AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.830

Vad kan det vara som gör att min bil hackar och stannar då och då?

Zh
4
Zhyr
528i Touring -98
Hej.

Har lite problem med min bil.

Det kan gå flera dagar då den går hur bra som helst och sen en dag så börjar den gå dåligt.

Det som händer då är att bilen stannar, bara tvärdör när jag står stilla vid till exempel ett stoppljus. När jag sen startat upp bilen igen så går den mycket dåligt, den hackar (speciellt när man gasar på lite) och känns som den har förlorad kraft.
Om jag parkerar bilen och låter den stå 5-10 minuter och sen startar den igen så fungerar den oftast utan några problem alls.

När den har dött så är den lite svårstartad men startar alltid, jag har aldrig blivit ståendes någonstans.

Det har även hänt att när jag accelererat att den helt plötsligt tappar allt kraft i ca 1-2 sekunder för att sen komma tillbaka.

Nu söker jag lite hjälp från er med vad det kan vara för fel, och om någon annan har varit med om liknande problem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter spontant som att en lägesgivare till endera kamaxlarna har givit upp - inte helt ovanligt.

Men gör en felkodsavläsning för att få mer kött på benen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vevaxelgivaren tex. En diagnos ger svaret

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Zhyr, välkommen till forumet.
Hittar du ingen som kan köra en
diagnos på din bil kan jag göra det
i Växjö då jag jobbar där.

Mvh Jonas B
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Gissar också på vevaxelgivaren
Zh
4
Zhyr
528i Touring -98
Tack för svaren, Jag får ta och koppla upp bilen och göra en felsökning då.
Vet ni hur mycket en sådan givare kan kosta?

Tack så mycket Brynet. Lite långt för mig att köra kanske, jag bor i Kristianstad så, men tack för erbjudandet!
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Jag köpte på Paulssons bil i Hbg och betalade runt 1000 lappen för givaren.
Givaren sitter lätt till men kontakten i andra änden sitter in i helsikes dumt åt så det gäller att ha en god portion tålamod och Spagettiarmar i gummi när man byter.
Zh
4
Zhyr
528i Touring -98
Nu har jag gjort en felsökning på bilen och det visade sig vara vevaxelgivaren.

Så nu är det väl bara att köra till BMW i Kristianstad och köpa en ny och byta.

Funderar på att byta tändstiften samtidigt för det är ingen som kan komma ihåg när de byttes senast.

Hur ofta rekommenderar ni att man byter stift?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Vevaxelgivare - På allvar rekommenderar jag att du hittar en tjej med taniga armar och händer som kan hjälpa dig. Om du själv är normalskapt kommer du att få problem att nå, som T.A skriver. Så trångt är det.

Tändstift byts vid Inspection II enligt Länk

___

Min bil: Länk
Utan att veta vilken 5 serie det är så jag jag säga att detta byter man själv på en e39.
Brukar sitta längst ned lossa en skruv och dra rakt upp.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns två monteringsalternativ av vevaxelgivaren - antingen sitter den i framkanten av motorn eller i bakkanten!

Knappa in ditt chassinummer i t ex realoem.com och kolla i reservdelslistan för att se vilken version du har.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Zh
4
Zhyr
528i Touring -98
Länk

Detta fick jag fram, men jag är inte så kunnig på bilar så jag vet inte om det är fram eller bak..
Den i skissen borde vara likvärdig med denna guide.
Kolla "replacing crankshaft sensor"

Skisserna stämmer inte alltid, jag har en 529 producerad 9806 men en givare avsedd för bilar efter 9809 de sitter på olika ställen och ser olika ut den tidgare har sladd den senare då lossar man sladden kontakt från sensorn.

Men det är bara kolla så ser du vilken det är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.