AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.522

e46 var brukar de ta in tjuvluft?

Sida 1 av 3
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Har problem med min e46;a, och som rubriken lyder så undrar jag var/(på vilka ställen) de brukar bli problem så att de tar in tjuvluft efter luftmassemätaren?
Vad är det för bil motor, det finns ju en del.
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Det är en BMW 320i, -99, e46
Vilka symtom har du, hög bränsleförbrukning, tänds det någon motorlampa?
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Ja motorlampan tänds. Nät detta händer så blir det ryckig gång och tappad effekt, och när jag läser av felkoderna så är det kopplat till lambdasondernas gränsvärde. Efter nollställning av felkoderna så går den perfekt igen och helt plötsligt kan den bara tändas igen..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Absolut vanligast är att insugningsgummit spricker i den lilla "blindtarmen" som grenar sig åt höger strax till vänster om bakre delen av högra fjäderbenstornet.

Känn med fingrarna i alla veck och skrymslen och leta efter ett avlångt hål som följer vecken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Den säger att sonderna är utanför sitt reglerområde så de fungerar nog och felet uppstår pga tjuvluft.
Kolla stora slangen efter lmm att den inte är sprucken ibland får man ta bort den och kolla.

Kolla även del 19 och kanske 14 om du har den på bilen den är svår att se och sitter inte alltid där enligt bmw.
19 ser du under insuget kortsidan mot torpedväggen, min praktikst taget föll av i handen och var sprucken på 3 ställen, reagerade inte på startgas men efter bytet så sjönk värdena på insprutningen.

Här har du en bild på del 19 på min bil tyvärr blir bilden upp och ned i droppbox.
Länk

Stå vid skärmen på förarsidan och titta så ser du den, lätt att kolla.
Invändigt är den 7mm så det går att ta en bränsleslang med en bult i men den bör klara vacum.
Delen kostar 15kr på bmw.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...nu blev det lite för mycket höger och vänster...

Skall givetvis vara till höger om vänstra fjäderbenstornet!

Mvh
Johan B

Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Tack för svaren! Ska kolla på det när jag kommer hem. Återkommer!
Uppdatera hur det gick även om du inte kom någon vart, det finns en miljon trådar där folk ställer en massa frågor och sen aldrig återkommer med resultat.
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Jadå, ger feedback så fort jag kollat det.
Vad fick du för felkoder?
När jag hade detta problem så var det p0170 samt p0173
Ibland även P1250 med ovanstående koder.
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Jag läser av med bmw;s system INPA med Ediabas och då får jag följande koder 154 - lambda probe less than limit, 202 - Lambda control block, 228 - lambda tolerance to big och 123 - activate grid controlled heating
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
En liten uppdatering. Har bytt bränslefiltret idag, har inte blivit bytt sedan bilen var ny, och nu har den snart gått 21 tusen mil, skall testa bilen i veckan och se om detta kan ha varit orsaken. Hör av mig hur det går!
Hur såg pluggen ut?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kände du några sprickor i insugsgummit?

Det tar max två- tre minuter att göra en grundlig kontroll med fingrarna och du behöver bara öppna motorhuven...

Mvh
Johan B

Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Nä det gjorde jag inte. Kollade de översta slangarna efter lmm och den som förgrenar sig men där såg jag inget. Om bränslefiltret inte löser problemen tänkte jag plocka ner alla slangar ner till gasspjället men som sagt, ger en uppdatering i veckan.
Men du kollade inte pluggarna?
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Är ju en sluten aluminiumburk så ska såga upp den nån dag så vi får se då
Sluten aluminium burk.
Nu förstår jag inte pratar vi om samma sak?
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Länk
Kolla länken, borde finnas där. bensinfiltret jag bytte. Fast Jag köpte BMW-original. Vad tänkte du på då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.