|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon annan än jag som har noterat att denna 540i nu är uppe på blocket för tredje gången på kort tid med olika försäljare? Nu med en annonsör som lider av lätt mytomani kanske? Bland annat påstås bilen vara fullutrustad, det står M-sport i annons, även att den är faceliftad påstås. Nuvarande annons: Länk Förra gången den låg uppe var det för utsatt pris 38 000:- i Gävleborg. Kan fortfarande se den i mina bevakningar på blocket, men inte gå in på annonsen eftersom den står som såld. Första gången den låg ute har jag för mig att den var en bra bit längre söderut i landet. Regnummer: SMM XXX nånting. Någon som vet/hört något? Bara lite intressant. MVH Christian | |
| "Toppar 280", trasig hastighetsmätare har han iaf :D | |
| Ja, han har nog (förhoppningsvis) bil länge... :) | |
|
Kan nog vara trevlig. Värdelös bild, men det ser ut som sportstolar i den -- ett absolut måste enligt mig. Det är dock INTE dubbla vanos i 98:orna. Jag har en själv, och det är enkelvanos. Dubbelvanos M62TUB44 kom några år senare. Spelar dock ingen större roll, den med enkelsidig vanos går fint också. Har gått rätt långt - varning för kamkedjestyrningens släpskenor. De ger ofta upp kring 30 000 och är dyrt att reparera (15 000 - 45 000 beroende på vem som gör det) |
|
| Lasse kan du utveckla det lite grand, går det att göra en visuell bedömning av skicket på dem? Min närmar sig 30k mil. Antar att man måste plocka ner i princip hela motorn för att byta iaf om det ska vara så dyrt. | |
|
Lasse, Är väl så att m62tu fick ENKEL vanos, och m62 har inte vanos. |
|
| Enkel-VANOS kom väl just 9809 dvs årsmodell -99? Dubbel-VANOS kom med N62 i E65 som första modell ut, om man bortser från S62. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo men så är det ingen Vanos förrän 98/09 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
"Vill ni ha en sportbil som blåser förbi det mesta, hör av er!" Haha, vilken lirare! :) |
|
|
Jag sa fel, det är M62TUB44 som har enkelvanos, N62 som har dubbelvanos. Har en N62 i X5:an. MT-ADAM: nej, ingen visuell bedömning går att göra. Det är lite grann chansning, så är det med begagnade bilar. Jag tror kombinationen av flitiga oljebyten och att inte köra den så hårt gör att den håller bättre. En hårt körd bil är definitivt mer i riskzonen. M62 har tre kamkedjor, dels en stor som löper från vevaxeln (bakom bröstkåpan, motorns framkant) upp till ett kugg mitt på toppens framkant ungefär, dels två mindre kedjor som löper från detta kugg ut till kamaxlarna på de båda topparna. Problemet är att den stora kamkedjan fick ett kugghjul utbytt mot en släpskena (en aluminiumprofil med sargar fodrad med hårdplast). Plasten på denna släpskena går sönder, splittlas och då tappas styrningen av kedjan - den slår mot godset och det blir ett himla liv. Den äldre motorn : M60 är en bättre konstruktion i detta avseende, ett exempel på att utvecklingen inte alltid går framåt. Samma problem finns f.ö. på S62 - M5:orna. Jag råkade ut för det vid 29 000 på min. Material ca 6000 (alla kedjor, packningar, kedjesträckare, remmar m.m.), resten arbete. En BMW-verkstad bedömer det som 20 timmars arbete (2.5 dag) - det är mycket som måste plockas bort. Multiplicera med timtaxan för att få beloppet. Självklart passade jag på att spola rent motorn och göra ett extra oljebyte (första med billig olja och en skvätt diesel i för att blåsa rent -- tomgångskörning 20 min, sedan ut med den oljan och slagget - sedan i med ny, fin Castrol) |
|
|
Undrar vad han menar med "facelift"? Strålkastarna är de gamla, och njurarna ser fel ut - 540 ska ha samma kromade ribbor som M5. "gött ljud" haha, vad bonnigt det låter :) 3-tums bak, då låter den nog som en gammal jänkare (om dämparna är borta). Har svårt för det stuket -- bilar som är högljudda som fasen, men går som en Fiat Panda - patetiskt skämsigt tycker jag, men raggare skäms inte för något verkar det som. :) |
|
|
förtydligande: en 540/6 går inte som en Fiat Panda - dock gör många jänkare det, trots allt bullrande ljud... Hamnade bakom en på väg till tennisen igår kväll, det är därför jag skriver så: Hans van med v8 måsta ha hörts över hela kommunen, men jösses vad långsam den var. Jag hörde hur han gasade, men det hände inget -- annat än att han förmodligen väckte alla som försökte sova inom två mils radie. Jösses vad SLÖ!! Om han haft vett att flytta på sig, men nej, han skulle ju hålla till vänster och vara ivägen... :) :) |
|
| Det som inte är slött på en van med V8 är ju soppamätaren iallafall..=) | |
| Lasse: din -01 X5 har inte N62, den har enkel-VANOS M62TÜB44. N62 i E53 kom med faceliften, tror det var -04. Förutsatt att du inte bytt ut M62'an. | |
| Mailade killen o frågade efter regg-nr. SMM214. Sista 7 i vin-nr är: BR91149 för er som vill forska vidare. Senaste besiktning var i Juli förra året och den skall besiktas före 130630 (12 dagar kvar, sedan körförbud) Hade gått 26300 mil i Juli förra året. I annonsen skriver han att bilen gått mellan 25-25500 och det stämmer ju inte. Enligt "bmwvin" så finns ingen M-utrustning i bilen så den där ratten har väl blivit ditskruvad senare. Då är det ju värt att kolla om airbagen funkar som den ska? | |
|
Lus: helt otroligt, du har rätt - jag lyckades säga fel igen. Får skylla på demens :) Vi försöker igen: M60: fram tom årsmodell 95. Ingen vanos. Kugghjulsstyrning för kamkedjan M62: årsmodell 96-98. Ingen vanos. Kugghjul ersatt av släpskenor. M62TUB44: årsmodell 99-01: Enkel vanos. N62: årsmodell 02-, dubbel vanos, valvetronic (variabel lyfthöjd) Blev det rätt nu? :) |
|
| Ja, typ :) Årsmodellerna varierar lite. E65 hade ju tex N62 från 2001 medan E39 hade M62 fram till slutet av sin livstid. E53 fick N62 2004. Ungefär.. :) | |
| Bra - äntligen blev det korrekt! (typ) :) | |
|
Den har även den generösa svenska lyxutrustningen: borttagen modellbeteckning, tygstolar, varningstriangel och cigarettändare: :) Daten für die Fahrgestellnummer: WBADE51000BR91149 Modellbezeichnung: 540I Ausführung: Europa Typschlüssel: DE51 E-Code: E39 Karosserie: Limousine Lenkung: links Türen: 4 Motor: M62 - 4,40l (210kW) Antrieb: Heckantrieb Getriebe: manuell Außenfarbe: ASPENSILBER METALLIC (339) Innenraum: STOFF FLOCK STREIFEN/ANTHRAZIT (D9AT) Produktionsdatum: 07.10.1997 Werk: Dingolfing Code Serienausstattung Standard Equipment S260A Seitenairbag für Fahrer/Beifahrer Side airbag for driver/passenger S280A BMW LM Rad Speichen Styling BMW LA wheel-spoke 176 S411A Fensterheber elektrisch vorne/hinten Window lifts,electric,front/rear S473A Armlehne vorne Armrest front S520A Nebelscheinwerfer Fog lights S540A Geschwindigkeitsregelung Cruise control S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer S555A Bordcomputer V mit Fernbedienung On-board computer V with remote control Code Sonderausstattung Optional Equipment S235A Anhängerkupplung abnehmbar Towing hitch, detachable S261A Seitenairbag für Fondpassagiere Side airbags for rear passengers S320A Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit S438A Edelholzausführung Fine wood trim S465A Durchladesystem Through-loading system S469A Kindersitze integriert Integrated child seats S488A Lordosenstütze Fahrer u. Beifahrer Lumbar support, driver and passenger S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S500A Scheinw.Rein.Anl./Intensivreinig. Headlight wipe/wash/Intensive cleaning S522A Xenon-Licht Xenon Light S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S666A Radio BMW Business CD RDS Radio BMW Business CD RDS S676A HiFi Lautsprechersystem HiFi speaker system L801A Länderausführung Deutschland National Version Germany S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe S879A Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German |
|
|
Såld till Heby. Lasse M60 fanns till början av 96 på E31 och E38 och till juni-96 på E34. Mvh Stephan |
|
| SMM 214 hette den ja... Jag var inne och kollade på BMWVIN förra gången den låg uppe. Men jag vill minnas att den hade modellbeteckning enligt förra ägarens bilder, även skinnstolar, ej sportstolar. Trots det som framgår på BMWVIN. M-ratten nämns ju inte heller där så det är lite skruvat här å där på denna kärra. Men man ska ju inte ta för givet att bilen faktiskt har nämnda M-sportratt med tanke på allt som säljaren påstår. ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.