|
|
|
|---|---|
|
Hej I rutan där det kommer upp felmeddelande är det pixelbortfall så jag ser nästan inget. Nu när jag kör blinkar pilen till vänster om texten och en text kommer hela tiden upp och försvinner inte. Bilen går normalt. Inga andra lampor lyser så som motorlampa eller abs osv. Kan meddelandet vara av allvarlig sort. Inget pling hörs heller. Vilket det gör ibland, vid t ex under 5 grader åså. | |
| Länk | |
| 1. Kolla alla lampor. 2. Läs av felkoder. | |
|
Ska kolla alla lampor. Kan det vara nåt allvarligt då?? Eller skulle motorlampan lysa också då? Varför blinkar det, för det har jag inte varit med om. |
|
|
Blinkande pilar betyder fel av högsta prioritet. Jag skulle inte köra bilen utan att ta reda på problemet. För en hint kan du läsa sid 85-87 här: Länk Fixa pixlarna. Diskuteras t ex här: Länk , beställ ny zebralist här: Länk , bra instruktioner medföljer. ___ Min bil: Länk |
|
|
Har kört bilen som vanligt. Men åker till verkstad imorgon. Hoppas på att dem ska kunna läsa ut vad som står i färddatorn. Har plockat isär hela mätarhuset precis men ger upp där man ska börja ta bort dem små "el-motorerna" bakom varje mätarnål. Mvh |
|
|
Nålarna behöver man inte ta bort om man köper raparationssatsen. Det medföljer en borrmall så att man borrar hål i mätarhuset (syns inte efteråt). Man kommer då åt skruvar så man kan skruva isär huset utan att ta bort nålarna. Jag har gjort det på min bil. ___ Min bil: Länk |
|
|
Här är förresten en bild från mina äventyr med borrmaskinen i mätarhuset: Länk Och slutresultatet: Länk ___ Min bil: Länk |
|
|
Kan man köpa ett mätarhus från skroten? Hörde att det kan vara svårt att få tag på ett gammalt. Men om man endast behöver köpa en flatkabel och slippa ta bort mätarnålar så får man testa det. Det som stod i displayen var att en säkring till nivåregleringen så bytte den och nu funkar det. |
|
|
Läs här om byte av kombiinstrument: Länk Det är lika bra att fixa pixlarna på det hus du har, tycker jag. Problemet är så pass vanligt att du nästan kan vara säker på att du får pixelfel i ett från skroten också. Nu vet du hur man får ut och isär huset snabbt och det kostar ju nästan ingenting att fixa; i princip bara tålamod och noggranhet i samband med rengöring av kontaktytorna som kabeln ska ligga an mot. Fixa ny kontaktlist, en skrivbordslampa, T-sprit, Topz och en borrmaskin. Avsätt en kväll (lättast att rengöra i mörker under ljuset från skrivbordslampan) och sätt på lite bra musik så blir din display som ny :) ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.