AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.373

Nu är den uppe på blocket igen... BMW 540i/6 -98

Sida 1 av 2
Ma
32
Magnusson91
BMW 330DA Touring M-sport -09
Är det någon annan än jag som har noterat att denna 540i nu är uppe på blocket för tredje gången på kort tid med olika försäljare? Nu med en annonsör som lider av lätt mytomani kanske? Bland annat påstås bilen vara fullutrustad, det står M-sport i annons, även att den är faceliftad påstås.

Nuvarande annons:
Länk

Förra gången den låg uppe var det för utsatt pris 38 000:- i Gävleborg. Kan fortfarande se den i mina bevakningar på blocket, men inte gå in på annonsen eftersom den står som såld. Första gången den låg ute har jag för mig att den var en bra bit längre söderut i landet. Regnummer: SMM XXX nånting.

Någon som vet/hört något? Bara lite intressant.

MVH Christian
"Toppar 280", trasig hastighetsmätare har han iaf :D
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Ja, han har nog (förhoppningsvis) bil länge... :)
Kan nog vara trevlig. Värdelös bild, men det ser ut som sportstolar i den -- ett absolut måste enligt mig.

Det är dock INTE dubbla vanos i 98:orna. Jag har en själv, och det är enkelvanos. Dubbelvanos M62TUB44 kom några år senare.

Spelar dock ingen större roll, den med enkelsidig vanos går fint också. Har gått rätt långt - varning för kamkedjestyrningens släpskenor. De ger ofta upp kring 30 000 och är dyrt att reparera (15 000 - 45 000 beroende på vem som gör det)

Lasse kan du utveckla det lite grand, går det att göra en visuell bedömning av skicket på dem? Min närmar sig 30k mil. Antar att man måste plocka ner i princip hela motorn för att byta iaf om det ska vara så dyrt.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Lasse,

Är väl så att m62tu fick ENKEL vanos, och m62 har inte vanos.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Enkel-VANOS kom väl just 9809 dvs årsmodell -99? Dubbel-VANOS kom med N62 i E65 som första modell ut, om man bortser från S62.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo men så är det ingen Vanos förrän 98/09

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

"Vill ni ha en sportbil som blåser förbi det mesta, hör av er!"

Haha, vilken lirare! :)
Jag sa fel, det är M62TUB44 som har enkelvanos, N62 som har dubbelvanos. Har en N62 i X5:an.

MT-ADAM: nej, ingen visuell bedömning går att göra. Det är lite grann chansning, så är det med begagnade bilar.

Jag tror kombinationen av flitiga oljebyten och att inte köra den så hårt gör att den håller bättre. En hårt körd bil är definitivt mer i riskzonen.

M62 har tre kamkedjor, dels en stor som löper från vevaxeln (bakom bröstkåpan, motorns framkant) upp till ett kugg mitt på toppens framkant ungefär, dels två mindre kedjor som löper från detta kugg ut till kamaxlarna på de båda topparna.

Problemet är att den stora kamkedjan fick ett kugghjul utbytt mot en släpskena (en aluminiumprofil med sargar fodrad med hårdplast). Plasten på denna släpskena går sönder, splittlas och då tappas styrningen av kedjan - den slår mot godset och det blir ett himla liv. Den äldre motorn : M60 är en bättre konstruktion i detta avseende, ett exempel på att utvecklingen inte alltid går framåt. Samma problem finns f.ö. på S62 - M5:orna.

Jag råkade ut för det vid 29 000 på min. Material ca 6000 (alla kedjor, packningar, kedjesträckare, remmar m.m.), resten arbete. En BMW-verkstad bedömer det som 20 timmars arbete (2.5 dag) - det är mycket som måste plockas bort. Multiplicera med timtaxan för att få beloppet. Självklart passade jag på att spola rent motorn och göra ett extra oljebyte (första med billig olja och en skvätt diesel i för att blåsa rent -- tomgångskörning 20 min, sedan ut med den oljan och slagget - sedan i med ny, fin Castrol)
Undrar vad han menar med "facelift"? Strålkastarna är de gamla, och njurarna ser fel ut - 540 ska ha samma kromade ribbor som M5.

"gött ljud" haha, vad bonnigt det låter :) 3-tums bak, då låter den nog som en gammal jänkare (om dämparna är borta). Har svårt för det stuket -- bilar som är högljudda som fasen, men går som en Fiat Panda - patetiskt skämsigt tycker jag, men raggare skäms inte för något verkar det som. :)
förtydligande: en 540/6 går inte som en Fiat Panda - dock gör många jänkare det, trots allt bullrande ljud... Hamnade bakom en på väg till tennisen igår kväll, det är därför jag skriver så:

Hans van med v8 måsta ha hörts över hela kommunen, men jösses vad långsam den var. Jag hörde hur han gasade, men det hände inget -- annat än att han förmodligen väckte alla som försökte sova inom två mils radie. Jösses vad SLÖ!! Om han haft vett att flytta på sig, men nej, han skulle ju hålla till vänster och vara ivägen... :)

:)
Det som inte är slött på en van med V8 är ju soppamätaren iallafall..=)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Lasse: din -01 X5 har inte N62, den har enkel-VANOS M62TÜB44. N62 i E53 kom med faceliften, tror det var -04. Förutsatt att du inte bytt ut M62'an.
La
101
Lasse540
540iA -01
Mailade killen o frågade efter regg-nr. SMM214. Sista 7 i vin-nr är: BR91149 för er som vill forska vidare. Senaste besiktning var i Juli förra året och den skall besiktas före 130630 (12 dagar kvar, sedan körförbud) Hade gått 26300 mil i Juli förra året. I annonsen skriver han att bilen gått mellan 25-25500 och det stämmer ju inte. Enligt "bmwvin" så finns ingen M-utrustning i bilen så den där ratten har väl blivit ditskruvad senare. Då är det ju värt att kolla om airbagen funkar som den ska?
Lus: helt otroligt, du har rätt - jag lyckades säga fel igen. Får skylla på demens :)

Vi försöker igen:

M60: fram tom årsmodell 95. Ingen vanos. Kugghjulsstyrning för kamkedjan
M62: årsmodell 96-98. Ingen vanos. Kugghjul ersatt av släpskenor.
M62TUB44: årsmodell 99-01: Enkel vanos.
N62: årsmodell 02-, dubbel vanos, valvetronic (variabel lyfthöjd)

Blev det rätt nu? :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ja, typ :) Årsmodellerna varierar lite. E65 hade ju tex N62 från 2001 medan E39 hade M62 fram till slutet av sin livstid. E53 fick N62 2004. Ungefär.. :)
Bra - äntligen blev det korrekt! (typ) :)
Den har även den generösa svenska lyxutrustningen: borttagen modellbeteckning, tygstolar, varningstriangel och cigarettändare: :)

Daten für die Fahrgestellnummer: WBADE51000BR91149
Modellbezeichnung: 540I
Ausführung: Europa
Typschlüssel: DE51
E-Code: E39
Karosserie: Limousine
Lenkung: links
Türen: 4
Motor: M62 - 4,40l (210kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: manuell
Außenfarbe: ASPENSILBER METALLIC (339)
Innenraum: STOFF FLOCK STREIFEN/ANTHRAZIT (D9AT)
Produktionsdatum: 07.10.1997
Werk: Dingolfing

Code Serienausstattung Standard Equipment
S260A
Seitenairbag für Fahrer/Beifahrer Side airbag for driver/passenger
S280A
BMW LM Rad Speichen Styling BMW LA wheel-spoke 176
S411A
Fensterheber elektrisch vorne/hinten Window lifts,electric,front/rear
S473A
Armlehne vorne Armrest front
S520A
Nebelscheinwerfer Fog lights
S540A
Geschwindigkeitsregelung Cruise control
S548A
Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer
S555A
Bordcomputer V mit Fernbedienung On-board computer V with remote control

Code Sonderausstattung Optional Equipment
S235A
Anhängerkupplung abnehmbar Towing hitch, detachable
S261A
Seitenairbag für Fondpassagiere Side airbags for rear passengers
S320A
Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering
S423A
Fussmatten Velours Floor mats, velours
S428A
Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S438A
Edelholzausführung Fine wood trim
S465A
Durchladesystem Through-loading system
S469A
Kindersitze integriert Integrated child seats
S488A
Lordosenstütze Fahrer u. Beifahrer Lumbar support, driver and passenger
S494A
Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S500A
Scheinw.Rein.Anl./Intensivreinig. Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S522A
Xenon-Licht Xenon Light
S534A
Klimaautomatik Automatic air conditioning
S666A
Radio BMW Business CD RDS Radio BMW Business CD RDS
S676A
HiFi Lautsprechersystem HiFi speaker system
L801A
Länderausführung Deutschland National Version Germany
S863A
Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe
S879A
Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German
Såld till Heby. Lasse M60 fanns till början av 96 på E31 och E38 och till juni-96 på E34.

Mvh Stephan
Ma
32
Magnusson91
BMW 330DA Touring M-sport -09
SMM 214 hette den ja... Jag var inne och kollade på BMWVIN förra gången den låg uppe. Men jag vill minnas att den hade modellbeteckning enligt förra ägarens bilder, även skinnstolar, ej sportstolar. Trots det som framgår på BMWVIN. M-ratten nämns ju inte heller där så det är lite skruvat här å där på denna kärra. Men man ska ju inte ta för givet att bilen faktiskt har nämnda M-sportratt med tanke på allt som säljaren påstår. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.