|
|
|
|---|---|
|
Håller på att bli skogstokig på min 530 -01! Jag har renoverat vanos, bytt tändstift (NGK) och bytt lambdasond innan kat på bank 1 för att jag hade felkod på denna. TROTS det får jag en motorlampa som tänds efter några dagar! Jag chansade idag och nollade koderna och besiktigade bilen. CO: 0,1 (0,3) CO 2500: 0,1 (0,2) HC: 050 (100) Lambda: 0,99 (0,97-1,03) Kanske liiite höga värden, men bilen stod på SBPs parkering 30 min innan jag rullade in i hallen (95 oktan, utan några tillsatser). VAD är det jag missar? Felkoderna jag får (i Autocom) är: 1: E9 Katalysatoreffektivitet bank 1 2: EA Sekundärluftsystem bank 1, för lågt luftflöde Någon som har några tankar om detta? Fick dessutom underkänt på bägge spindellederna (bakre) på framaxeln. jag förmodar att det är nr 11 Länk Var köps dessa till en rimlig kostnad och bra kvalitet? | |
|
Bilen går jättebra och förbrukningen har gått ner lite. Tycker mig idag, efter att ha kört en "långtur" på 40 mil känna att bilen smårycker/tvekar vid kraftigt gaspådrag. Ska jag satsa på att byta kamaxelgivare kanske? Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!!! |
|
|
Exakt vad var felkoden? Ser inte att dina värden är direkt höga. |
|
| ser nu e9 | |
|
Nu tror jag inte det är ditt problem, men du kan ju kolla den ändå för att bespara dig framtida problem. Plugg 17 det skrev om den i en tråd och den brukar vara rejält rutten. Min var sprucken på 3 ställen reagerade inte på startgas men fettade blandningen och fick motorlampan att komma och gå. Såg på short trim fuel att den sprutade in 15 % över normala värden. värdena sjön efter bytet och på 2 min var den nere på noll (med varmkörd motor) Kolla även 15 men sitter inte på alla bilar. Länk |
|
|
Var ute och kollade. Givetvis har jag bägge pluggarna på bilen. Nr 17 ser frisk ut, men nr 15 var mjuk som häftmassa i gummit. Har lindat bägge med självvulkande eltejp så länge. Jag hinner inte få tag på nya imorgon då jag reser från Helsingborg till Nynäshamn i en vecka. Nollar koderna, så får vi se om det håller så länge. Hittade en av alla dessa elektriska snabbkopplingar där bak som verkade ha en "plugg" i sig... Svårt att se nu i skymningen. Satt fastspänd på kabelstammen som kommer från torpedväggen. Vad brukar sitta fast i denna? |
|
|
Tog du loss pluggen och kikade på den? min hade en spricka innåt som inte syntes. |
|
|
Jag funderar på om det skulle kunna vara din monitor/diagnoslambdasond efter katalysatorn på bank 1 som är gången...vet inte hur vanligt det är efter att reglersonden gett upp. Det skulle ju kunna vara så att sonden skickar felaktiga signaler om att det är något knas med avgasreningen, men att det är själva sonden som inte fungerar som den skall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför tror ni att det är sonden? Ingen av felkoderna pekar ju specifikt på en sond. Och avgasvärderna är ok om sonderna är trasiga så skulle den inte kunna reglera och det skulle synas på förbrukning och avgasvärden. |
|
|
Jag menar inte reglersonden innan katalysatorn utan diagnossonden efter densamma. Om den är trasig kan den skicka "felkod" till styrenheten även om avgasvärdena är bra i verkligheten - dvs. att reglersonden innan katalysatorn gör sitt jobb på rätt sätt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jo det skulle den nog göra, men det finns ju ingen sån felkod. Jag hade inte bytt den i onödan. Hur sonderna pendlar borde man kunna se i autocom. |
|
|
Nja, den indikerar ju att katalsatorreningen är för dålig på bank 1, så det är inte omöjligt att det är diagnossonden som är dålig ändå och felaktigt orsakar en "sekundär felkod" i systemet... Men man bör som sagt kolla hur den jobbar (pendlar upp och ner) för att få mer kött på benen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nya pluggar uthämtade idag och monterade nu i regnet. Passade även på att byta "F"-kopplingen som sitter på slangen efter LMM. Den var halvt av vid anslutningen till slangen som går till tryckregulatorn på bensinfiltret. Nollar koder i morgon bitti, så får vi se. |
|
|
Lyser motorlampan? Om den gör det låt den släcka sig själv om du löst problemet så kommer den släckas inom kort. |
|
|
Jodå, motorlampan lyser. Hoppas på att den slocknar under morgondagen då. Ska byta länkarmar i morgon så jag kan besiktiga bilen. |
|
| tog 1-2 dagar för min. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.