AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.153

Fråga om mätarställning på z3

Hej,

Jag har en allmän undran.. Har kikat på en fin BMW z3 där jag är lite fundersam på mätarställningen. Min fundering kommer ifrån att bilen är importerad till Sverige 2002 och vid sin första service i Sverige påpekade BMW till nuvarande säljare att mätarställningen inte stämde då de "uppgraderade programvaran" i bilen, BMW menade då att mätarställningen visade 500 mil för lite mot vad bilen loggat. Vid mjukvaru uppgraderingen "hoppade" mätarställningen fram med 500 mil till rätt miltal.
Låter trovärdigt anser jag, eller?
(Detta hände alltså när bilen var 3 år gammal och hade då rullat ca 2000 mil..)

Vad anser ni?

Bilen ser inte ut att ha rullat mer än nuvarande miltal, detta är med hänsyn till allmänt slitage mm..
gO
1.407
gOry
335i Touring
Gosh, hur ska man kunna urskilja på slitage ifall bilen gått +-500mil..
500mil kan vara en bilsemester i Europa under ett par veckor, största delen motorvägstempo på högsta växeln och lågt varvtal...
Håller med, tänkte mest på sannolikheten att BMW gör en sådan operation..? Dvs, uppgraderar programvaran i bilen och därefter justerar mätarställningem?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Låter väl trovärdigt. 500 mil är ju ganska mycket på en bil som bara hade gått 2.000 mil så en viss "gain" fanns säkert genom att backa tillbaka mätaren 25% vid den tiden.
Efter närmare beskrivning så var det så att bilen stått helt strömlös under en vinter och vid uppstart dök en felkod upp i displayen varpå BMW rekommenderade att nolla bildatorn och ladda upp ny programvara till den. Det var i detta ögonblick som bilens "rätta" mätarställning kom fram. Jag kan väl anta att den mätarställning som ligger djupare i bilen var den som trädde fram. (Den mätarställning som i detta forum beskrivs som den mätarställning som är i princip omöjlig att manipulera).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.