|
|
|
|---|---|
|
Hej, ska byta motor i min 316 e30 touring men jag kan inte bestämma mig vilken motor jag ska välja!? Bilen är ju redigt låg så m20 skulle ju vara till fördel då tråget inte kommer lika långt ner som m50 då ja helst inte skulle vilja bygga om tråget. M20b25 är ju mer ''bolt on'' och jag gillar ju den motor, och blir det den så blir de ju vassare kam osv så blir den ju rapp och trevlig. Men M50 motor skulle ju också sitta fint dock lite mera jobb att sätta i men då behöver man ju inte byta kamrem å sånt skit då heller och kan allmänt pålitligare och har ju 20 häst mer. Vad tycker ni jag borde köra på för jag har otroligt svårt att bestämma mig ? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Svaret på din fråga kommer att besvaras automatiskt om man börjar med en kravställning och analyserar denna. De två första och viktigaste frågorna är #1 : Ska den vara besiktningsbar? #2 : Vad är din totala budget? |
|
1. ja den ska besiktas men det är inga problem då ja bor i Finland 2. budgeten tänkte jag till en början med 1200€ / 12000 kronor men då ja har möjligheten att få tag på en komplett 525 -93 för ca.700-800€ så båda alternativen ligger inom budgeten. |
|
Nice! Då är de två största problemen ur världen :-) Nästa fråga blir då - vad är målet med motorn? Vad vill du uppnå? Är det daily-driver med lite extra knuff men ändåså med högsta tänkbara tillförlitlighet eller är det maximal effekt? Och isåfall, vilken typ av effekt? Är det bankörning där en plattare vridmomentkurva uppskattas mer än några extra hästkrafter vid varvstoppet eller är det mer än toppeffektsiffra som eftersökes? Finns det planer att bygga vidare på motorn? Sugtrim? Turbo? Finns tex den typen av trimkam du vill ha till båda motorer eller finns det bara till en? Det finns ju tillbehör och kunskap till båda motorer men M50 börjar ju bli vanligare än M20 - och då även tillbehören. |
| Den kommer användas som brukis på sommaren och till en början kommer väl nog motor att vara original, kommer ju säkert köras lite på bana någon gång. Men det finns ju en liten dröm om att bygga sug motor eller bygga en med kompressor eller nått i den stilen. | |
| Glömde ju skriva att om ja skulle vilja bygga sugmotor så blir m20 snäppet billigare då det är svindyrt att bygga ett ordentligt topplock med kammar osv. till m50 med då å andra sidan om ja skulle vilja ha kompressor så skulle ju förstås m50 vara ett bättre alternativ så. Men man ju förstås köpa en annan motor som man bygger då om man vill få lite mera fart i bilen. | |
Jag skulle vilja säga att båda motorer kommer uppfylla mer än väl alla dina nuvarande krav. Det som nog är lämpligast att få bestämma är tillgången. Det börjar tunnas ut med kompletta E30 325i bilar att hämta komplett transmission ifrån. Även topplocken till M20B25 är inte så vanliga längre (å andra sidan så har det redan börjat spräckas M50 topplock där ute en tid nu). Men du behöver ju en komplett drivlina vilket gör att det är mycket billigare (och enklare) att bara köpa en skrotbil där allt detta sitter på. Du behöver förutom ny motor även ny växellåda, ny kardan, ny slutväxel och nya drivaxlar. Komplett styrsystem från motor behövs också naturligtvis. När du nämner att det är "svindyrt" att bygga ett ordentligt topplock till M50 (medans det är avsevärt billigare till M20) - är det främst pga fyrventilstekniken (i princip dubbelt av allt) i M50 som du tänker på här? |
|
Men att köpa en ''skrotbil'' med komplett med alla tillbehör är inte så billigt här längre, men jag vet av komplett m20b25 motor, med kabelhärva,låda och kardan för en billig peng så att få tag på grejer är nu inget större problem. Och ja ja menade ungefär så med topplocken, ja menar en vassare kam till m20 få man ju för 400€ men till m50 så får man betala ca 1200€ fö båda kammarna så. |
|
Jo, sugtrimning är dyrt och 4-ventilsteknik gör det inte billigare. Glöm inte bort att du måste ha den större diffen och de grövre drivaxlarna om du monterar en M20B25. Men detta bör inte vara alltför stora problem att hitta i efterhand om man letar ett tag. |
|
Nu verkar du visserligen redan ha tillgång till en donatorbil, men jag tycker du ska skaffa m52b28 istället för m50. Den passar bra i E30n motorrum och ger med väldigt små medel betydligt mer effekt än de 193 hk den hade från början. Recept för m52 i E30: Oljetråg och pickup från 525i E34 (alltså m50b25) så man får sumpen framför motortvärbalken Motorfästen från E36 med m52-motor. Enkelt! Vill man ha en lite nättare låda och slippa den tungdrivna 328i/M3-lådan tar man en låda från 320i E36. Själv kör jag med den tätstegade doleglådan som fanns som tillval till sena 323i E21 och tidiga 323i E30. Mvh Johan |
|
|
Insugsgrenrör från m50b25 (flödar 47% mer än original m52b28) och avgasgrenrör från S50 (har jag för mig. Jämför grenrörspackningarna. Det ska vara det grenröret med 4 bultar/rör) så lämnar motorn en bit över 200 hk på hjulen. Det receptet har jag i min E30 BMW Cup tävlingsbil och när den mappades gav den 208 hk och 295 hk på hjulen. Motorn är helt orörd invändigt. Billigt och driftsäkert! :) Mvh Johan |
|
|
Jo ja vet att m52 e effektivare men om man tycker man skulle vilja köra kompressor/turbo så e ju m50 att föredra och det blir ju förstås lite krångligare att sätta i m52 då man har EWS som skall med och så tror jag inte budgeten räcker till då längre :) bmw-slangen- då ja har en touring så sitter det färdit samma drivaxlar som på 325 så enda ja behöver så e ju 188 diffen och kardan. |
|
Ja, just det - glömde bort det! Helknasigt - har aldrig förstått varför lågeffekt-Touring fick de kraftigare drivaxlarna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.