ju faktiskt en "extrembil" tillverkad endast 1500 ex varav Alpina tog hand om 48 tror jag det var,finns ju en viss romantik runt modellen.
Har sett till salupriser på runt 250:t och fortfarande tangerar de 20:tusen mil.
Säkert välskötta och varm garage men frågar man om HC värden och hydralstatus så visar det sig i flera fall att "det läcker lite" och "inga insugspackningar e bytta" och glödtråden i LMM har slutat funka.
Växellådorna har ju inte heller gjort reklam för sig själva att de är "skottsäkra".
Allt detta går ju självklart att åtgärda,är själv tillräckligt knäpp att jag antagligen skulle överväga att gå på 120:tusen varianten bara för att göra ett försök.
Har själv en "vanlig" 850 och den har tuggat flis innan jag fick ordning på den men medger gärna att jag ett antal gånger varit på till "plåtpressen".
150:tusen är nog en riktpunkt men sen kan en del hända på vägen.
Mvh Dic
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Glömde ju att hänga på Janne T!

380hk i en omsorgsfullt M-tunad V12:a...mums!
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Således är jag inte rädd för att skruva på BMW, har ju i stort sätt tagit isär o satt ihopp min 750 själv. Så det mekaniska är jag bekant med, men det är just vad en csi kan tänkas vara värd när den gått 30kmil.
Mitt mål är att återställa den till ett så nära exemplariskt skick som möjligt över tid. Och sen bara ha den som sommar glidare.
Så låt oss spekulera i att man betalar en 120-140 för en 30kmil som är normalt sliten o frisk i motor/lina.
Är det sen värt att lägga säg 50-100tusen över de närmsata 5 åren så den är i toppskick trots sin ålder o sträcka.
Kan man om man mot förmodan vill sälja den med hedern i behåll då tro?

/F1
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Som allt annat så är skicket helt avgörande och vad du själv är ute efter. Prestandan mellan de olika är inte stor. många pratar illa om diverse saker men det tror jag ofta beror på okunskap. Vad som gäller priset är ju vad marknaden säger så lycka till.
/P
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
F1 Power!
Med tanke på dina kunskaper och målsättning så är det ju bara att köra rakt fram och når du målet så är ju det i sig att betrakta som ren vinst,tror du ligger rätt i dina tankar om utlägg och som Per säger så bestämmer marknaden och en välskött,renoverad 850Csi är nog alltid att betrakta som attraktiv.
Mvh Dic
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Ja att skruva i en V12 eller 4 är ju bara ett par gånger mer av div saker, vad man skall komma ihåg är ju att vissa delar börjar bli svåra att få tag på eller utgått samt så har priserna börjat gå upp vad som gäller reservdelar på BMW samt att allt går inte att få tag på via eftermarknad. Din fråga om det är värt att lägga 50 till 100 k på en sådan bil är nog något du får bestämma själv, personligen tror jag inte att du någonsin får ut dessa pengar, har sett mycket fina exemplar för det som du tänkt ge för en start, det som jag värderar högt är rost fri (ej omlackad pga rostlagning eller dylikt) motorer M70 eller M73 finns i en uppsjö men S70 får man leta efter rätt länge.
Den som fanns i Karlstad är ute till salu igen för 200 vad det beror på vet jag ej men misstänker vinst.
Tror nog att man skall se på färgen 24 på Blocket i dag varav 11st röda varav 9st Calypso vilket borde tala för sig själv, den gröna CSI´n för 159k kan vara ett bra ex men lite mer historik vore att föredra samt en genomgång av kaross, motor och elektronik.
Nu har jag nog stuckit ut hakan tillräckligt för att få en omgång.
/P
själv skulle jag nog välja en -95 och nyare med m73 och 5-stegs aut.
ännu sällsyntare och förmodligen bättre, istort sett likvärdiga prestanda.
Nu är vi väl alla olika men jag tycker automatlåda passar bilen bättre ,det är ju trots allt mera gt-vagn än sportbil.

så! nu har jag också stuckit ut hakan...
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Jag kör idag 750 med M73 motorn o 5 stegssteptronic. Och nog kan den motorn ge en sliten CSI problem att köra ifrån.
Men det är nått vist med en manuell M-bil, det liksom är beroende framkallande.
Det är som Kspehe skriver att delar börjar försvinna nu efter 20 års tid. Och vad gör man när det är slut helt?
1. De som är slutkörda blir eftertraktade donator objekt.
2. De som är i fint skick blir samlar föremål inlåsta okörda.
3. Vi som älskar att köra våra bilar får svårt att hålla liv i dem.

Jag tackar för era synpunkter, samtidigt som jag hoppas på fler reflektioner.

Med vänlig hälsning,
F1
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Viktigt för mig när jag köpte min 850 var hur den hade ägts innan, att den var röd och manuell. Det finns många 850 till salu och att hitta en med just dina kombinationer vad avser färg, inredning typ av växellåda, Csi eller inte osv är nog inga bekymmer. Det handlar om att bestämma sig för att ta steget att äga en av de snyggaste cuperna som byggs med V12. När stil och känsla harmonerar.

Eftersom dessa bilar börjar bli till åren är mitt tips att köpa en välservad bil med få ägare med det utgångsläget har man gett sitt bil ägande en bra start. Sedan kan ju vad som helst hända men ändå!

Tänker du ett steg till på när du själv skall sälja så måste du nog vara petig med kulören som Per skriver, karossformen fullständigt dör i fel kulör.

Med vänlig hälsning/Daniel

Länk
Progress through pain
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Lite osökt kommer min fråga då, vilka kulörer är dödande för karossformen?
Även inredningsmässigt kan ju kulör o kombinationer leva eller döda.
Men val av fäljar till bilen är också avgörande för hur bilen framträder, man har ju set en hel del overkills!

Gul går bort direkt om jag får välja.

/F1
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Jag kan ju bara svara för min smak och då gäller röd(solid), svart(solid och metallic) och mörkblå(metallic). Inredningen ratar jag alla tvåfärgade förutom silbergrau/silbergrau hell. I övrigt helfärgat funkar bra. Fälgar är som du skriver också en fråga om smak. Min smak är Alpina, M-parallell och den klassiska M-teknik ll som även sitter på M5 E34 3,8.

Med vänlig hälsning/Daniel

Länk
Progress through pain
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.