AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.520

e46 var brukar de ta in tjuvluft?

Sida 2 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sprickorna i "blindtarmen" brukar sitta på undersidan i vecken, så man måste känna med fingrarna för att hitta dem (om de finns)...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Ok, då får jag ta och kika på det imorgon igen. Tack för tipset!
Skickade en droppboxbild, på pluggen under insuget del 19 dock blir den upp och nedvänd i firefox varför vet jag inte.
Länk

Här har du en skiss, kolla del 14 samt 19
Länk

Del 14 sitter inte på alla bilar enligt bmw men 19 kan du enkelt se från sidan typ lysa med en lampa min var sprucken på 3 ställen.
Jag hade en del koder.
Du kan läsa om det i denna tråd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Blindtarmen" är förgreningen på #5 (ungefär där strecket till 5:an pekar på delen).

Mvh
Johan b

BMW – Weltmarke aus München!
Kopiera funkar tydligen inte
Läsa om i denna tråd.
Länk
Som sagt kolla pluggarna speciellt del 19 innan du börjar riva, bara dra av den med handen.
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Var ute i garaget idag och plockade ner slangarna, två stora hål i blindtarmen som går förgrenar sig ifrån den gummislang som går in i gasspjället, så där var nog en del av felet.
Kollade även de "pluggarna" som du, delorian, tipsade om att jag skulle kolla och en ramlade av i princip av sig själv och var sprucken så den har nog också bidragit med fel! Tack för tipset! hade aldrig kollat detta själv.
Har lagt upp en mapp på dropbox med bilder om någon vill se.

Länk
Shysst, där har du nog svaren på ökad bränsleförbrukning, ryckningar kraftlöshet m.m.
Just den där pluggen var mitt problem och den verkar ju alltid vara sprucken på bilar av denna årsmodell.
Bäljarna kollade jag förra året och de var hela men vi passade på att byta den inre efterson den är bökig att kolla åt och man hade den nere den yttre är ju lätt att byta.

Jag är intresserad av den mindre pluggen den som sitter längst in eftersom bmw sa att den ej sitter på min bil han såg lite osäker ut så jag måste kika.
Tog du bort den, var den också sprucken?
Även om den inte var det så hade jag bytt den så håller den garanterat 10 år till.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hej!
Mekade med min son idag och den inre pluggen är av annan typ. Den sitter i ett rör på insidan medan den yttre satt på utsidan av ett rör som en muff. Vi kommer att byta allt inte lönt att inte göra det. Är ju väldigt trångt så har man det nere är det lika bra att byta gummidetaljerna. Alla kontaktstycke kommer att rengöras med kontaktspray innan återmontering. Får hoppas att det hjälper på felkoderna så jobbigt då EML-lampan lyser och bilen går orent. Beställer grejorna imorgon och återkommer med feedback då allt är monterat och provkört. Tack för alla tips såhär långt.

Ulf
Var ute nu visst har man den inre pluggen också han på bmw hade fel.
Den sitter stenhårt dock känner jag inga sprickor vågar inte dra i den.
Min motor går orent om jag lyfter på oljepåfyllningslocket efter att ja bytt pluggen när den var dålig hände inget alls.
Det kanske är korrekt beteende då luftläckan är tätad.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hej!
Ja jag fick samma känsla. Tänkte kolla med en spegel. Är den ok så byter vi inte den då det är risk att skada plasten den sitter i. Vi har beställt den så då den kommer så kan man se hur den ser ut. Insugningshuset kostar en rejäl slant så det gäller att vara försiktig.

Ulf
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Jo det är helt normalt att du får de problemen då du tar av oljepåfyllningslocket.

Ulf
ok så följande.
Sprickor i pluggen
Oljelocket tas av ingen skillnad i motorgång.

Pluggen bytt, ingen tjufluft.
Oljelock av = motor börjar gå ojämt och misständer.
= inget fel helt i sin ordning.

Så man kan säga att ovanstående stämmer?
Kan inte förklara det men kanske inte så konstigt att den går ojämt när locket lyfts av eftersom det är enda stället den tar tjuvluft från då dvs via oljelocket.
Skrämmande var att när den gick ojämt så krachade det till lite snabbt ungefär som när man slänger en liten sten mot plåt.
Vet inte vad det var antingen en lyftare eller disaventilen.
Motorlampan tändes, det var koder för misständningen på varje bank.
Tror itne det var nån fara på taket var bara å radera å den gick som förut

Jag försökte snurra på på den andra pluggen det gick inte.
Det pratades om invändig och utvändig plugg kan ni ta en bild på den när ni får den så vi får se.

Hur som helst så ska jag låta detta vara nu och köra upp en tank för att se om om några koder återkommer speciellt P0170 samt P0173 om de inte återkommer på en tank eller 50 mil så ser jag problemet som löst.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja tar bilder då pluggarna kommer. Det du hörde kan vara en knock-senson som reagerade på vibrationerna. Jag hade motsvarande på min E32:a då den gick orent. Misständning gör ju att explosionen kommer felaktigt i tiden och då kan det bli fellaster som påverkar. Jag tror dina problem är lösta nu vad gäller detta. Oljepåfyllningslocket ger dina symptom så helt OK.

Ulf
Puh trodde jag hade av nånting.
Det var en slump att jag stötte på den här i en tråd när en kille frågade vad det var.
det är nog många som åkte runt med för hög bränsleförbrukning och höga avgasvärden, och kanske. tom bytt vevhusventilationen helt i onödan.
När ni ska montera den ta lite diskmedel på fingret och dra på i hålet i pluggen och lite på röret så blir den mycket lättare att montera.
Bättre för gummit än att använda olja.
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Har lagt in några kort på pluggarna på dropboxmappen, kan vara så att man måste trycka in på de rutorna som kommer upp för att se bilden men det löser du nog!
Länk
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Bildmapp: Länk
Jag är intresserad av den lilla då min är väldigt torr.
Var din sprucken?
Monteras den utvändigt samma som den stora?
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Vet ej hur den ser ut än, har köpt en inspektionsspegel så skall undersöka det imorgon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.