AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.951

Hål i bensintank e38 1999 vad göra?

ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Hej!

Ja då har man blivit ägare till en e38a och jag måste bara få säga en sak
Herregud vad stor den känns jämfört med en e39a
ungefär 20cm skillnad i längd men känns mer som 50cm när man parkerar bilen och tittar på den.

Bilen jag köpt har ett jätte litet hål i bensintanken.
Hålet är inte stort men eftersom det är på botten av bensintanken så räcker det för att det ska läcka bensin även om man bara tankar med några liter.

Vad jag förstått så är det "vanligt" med rostiga bensintankar på e38a.

Enligt säljaren så kan man använda något som heter kemisk metall (spraya på det) och det ska tydligen täppa till hålet.
Men vad jag kunnat komma fram till genom att läsa om det är att bensin bryter ner det efter ett tag och jag vill inte fuska med det utan jag vill laga bensintanken ordentligt.

Bensintanken är i helt okej skick i övrigt så vore synd att byta ut den på grund av ett litet hål. Speciellt när en ny kostar ungefär 10 hos BMW och det verkar vara riktigt svårt att hitta på skroten. och all jobb som behövs för att byta ut den.

Så min fråga till er är vad finns det att göra för att laga hålet?

Tacksam för hjälp

Ta en bild på det så är det lättare att se.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ta en vanlig tvål och gnugga på det läckande stället, kallas "rallylagning" det funger riktigt bra och brukar hålla en bra stund.

Dock så kan du använda Hagmans läckfixare kemisk metal, det fungerar och är olje och bensinbeständigt och - 40C + 130. Om du gör som beskrivningen säger så får du en bra permanet lagning. Finns på mekonomen tex.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Delorian menar du en bild som jag ska lägga upp här eller så jag själv kan se?

Hasso Tack ska du ha för tipsen. Jag ska åka förbi mekonomen och fråga angående läckfixaren och sedan får vi se hur det blir.
Så vi kan se.
Hur stort är hålet?
5m.m. i diameter som en krona , eller större?
Men bilen är en 99:a är det inte plasttank på dem istället för plåt?
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Delorian nej mycket mindre än en krona, hålet är lika stort som en vanlig öronrengörare men problemet är att den ligger jätte nära en av slangarna som går in i tanken

Nej det är en plåttank
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.