AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.528

Värdering 540/6 e34

Sorgligt men sant så fattade min 540/6 eld den 28/5.
Vet inte vad som kan ha orsakat det och det hände under lugn körning.

Eftersom försäkringsbolaget inte vill byta ut kabelpiska osv så blir det tyvärr skrot..

Bilen är en fjaurdgrau 540/6 -95 som blivit väldigt väl omhändertagen av förra ägaren och mig.
Ägaren innan mig hade haft den i 3år och kostat på den 60 000:-
Den var nybesiktad den 11/5 och jag hade åkt på15mil efter det.
Precis innan besiktningen(när jag ställde på den för iår) så lät jag lacka stötfångare fram och bak och behandlade den med Lahega Toughguard.

Utrustning:
Svart skinn
El-lucka
El-hissar
Telefon
Träpanel
Schmeidmann mattor
Mm

K-sport Pro street coilovers runt om
19" BBS Lemans kopior med nya däck runt om
Tjockare kylare med dubbla Spal 280mm fläktar.
M5 lamelldiff
Shortshift med belyst växelknopp
Dubbelt 2,5" avgas hela vägen med dubbla metalliska 100cells racekattar och måttanpassande ljuddämpare.
Vita blinkers runt om
Kolfiberemblem fram och bak

Som ni förstår var bilen en dröm att äga och köra.

Försäkringsbolaget som väljer att skrota den kan inte sätta ett pris på den och väljer därför att ta ut en värderingsman. Vad tror ni kunniga att jag kan få/borde få i ersättning?

Regnr: TSE352

Tackar på förhand//Jimmy Fracke

Kan du inte få ersättning och behålla den? För att sedan byta ut kablaget på ett billigare sätt en på 1500kr/timmen verkstad? För hur mycket skador är det?

Att bolaget först går ut med att skrota behöver inte alls betyda att det blir slutresultatet. Det finns flera bilar som man först tänkt göra så med men som klarat sig. Som en Alpinweiss III 540iT/6 E34-95 och en Mugellorot M5 Individual-94 bland annat.

Finns det kvitton på det som förra ägaren gjort?

Listan för #460 lyder:

Utrustning

Fordonsuppgifter

Typ Wert
Chassinummer WBAHE51080BJ12479
Typkod HE51
Typ 540I (EUR)
E-modellserie E34 ()
Serie 5
Typ LIM
Styrning LL
Dörrar 4
Motor M60/2
Cylindervolym 4.00
Motoreffekt 210
Motor HECK
Växellåda MECH
Färg FJORDGRAU METALLIC (310)
Stoldynor LEDER BISON/SCHWARZ (L2SW)
Produktionsdatum 1994-10-06

Extrautrustning

Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S214A AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION Automatisk stabilitetskontroll (ASC+T)
S240A LEATHER STEERING WHEEL Stuurratt, laeder
S243A AIRBAG FOR FRONT PASSENGER Airbag passagerar
S320A MODEL DESIGNATION, DELETION Bortfallat, modellbeteckning
S339A SATIN CHROME Shadow-Line
S401A SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC Skjutbart lyfttak elektr.
S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket
S438A WOOD TRIM Ädelträutrustning
S472A CENTER ARMREST FRT DRIVER/PASS Armstöd fram förarsida/passagerar
S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar
S498A HEADRESTS IN REAR, MECHANIC. ADJUSTABLE Huvudstoed bak mekanisk
S510A HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM Hoejdjustering straalkastarinst.
S530A AIR CONDITIONING Kimatanläggning
S537A PARK VENTILATION Kupeventilation
S629A CAR TELEPHONE (GSM) W CARD READER FRONT Biltelefon (GSM) m kartläsning, fram
Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S669A RADIO BMW BUSINESS RDS Radio BMW Business RDS
S686A DIVERSITY-FUNCTION AERIAL Antenn-Diversity
L801A GERMANY VERSION Landsförande Tyskland/Österrike
S900A APPR. VEH.IMMOBILIZAT. ACC. TO AZT/TUEV Elektronisk startspaerr

Det är en av 40st i 310 Fjordgraumetallic varav 12st har svart läderklädsel (7st med standardstolar och 5st med sportstolar).

Spontant skulle jag säga 70tkr under förutsättning att den är fri från rost, kliman fungerar och inget behöver göras. Men den vänder sig till de som accepterar en stylad bil. Det är lite för mycket för min smak.

Det bästa du kan göra är att försöka rädda den. Typ 40tkr och behåll den (om det bara är kablaget som behöver bytas).

Mvh Stephan
Tack för informationen, din kunskap om dessa bilar imponerar.

Att behålla och renovera den kommer nog kosta alldeles för mycket, tyvärr. Den är släckt med pulversläckare, de flesta plastdetaljerna är smälta, ny huv samt framskärmar behövs, även vindruta kan jag tro.

Största orsaken till att dom hellre skrotar är risken för framtida elproblem.

70tkr är ett pris som jag själv har tänkt som rimligt, det tycker jag den är värd. Den är i fint skick. Är dock orolig att värderingsmannen bara ser den som "en gammal Bmw med v8".
Vet någon hur mycket dom kollar upp om tillverkade exemplar osv?

Hoppas värderingsmannen är en kille med kunskap, precis som du Stephan.

Tack för svar.

Jimmy: Du får lämna fram informationen. I Sverige finns 65st 540i/6 E34 HE51 och 38st 540i/6 E34 Touring HK31. Din är inkluderad i de 65st HE51. Är det i motorutrymmet det brunnit? Trist om det ska sluta som skrot.

Du får även lämna fram att det finns 5st till salu på mobile.de varav 2st är Limo den ena för €17000. Ytterligare 3st Touring finns på autoscout24.de i Sverige finns den här till salu Länk en renoverad Individual Madeiraschwarz som var i dåligt skick karossmässigt förra året, men har fått en rejäl plåtrenovering. Priset är i överkant med tanke på mil och historik.

I Norge finns #729 som gick från flyttgods från Sverige 1999 efter tre år i landet Länk tydligen såld på 24h enligt en norrman på m5portal Länk en renoverad tomhylsa, dock i en underbar färg.

Det finns ingen till salu i Italien eller Finland, en Touring i Schweiz Länk och en Touring i Estland som tydligen ska plockas ner i delar Länk

Det finns en 94as Limo i Frankrike Länk

De flesta till salu är Touringar i mer tveksamt skick.

Om du vill/behöver kan jag skicka filerna med utrustningslistor och en lista på de som finns i Sverige. Skulle det behövas kan jag lämna info om skick, bilder etc. om många både inom och utom Sverige.

Bäst vore om #460 klarar sig.

Mvh Stephan
Ja det är i motorutrymmet det brunnit.

Försäkringsbolaget hade kollat på mobile.de och nämnde att dom kostade allt mellan 1000-17000 euro, så jag fick förklara för honom att det är skillnad på en 540ia och en 540/6.
Förklarade också att den enda till salu i Sverige har ett pris på 95tkr och har gått 35000mil.

Din kunskap är till en väldig hjälp Stephan, är tacksam.

Ja det bästa vore det, den bilen är helt underbar.
Jimmy: Skicket är väldigt viktigt för priset. Då det så klart är dyrt att få en i sämre skick att bli riktigt bra. Vilket bolag har du?

Det billigast som jag har sett är de båda riktiga långmilarna, BJ12767 med 531tkm och BJ12325 med 706tkm. BJ12767 var till salu för €1450 dök senare upp i Litauen med 212tkm för motsvarande €2375 Länk några 540i/6 finns med i albumet på ipernity Länk bland annat de båda långmilarna. Med det sagt så kan man inte läggas sig på nivån under €2000 för din. Priset skulle varit liknande i resten av Europa för ett exemplar som ditt.

Skicka gärna bilder både för och efter branden på 540i6e34@gmail.com

Mvh Stephan
Att det inte finns så många till salu beror ju på att den är rätt gammal....men trist är det.
Zog: Det beror på att få har tillverkats. Sök på M5 E34 så får du upp hur många som helst, 10st på blocket, 30st på mobile.de, 24st på autoscout24.de, några är samma på mobile och autoscout.

Det är bara att jämföra antalet tillverkade: 9444st M5 E34 LHD Europa mot 1296st 540i/6 E34 LHD Europa.

Mvh Stephan
Jag har länsförsäkringar, som jag faktiskt har hört bra om just gällande fordonsförsäkringar.

Skickade ett mail till dig, du får gärna skicka över filerna med utrustningslistor samt listan över de i Sverige.

Zog: Skulle hellre säga att det är pga att den är gammal och ganska ovanlig. Det ganska många M5 e34:or till salu.
Tittar man efter en 550i/6 E60 är de också svåra att hitta på grund av att få tillverkats.

Jimmy: Har svarat.

Mvh Stephan
M5 E34-94an som blev stulen och till slut reparerad hade Folksam och vad jag minns hade 540iT/6 E34an IF men den krävde bolaget att den såldes till en auktoriserad reparatör i detta fallet blev det Per Larsson i Huddinge.

Jag kan misstänka att om man ägt bilen en längre period är det lättare att få behålla den/få den lagad.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.