|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag tittar på begagnatmarknaden efter en Audi A3 TFSI 2.0 eller BMW 1-serie. Har blivit sugen på en 130i, 9500 mil, från 2006. Pga budget ca 130000 Jag har läst att motorerna uppgraderades från 2007. Är det något att "bry sig om"? Någon som har erfarenhet av 2006-motorn och ev förbukning? mvh | |
|
130i har samma motor under hela produktionstiden, N52. Effektsiffrorna har dock avrierat lite, 258-265 Hk. Du tänker troligen på 330 och 530 som fick nya motorn N53 från årsmodell -08. Jag har haft en Audi A3 2,0 TFSI Quattro 200HK -05 och kör en 130iM LCI 265HK -07 idag. Kort och gott: A3an var den sämsta bil jag haft, otroligt högljud i kupen och riktigt törstig. 130in är den bästa "vardagsbil" jag haft och överträffas endast av mina gamla M3 E30 och min 323ti E36 vid bankörning... Vad gäller förbrukning så kör jag min 130 på 0,7 landsväg 1,2 i stan och ca. 1,0 blandat. Möjligen borde du försöka köpa en LCI av 130in som kom från 0703 då dessa sägs vara mer solida iom. uppdaterad inredning mm. (jag har ingen erfarnehte av Pre-LCI). Men en LCI hittar du inte för 130kkr, iaf. inet en M-sport. /Jonas |
|
|
hum... min "blandade" körning är mest stad, så "normal blandad" körning hamnar nog runt 0,9 L /mil. /J |
|
|
Grym motor och bil! Visst VAG 2,0 TFSI är starka i mellanregistret, men ack så tråkiga i jämförelse! Min 130i går mestadels landsväg och motorväg, uppmätt förbrukning vid pumpen 0,75-0,9 l/mil. 0,75 med mycket landsvägar ca 20-30 + på hastighetsbegränsningar 50-100. 0,9 mera stad och gasglatt humör. Har ej haft en A3 men kan rekommendera 130i! |
|
|
Tack för svar! Låter på flera som att 130n onekligen är roligare än A3 2.0. En nackdel på 130 verkar vara ett mindre baksäte och bagage, men det är inte superviktigt för mig just nu. Den BMW jag tittat på har väldigt många tidigare ägare dock. Är det något man bör bry sig om? MVH |
|
|
Du bör kolla vad det är för ägare... Kan vara flera olika bilfirmor, leasingbolag, finansbolag osv... Detta kan betyda flera "ägare" på pappret men endast ett fåtal förare. Just min A3a hade 5 ägare på pappret efter 3 år men endast en förare sen ny. Sen kan det ju vara ett helt gäng pesoner med namn som Sonny, Conny, Mohammed, Branko och Liam som ägt bilen i 2 månader till 1 dag var samt där imellan firmor som Linus bil och solvalla biltorg... det är sämre :) /Jonas |
|
|
Haha - hör dig. säkert många firmor men ska kolla. den har 13 tidigare listade!!! Hittade även en mkt fin med en ägare i sverige sen 2007, men tydk import med ett år i tyskland. ska man ändå den som alternativ eller undvika som pesten? Mvh |
|
|
Import är inget problem. Jag är bara försiktig med bilar som importerats för att säljas direkt. Det är i dessa affärer skruvning är vanligast. En bil som endast gått 1 år i tyskland och sedan importerad är inget problem. Inspektera den som en svensksåld med servicehistorik osv. /Jonas |
|
|
Vi är sjukt nöjda med vår 130. Utan tvekan en av de roligaste bilarna jag har haft och kört. Ivarje fall vad gäller "standard" bilar. Är man inte för tung på högerfoten så drar de inte så mycket. Vi har en pre-lci med m-sport. Den mullrar trevligt även med originalsystemet. Rekommenderas! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.