AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.360

Sned ratt efter däckbyte

Har en e46. Bytte fälgar igår med dåligt märke på. Accelera och Rockstone. Hade tänkt o byta de redan från början men tänkte att det inte va akut då de har ganska bra mönster kvar. Nu när jag har varit ute och kört lite med däcken i högre hastigheter så har jag märkt att de vibrerar och att ratten står lite snett. Bilen drar inte snett men ratten sitter lite för mycket åt höger. Jag märkte redan innan jag monterade fälgarna att däcken är "snea". Ställde jag däcken helt rakt och släppte det så ställde det sig snett och lutade väldigt mycket, ramlade nästan ner direkt. Jag tänkte köpa nya, hittat billiga Goodyear excellence alt. efficientgrip på bythjul.se. Frågan e, kommer min ratt ställa sig tillbaka eller krävs det en hjulinställning också? Och vad tar BMW för en sådan isåfall?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Testa att byt position mellan höger och vänster däck - om felet då flyttar sig åt andra hållet är det troligen däcken som är boven i dramat.

En hjulinställning kostar ca 1200kr, för en fyrhjulsinställning. Gjorde i alla fall det när jag gjorde en sådan i höstas...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaret!

Jag har ändå tänkt att beställa nya däck så gör det och ser sen vad resultatet blir. Beställde Goodyears nya EfficientGrip Performance. Det ska vara väldigt bränsleeffektivt men ändå inte tumma på säkerheten. 1200 kr för 225/40 18 på bythjul. Helt okej för ett bra som verkar vara ett av de bästa för tillfället.
Snedslitna däck kan ge alla möjliga symptom. Exempel: M3 E36 med snedslitet framdäck, drar ganska ordentligt åt ena hållet. Trodde först det var nåt värre än snedslitet däck men när jag sätter dessa framfälgar på en annan E36 som går spikrakt med originalfälgarna så drar den oxå kraftigt, i princip redan från 5 km/h. Originalfälgarna på den andra = spikrakt! Däcken som drar snett sitter på kontrollerade fälgar, dvs de är runda/oskeva. Ena däcket är dock rätt snedslitet (insida) men inte så att corden är framme men säg att den inre femtedelen är betydligt mer slitet än resten av däcket. Däcken är av erkänt bra kvalite, Zeta :), men det har nog mindre betydelse i detta fall då föregående ägare kört omkring med kass framvagnsinställning rätt länge uppenbarligen. Numera är hela framvagnen ny, och "spikrak":).

Andra symptom av snedlsitna, suspekta däck: Kraftiga vibbar. Går ej att balansera hjulen. Drar kraftigt åt nåt håll. Guppar pga orundhet (ja däck kan bli orunda med tiden i vissa undantagsfall...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.