AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.344

Oljetryckslampa tänds BMW 540iA E39 -96

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej!

Äger sedan en tid tillbaka en 540iA -96. Fantastisk bil. Idag fick jag för mig att motortvätta så jag drog till OKQ8 och blåste på med högtryckstvätten - dock med omdöme. Det var inga problem att köra därifrån, allt var normalt. När jag kört 1.5 mil plingar det till och det kommer upp "STOP ! ENGINE OIL PRESS". Detta händer mitt på E4:an mellan Södertälje och Stockholm. Paniken kommer sakta smygandes men jag hittar en lucka en bit fram och stannar där. Slår av motorn. "CHECK OIL LEVEL". Ok ok, jag går ut och kollar oljan. Det är lite svåravläst tycker jag men oljestickan ser ut att vara indränkt i olja. Startar motorn igen. Samma sak uppstår. Jag kör sakta iväg till ICA MAXI där jag köper en liter olja och slår i. Samma sak händer ånyo. Enda skillnaden är att jag nu faktiskt inser att jag har alldeles för mycket olja i motorn. Lyfter på oljestickan. Det gurglar fint där nere. Lyfter på oljepåfyllningslocket och ut sprutar massor av olja. Filterhållaren är stekhet. Låter motorn gå på tomgång för att höra eventuella missljud. Ingenting. Det verkar som om motorn har någon form av cirkulation av olja iaf.

Märkligt nog så är lampan släckt direkt efter motorstart. Efter ett tag så börjar den sakta tändas men den lyser inte särskilt distinkt. Tyckte nästan att den tändes mer när motorn varvades men jag är inte helt säker på detta.

Jag chansar och kör hem med täta stopp där jag lyssnar på motorn men allt verkar normalt och motorn spinner som en stor katt utan det minsta missljud.

Så vad kan ha hänt? Vatten någonstans som kortsluter givaren och gör att bilen tror att oljetryck saknas? Eller kan det vara så att oljetrycket de facto är lågt men tillräckligt för att motorn inte skall haverera när man kör den under 2000 rpm vilket jag gjorde?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det inte oljetryckskontakten som är välkänt känslig för vatten, så sitter oljpumpen lös vilket inte heller är ovanligt.

Kör inte utan att först konstaterat felet, oljepumpen bultar bör alltid kontrolleras både de som håller pumpen och de som håller ihop den på en M62.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Vi får hoppas på det förstnämnda. Ska prova att starta den i morgon igen och se om den har torkat ur.

Om oljepumpens skruvar börjar lossna, hur kan det leda till uteblivet oljetryck?

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Provstartade den igår kväll. Lampan var fortfarande tänd. Idag - ca ett dygn efter att problemet uppstått - startar bilen och lampan är släckt.

En grej som slagit mig är dock att inga kontrollampor lyser när man vrider på tändningen. Så tror jag dock att det varit från början men man blir ju lite orolig.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lossnar pumpen så blir det som en läckande slang, gillar man lotteri så struntar man i att kolla så pumpen sitter fast, på Föregångaren M60 var lossnade i princip bultarna på alla motorer. M62 händer det också på men inte lika frekvent. Ganska enkelt jobb som kostar småpengar om man gör det i samband med oljebyte.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.