AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.201

Jag vill ha en ON/OFF-knapp på min dieselbox. Några tips?

Pe
146
PevAB
320i -87
Jag har en BMW 330xd och fick med en trimbox från Promotech i köpet.

Bilen går grymt bra med boxen inkopplad men dricker en dl mer sås per mil även vid lugn motorvägskörning.

Det är ju en "dumbox" som endast lurar ecun att dieseltrycket är för lågt och får pumpen att öka trycket hela tiden.

Då det sliter på pumpen och diesel är dyrt vill jag ha ett sätt att kunna sätta på och stänga av boxen inne från kupén med en knapp eller kanske en brytare under gaspedalen så jag får lite extra knuff när lusten faller på och pedalen åker ner i mattan.

Kontakten man kopplar in sig på vid tryckgivaren har endast 3 sladdar.

Har sökt runt som en galning på de flesta forumen men inte hittat någon som lekt med samma tanke som jag.

Så som killarna med everymodd har sitt motstånd på on/off-knapp för att ha kvar sin tomgång men ändå kunna fläska på ordentligt vill jag kunna aktivera min promotech - box endast när jag vill.

Är det någon som har några tips?

Mvh Jimmy.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Varför kollar du inte med Promotech?
Pe
146
PevAB
320i -87
För att det är helg.

mvh
Pe
146
PevAB
320i -87
Var ute med bilen nu precis och testade att plocka bort kontakten till bränsletrycksgivarn och starta upp bilen helt utan för att se om det dök upp några felkoder i carsoft men ingenting.

Bilen fick 200varvs lägre tomgång mycket mer än så blev det inte.

Efter det så satte jag tillbaka kontakten med motorn igång och tomgången höjdes till normalt varvtal.

Testade dra ur kontakten och sätta i den ett par gånger till för att se om jag kunde få fram någon felkod men icke.

Det enda som händer är att tomgången sänks med kontakten bortplockad.

Vid lite mätning på kablarna så har jag kommit fram till att en av kablarna är +5Volt, en är GND (jord) och den sista som är 0volt blir 1,2volt när kontakten är isatt.

Signalen som givarn ger med motorn på tomgång (1.18volt) ökar med varvtalet.
vid 4000rpm är signalen 1.62volt med motorn utan last.

Är det någon här som är lite kunnig och kan förklara om det är möjligt att sätta en 4vägs-brytare på signalkabeln och kunna koppla till och från med dieselboxen eller om det är en dum idé?

Skulle det funka bra så skulle det ju kunna betyda att alla våra gamla dieselboxar man slängt undan skulle kunna få komma tillbaka och leka igen.

mvh
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
PevAB: Är det viktigt att det löses innan måndag?
Pe
146
PevAB
320i -87
Nä, bara allmänt meksugen och huven står uppen. Det är fint väder samt ungarna sover.
De ideella omständigheterna för lite extra bilmys.
åker iväg på jobb på veckorna så då får det vänta till nästa helg med skruvandet.

mvh

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
tror att du skall överväga en mappning.
min droska drog mindre soppa med mer krut efter mappning och jag har 3 liters dieseln. (525d lci)
Pe
146
PevAB
320i -87
Mest för att min växellåda är den klena automataren från GM.
Den tål ju precis vad motorn levererar original.
Därför är ju min bil "strypt" från fabrik på 1,2 och treans växel.
160hk och 300nm säger datorn (0,7bar) och fullt tryck (1.3bar) ger bara turbon på 4 och femman. Det är då 205hk och 410nm

Med boxen får jag 1,6bar över alla växlar så då vill jag själv kunna kontrollera boxen med en knapp.

Så inte någon som lånar den drar på fullt med 250hk och 500nm (drömsiffror jag vet) redan på 1:an med kall olja i lådan.

Vetech har ingen momentstrypning förutom den inbyggda med deras flashning.

Så skottar jag lådan så ska det vara mitt eget fel.
Ingen trimfirma ska behöva få höra;
Min bil gick sönder för jag trimmade.
Buhuuuu.
Det är trimfirmas fel!!

;)
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Den firman som mappar min har begränsat vridet på första växeln på min bil enligt önskemål . De har mappar på så sätt att det ska hålla och lådan skall klara sig. Tycker ändå att du ska föra en dialog med trimfirmor och höra dig för hur du kan göra. Mvh
Pe
146
PevAB
320i -87
Jag förstår din poäng men jag vill inte mappa om bilen.
Finns ingen mening för mer effekt för mig mer än kanske 2ggr i månaden.
Så då är det bara extra slitage att köra trimmat hela tiden.
Sen att bilen ofta lånas ut vill jag ha den boxen som redan är i min ägo och därmed gratis på en on/off-knapp.

Skulle jag haft den manuella lådan eller automataren som kom -06 som tål långt mycket mer skulle jag garanterat flashat.

Med vänlig hälsning, Jimmy.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Eller så säljer du boxen på blocket och lever lycklig med din E39 i alla sina dar :D
Jag trodde folk hade lärt sig vid det här laget att en 530D E39 med undermålig GM-automat kör man lugnt med och trimmar absolut inte alls under några omständigheter... det är som att be om att få problem.

PevAB
320i -87
Jo men vad är livet värt utan lite risker?

Lådan ÄR underdimensionerad på min E46:a.
Är ju även samma låda i din 530 kan jag tänka mig men kör man med huvudet, låter oljan bli varm, byter olja frekvent och inte kör som en 18åring på de låga växlarna så funkar det.

Lådan är bara 700mil gammal så kör man som en vuxen människa så kommer den hålla många år till även om jag trycker på lite extra vid enstaka omkörningar osv.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.