|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Sålde idag min kanonfina 520d m sport lci.. Detta för förmån för en 530d alt. 535d lci e61 m-sport. Finns det några snabba råd kring dessa motorer rent maskinellt med miltal 10-15k mil? Kan tillägga jag åkte på ett kamkedjebyte på n47an som kostade 42000kr.. Gick som tur på försäkringen, men tänkte slippa en sån stor reparation nu ;) Vad exakt skiljer motormässigt mellan dessa, upplevs en icke x-drive 530d mycket tråkigare än 535d i karaktären? Uppdaterades det något i motorn i samband med faceliften? Ge mig lite råd, gärna ni som kanske har eller testat båda motorerna. :) | |
| Kan tillägga att detta blir min tredje e61a.. Så de vanliga karossmässiga problemen som måste gås igenom har jag koll på :) ( nivåreglering, rost baklucka, kablar baklucka osv..) | |
|
Nu handlar det knappast om pest eller kolera när det gäller de olika varianterna av BMW´s dieselsexa utan det står snarare mellan riktigt bra och ännu bättre. Men jag upplevde en nämnvärd skillnad mellan 30d och 35d, medan den första är lite turbodiesel till karaktären i form av lite spetsigare karaktär och lite väntan på turbon vid gaspådrag är 35d mer lik en stor (större?) sugmotor och drar i alla lägen. Jag som aldrig varit glad i varken diesel eller motorer med turbo överhuvudtaget föredrar 35d, men 30d är en härlig motor även den och skillnaden är inte enorm utan jag förstorar den lite här ovan för att försöka förklara den. Den största skillnaden motorerna mellan ligger just i aggregaten och det är här 35d riskerar att springa iväg om något behöver repareras. Några delar är riktigt dyra men så länge bilen inte buskörts, misskötts eller trimmats på ett mindre seriöst vis skall dessa inte behöva bytas för ens mätarställningen är på taxinivåer. Jag har fått berättat för mig att 35d har en tendens att börja dricka lite olja om de körts mycket korta sträckor, men det är inget som märkts av på vår bil som rullar mycket långa sträckor den har aldrig krävt en droppe vad jag kunnat se. Bortsett från det som står i begagnatguiden inklusive notisen om automatlådans momentomvandlare så kontrollera motorn noggrant och ta gärna en titt efter felkoder med. Där finns en del småsaker som kan krångla vilket inte alltid märks på annat än att bilen blir lite klenare och kanske 1-1.5dl/mil törstigare. Tills det går sönder helt och bilen går från dieselraket till Eu-moped i prestanda, där finns en del kring turbon på framför allt 35d som kan bete sig så och även om det inte krävs ett bankrån för att betala reparationen är det tusenlappar man gärna behåller i plånboken. Termostaterna är ett annat exempel i samma anda. Men det är härliga bilar, lycka till med jakten! //Bjersér |
|
| Hur pass stora problem har det varit med de s.k swirlflapsen på lci modellerna? Uppdaterades dessa också i samband med faceliften? | |
|
LCI modellen har den grövre 5mm axeln till swirlflapsen och det är enligt vad jag läst väldigt sällsynt att dom havererar. Vill man vara på den säkra sidan så köper man blindplåtar och tar bort dom helt. Det satt den grövre 5mm axeln på min pre-LCI också men tog bort och satte blindplåtar istället. Beställde härifrån: Länk |
|
|
RiBBaN_ Får jag fråga vid vilket mil tal gick din kamkedja sönder på N47an? |
|
|
Spiralkinder: OK! Tack för tipset. Stanic: Den gick aldrig sönder, men förde oväsen. Svensksåld fullservad bil. 14000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.