AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.208

Hur sparar man 40.000 kronor?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Reservdelspriserna i Sverige är dyra, men att de var så dyra om Teknikens Värld komit fram till var även för mig en överraskning. 16 reservdelar till en 520d gick från BMW's svenska prislista på 78.000 :-, förbi Mekonomen i Sverige på 74.000:- och stannade på Autoteilemann där samma grejer kostade...32.000:-! Kolla videon och skriv ett mail till både BMW Sverige och till Mekonomen:

Länk

----
BMW CS #6212
Din rubrik suger Narvselius.

Men åter till ämnet. Detta är ingen nyhet, en polare jobbar på Audi och han berätta de att, största vinsten kommer vid reparationer och service.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tack Vinyl!

----
BMW CS #6212
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Spännande hur det här uppdagats i var och vartannat forum nu helt plötsligt :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Poängen är att många hittills bara debatterat enskilda prylar utan att sätta det i ett större sammanhang. Bra också att en tidning tar sin konsumentupplysningsplikt på allvar dyker ned i fakta.

----
BMW CS #6212
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ja verkligen, teknikens värld når nog en bred massa. Nu har jag ju inte läst artikeln men huvudproblemet är nog att folk inte vet hur man ska bära sig åt.

Hur många bilägare skruvar med sina bilar egentligen? Det kan inte va någon majoritet direkt, och de som inte gör det lär ju för evigt bli blåsta :)
Skämt och sido Narvselius.
Tydligen är vinsten mycket liten vid nybilsförsäljning, och bilar måste servas och repareras för att fortsätta rulla.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Vinyl: Precis så sa de på volvo då vi hämtade fruns S60d-12 De tar in pengarna på eftermarknaden så som service då de allra flesta lämnar in på service på precis allt.

Mvh Jonas B
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
En jämförelse av priserna på originaldelar mellan t.ex. Sverige och Tyskland vore också av intresse. På Audi diffar det 25% till tyskarnas favör. Någon som vet hur det ser ut med BMW?

Sen bör det tilläggas att det finns andra ställen än Autoteilemann i Tyskland som har bra priser och bättre utbud.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Någon som kan och känner sig manad att lägga upp en samlingstråd över vart man kan köpa delar?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det finns redan en sådan tråd här på forumet har jag för mig.

Det jag skulle vilja ha reda på är en billig (utlänsk) sida som säljer BMW originaldelar för någon sådan har jag inte hittat ännu. Jag bara gissar att BMW i Tyskland inte är jätteintresserade av att skicka delar till Sverige av ren konkurrenspolicy.

Robert, jag har köpt mycket på både parts2go.de och car-parts24.eu
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Behöver ni grejer till VAG-bilar så kan jag rekommendera
Länk
Jag har beställt 2 ggr och det har funkat perfekt

Typ samma märken som Mekonomen/Meca/Autoexperten säljer till 40-50% av priset inkl frakt
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är inte utomlands det är billigt egentligen, utan det är i Sverige de är dyrt med reservdelar.
Köper nästan allt utomlands som inte är original då jag inte hittat någon sida som är billigare än att beställa igenom schmiedmann.
Här finns en sida iaf Länk
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Handlar av diverse handlare på Ebay.de utan problem. Lott Autoteile funkar smärtfritt t.ex. Mekonomen vägrar jag handla delar från då de oftast är lika dyra eller dyrare än BMW själva.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En faktor som spelar in är den starka svenska kronan. För några år sedan var en euro värd mer än 9,50 SEK och idag är den cirkus 8,60. Bara det gör ju drygt 10% skillnad.
Har inte läst undersökningen men jämför de motsvarande kvalitet på grejorna?

Jag vill gärna spara 40000 men vill inte köpa reservdelar för 32000 för att göra det :-)

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Men givetvis kan man tyck att svenska BMW då borde sänka priserna på reservdelar om de köper in i Euro.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Mekonomen är fantastiska, hur ofta störst man inte på "och delen kostade bara 900kr på mekonomen, vågar inte ens tänka på vad märkeshandlaren skulle ha försökt lura mig på", detta trots att mekonomen nästan alltid är dyrare än konkurrenterna. Snacka om bra marknadsföring!

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Å sedan skall vi inte glömma alla repkitt man kan köpa - håller just nu på med X5an och till både VANOS och DISAn finns det superjusta repkitt.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.