AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.066

Kylvattenläckage 25 mil hemifrån med min 318i E46 -01

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Har tagit en efterlängtad semester efter att ha väntat under veckan på bilen som stått på reparation av topplockspackningen. Hade innan jag lämnat in bilen fått bedömningen att det vart en läcka i topplockspackningen (en liten läcka). Bilen läckte då ut kylvatten och jag trodde nu detta skulle vara ett minne blott.

Tog bilen och familjen nästföljande dag efter reparationen och åkte 25 mil. Ställde ned bilen och när vi skulle åka igen efter 3 timmars stillastående bil märkte jag genast att det runnit vatten under bilen. Hade tydligen med 1 litet blandad glykol som jag tömde i. Precis så det räckte till att fylla upp. Åkte till vårt hotell och efter 1,5 timme fick vi ut en sväng igen. Fyllde 0,5 liter innan vi åkte då det hade läckt ytterligare. Ser att det droppar framför vänster framräck under plasten vid tröskeln. Ser inte ett smack varifrån läckaget kommer.
Temperaturnålen har stått i mitten hela resan och det verkar som det trycker ut mer vatten när sen står still och avstängd. Går inte helt hundra heller, vid gas så accelererar bilen minimalt ryckande och även om det inte känns som den misständer så är den kraftlös och inte helt med på ngt sätt. Blir inte klok på detta, har inte så mycket annat val än att maxfylla vatten och försöka ta oss hem i morgon. Men vad kan detta vara?

Läckage uppenbarligen men någon som har en tanke om vad problemet kan vara så tar jag gärna emot tips.
tips?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle gissa på spricka i exp.kärlet jämte kylaren på vänstra sidan.
Brukar bli en lodrät spricka längs kärlet på ena långsidan.

Jag fick en sådan på min E46 för drygt ett år sedan och då var jag tvungen att köra en längre sträcka med bilen - så jag tvingades till en nödlagning och slog i CRC kylartätning (trots att jag egentligen inte vill hålla på och klydda med sådant) och det höll i ca 50 mil och därefter förstärkte jag sprickan utvändigt med epoxilim och glasfiberväv, därefter höll det ytterligare ca 50 mil (det började fukta lite runt lagningen mot slutet) innan kunde byta exp.kärlet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Tack för tipset Johan,

Bytte expansionskärlet förförra vintern så jag är väldigt fundersam om det kan ha spruckit igen? Kollade vattnet precis och har läckt några deciliter under natten. Hällde på fullt igen och nu ser jag tydligt att det droppar ut friskt men kan inte exakt lokalisera vart ifrån. Vart sitter vattenpumpen? Ser ut som det läcker på andra sidan nu. Motsatt sida från expansionskärlet. Har även tappat någon deciliter olja såg jag på Stickan. Vet inte om det även är lite olja i kylvattnet då nivånålen ser lite svartfläckig ut.

Semestern ser lovande ut :-) Någon idé att slå i lite kylartätning om det hjälper att komma hem?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla hur gavlarna på kylaren ser ut - det har hänt att kylarpaketet har "svällt" och då kan det börja läcka mellan gavel och kylflänsarna.

Sprickor i plasten vid slanganslutningarna förekommer också.

Kylartätning är en tillfällig nödlösning, men måste du köra bilen så är det kanske ända valet - precis som jag var "tvungen" att göra.

Mvh
Johan B

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Här tog jag en bild på ett ungefär vart det läcker.

Länk

Länk

Ska kolla gavlarna och åka och införskaffa CRC. Har inte många val och minst 25 mil hem.

Tack för råden.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ser ut att vara på motorsidan...och då skulle jag gissa på vattenpumpen, men det är lite svårt att se på bilderna. Kan ju även vara någon slanganslutning mot block/pump.

Mvh
Johan B

bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
Värmeventiler (till kupévärmen) brukar väl inte gilla kylartätning .. kan va bra att ta loss och spola av när man fixat läckan och bytt kylarvätskan.

Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Jag tog mig hem iaf, klarade 25 mil utan problem. Dock när jag ställer ned bilen så läcker det friskt. Cirka 1 liter vid varje tillfälle. Hade i CRC men det hjälpte inte som det verkar så det kanske är som du säger Johan. Vattenpump eller slanganslutning. Ska försöka lämna in bilen igen så får jag se vad domen blir. Är osäker på om det vart topplockspackningen ifrån start som vart felet nu. Frustrerande! Mekanikern nämnde att det var svårt att se om det vart fel på den då det inte syntes ngt.

blueswede: Får se till att systemet blir rengjort ordentligt och värmeventilerna samt ny kylarvätska. Blir troligen billigt kalas detta :/

Någon som vet vart man köper vattenpump som har bra kvalité? Hört att det kan finnas bättre och sämre kvalité.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.