|
|
|
|---|---|
|
Har en 135I årsmodell 2008:a som gått ca 4700 mil och tycker att tvåans växel är klart trögare att få i än de andra växlarna? Är detta normalt eller är det dags att börja oroa sig? Annars känns växellådan helt perfekt. Tack! | |
|
Hej. Känner samma symptom på min 135 -10 som rullat 6700mil. På gränsen till skrap när man växlar, är även jag nyfiken på övriga kommentarer! |
|
|
2:an är trögast Länk Tyvärr fungerar det inte komma åt TIS angående tröga lådor med länken. |
|
|
Är det alltid svårt att få i tvåan eller bara vid kallstart? På lite äldre BMW (80-90-tal) var det oftast kärvt att få i tvåan främst vintertid men även till viss del samtliga kallstarter innan man fått upp oljetemperaturen något. Då var boten ett oljebyte till annan transmissionsolja. Det retar mig däremot att jag inte kommer ihåg vilken oljespec man skulle ha. Någon annan kanske kan fylla i? Kanske ett problem som lever kvar än idag? Mvh Johan |
|
| För mig så är tvåan trög även när bilen är varmkörd. Vid lugn körning är den trög men om jag kör lite hårdare så blir det trögare och vid ett tillfälle så gick inte tvåan alls att få i. | |
| Håller med om att tvåan är trög, tycker även 1an är lite trögare än övriga men har aldrig upplevt det varit så kärvt som du beskriver. | |
| Får jag lite tid över ska jag ta en sväng förbi BMW och be dem test köra. Har fortfarande någon form av garanti då jag köpte bilen som en BMW Premium bil. Får se vad de säger. | |
Karl-Hilding |
Samma här. Vår 116 -09 är trög på 1-2 när den är kall. |
|
Min blev bättre efter att jag i samband med bromsvätskebyte även bytte vätskan till kopplingen (och alltså även luftade kopplingen). Obs, detta ingår inte i servicen på BMW kopplingen blir aldrig luftad eller får ny vätska. Jag har alltid upplevt att lådan är alldeles fantastiskt smidig och distinkt att växla om man kör hårt en sommardag så att den blir riktigt varm. T.ex dra ur ordentligt på trean och fyran, direkt efter går alla växlar jättelätt. :) Funderade förut på att byta olja till en som är liite tunnare, eller någon av de många "problemlösaroljor" som finns till växellådor men vågade inte, så jag köpte olja på BMW och bytte (MTF-LT2), det blev lite bättre men inte revolutionerande. En sak som påverkar är hur fort eller långsamt man växlar. Det går tyngre om man sliter i växeln blixtsnabbt med våld men även om man växlar långsamt så att ingående axel i lådan mer eller mindre hinner stanna. Vår bil går lättast att växla om man växlar ganska snabbt men utan våld. |
|
|
Intressant. Jag upplever exakt samma på min 118d -10. Växling till 1-2-3 går trögt om man växlar antingen för snabbt eller för långsamt. Kallt eller varmt spelar ingen roll. Man ska växla lagom fort så går det nåt så när lätt i. Jag har bytt koppling på BMW (gick på garanti) men tyckte inte det blev nån större skillnad. Efter kopplingsbyte tycker verkstan att problemet är löst men jag håller inte riktigt med. Att lufta kopplingen kanske kunde va en enkel sak att pröva. Är det svårt, kan man fixa det själv om man är normalbegåvad ? Jag är van att meka med gamla jänkare inte moderna urverk som en Bmw. Nån annan som har provat "problemlösaroljor", typ Lubegard ? |
|
|
Plockar upp en gammal tråd mest för folk som söker i detta ämne som jag själv gjorde för att försöka få svar på min tröga låda i min 320 d 08 cab. Nu e min bil sju år gammal och enbart gått 5k mil. E kanske därför jag är lite "sen av mig". Det hela gick på cirka ett halvår från att inte ens tänka på växlingarna till "f-n va de går trögt å växla å hoppar å stöter mot kuggarna" när jag växlar. Var ute å sökte på nätet å fann att BMW inte byter växellådsoljan någonsin på servicen !?!?. Livstidsolja. I min värld finns inget som heter livstidsolja. Blandade därför in en duktig fristående bilmekare. Han konfirmerade detta med ett leende på läpparna. Samtidigt tyckte han att det också var läge att informera om att där är general fel på konstruktionen av BMW 2 liters diesel motorer (-18 motorerna e också på två liter). kamkedjan går av ! = haveri. Utbytespris motor 60000 Skr sen ska den in också. Svänghjul/kopplingen vulkningen släpper å du får en ryckig gång ner du ska slira igång.(Flera bilmärke har detta problem)=25000Skr å fixa Har kört BMW i tio år. Älskar märket. Spelar ingen roll hur mycket kulor som rullade in i kassan. Hade varit BMW ändå !. Super kvalitet. Super läckra bilar....å så detta. Tog kontakt med min märkesverkstad och berättade ovanstående.......Varpå killen jag pratade med bara var tyst när jag ångade på. När jag var klar fick jag frågan. Vad har du för reg nummer ?. Tystnad (tystnad är en typ av erkännande)....... Kan se här att din bil inte har problem med svänghjulet men kamkedje problemet vill vi fixa till dej. Skickar ett ärende till tyskland. Tar tre dagar å åtgärda. Kostnadsfritt. Jag tror inget bilmärke för oss vanliga dödliga varken erkänner än mindre åtgärdar ett generalfel kostnadsfritt. Kan säga att (om nu problemet blir fixat. Skulle godkännas ner i Tyskland) efter denna historia e BMW cementerat hos mig !. Kommer med stor sannolikhet aldrig bli annat än BMW här : ). Alla bilmärke kan få skit från underleverantörer men att ta ansvar för det...............e inget mindre än unikt ! 2st Uppmaningar Går det trögt å växla. Bytt växellådsolja mot en kompatibel olja. (bara uppge regnr där dom säljer olja......Biltema kanske ett ?) Märke på oljan är underordnat. Har du en Dieselmotor från typ 2006 å framåt. Ta kontakt med din märkesverkstad BMW for ever !!!!!! ? |
|
|
Svänghjul 10k + moms BMW original. Kopplingssats 2k + moms. 3h jobb. 25k totalt? Där tog han i lite. fick mitt bytt i höstas pga huggande koppling så priser är jag säker på. Togs på maskinskada som tur va :-) |
|
|
Det går också bra att köpa den rätta oljan direkt av BMW, ta med en dunk... Vill bara påpeka att det kan väl inte kosta 25000 att byta koppling och svänghjul? Kostar 13000 art byta på E39 på BMW. Svänghjul 6700, koppling ca 3000 resten arbete. |
|
|
Helt rätt Killar : ) Kom hem efter utbytet av växellådeolje bytet och det var klockrent. Inga problem å växla. Mekaren använde Valvoline motsvarande mot "originalet". Bara GL:et stämmer så e de hur lugnt som helst=Ingen skillnad mot "originalet". Prisuppgiften på svänghjulet ser jag nu när ni påpekar inte va en två först utan en dåligt skriven etta. Man ska hålla sig till fakta därför ber jag om ursäkt. Summasummarum 15000 Skr. Men håll med om att detta är ganska trivialt om man jämför med Kamkedjan. E ju egentligen bara ta de lugnt på helgerna i typ ett halvår så e kulorna inne. Har ni egen erfarenhet ? av dieselmotorernas problem |
|
|
Ingen erfarenhet där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.