AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.637

523:a lite trött på låga varv upp till 3000vpm

Visa användare
586
wdac
325i -05
Tjippen,

Har köpt en rikgit bruksbil, en BMW 523i Touring -98
den är lite trött på lägre varv generellt känns det som om man tvingar/brottas med bilen för att få upp far, ja riktigt så illa är det inte, den har verkar inte ha brukats jätte mycket av tidigare ägare å ju mer man kör ju bättre känns den, eller så vänjer jag mig.

hur som, oljebyte skall göras ink oljefilter gör det själv så klart.
LMM ser hyfsat fräsch ut, luft filter är inte nytt men det är inte igenmurat med smutts häller.

så min tanke är då att jag kanske behöver byta tändstift eller kanske till å med tändspole/spolar.

läste beg.guiden men inget tips där om detta beteende.

har ni några idéer? jag gissar på att oljebyte och tändstiftsbyte gör susen, vad tror ni? :)
Visa användare
586
wdac
325i -05
bilen har gått 23K mil, läste en annan post när jag sökte på "på låga varv" i forumet.

Ooops, med 23" mil kan det kanske vara dags för översyn av vanos, den har symptomen, törstig, slö på låga varv, rycker lite, det enda som saknas är missljud...

törstig, mja, det syns inte på förbruknings mätare under varvmätaren, där ser de normalt ut, men den tömmer tanken lite fortare än jag trodde bilen skulle göra.

om det är vanos problem på min bil, vad behöver göras? något jag kan göra själv?
Min var trött å drog mycket bensin en plugg var dålig och gjorde att den drog tjuvluft, nu är det lite trött ändå men värdena stämmer för insprutningen.

Börja med att kolla pluggen.
Länk
Visa användare
586
wdac
325i -05
bilden som fanns länkad i tråden du länka till fanns inte längre.

denna plugg, har jag ingen kunskap om, vart sitter den och hur ser den ut? :)
Det finns spängskisser i tråden.
Den sitter under kortsidan mot torpedväggen står du vid skärmen på förarsidan och lyser med en lampa undertill på insuget så ser du den.
Tror den var 7m.m invändigt så det går att ta en slang och sen en bult i ena änden och trycka på.
Men eftersom det ska klara vacum så köpte jag original.
Förbruknngsmätaren är inte något att gå på vad säger färddatorn att du har för förbrukning just nu?
La in en bild via droppbox av någon anledning så blir den upp och ned du får rotera den 180 grader.

Länk
Visa användare
586
wdac
325i -05
okej, lite pill dåra, men det skall jag nog klara av.

har ingen färddator vad jag vet?

aha slangen med bult är en fullösning asså :)

pluggen är av gummie då?
Du behöver inte ta bort nåt bara ned med handen och ta bort den jag såg direkt med mitt blinda öga att den var sprucken utan att ens ta av den det syns på bilden.
Du har inte ens lilla färddatorn, ingen bc knapp man trycker in på kortsidan av blinkersspaken för att skrolla i menyerna temp, sträcka antalet km m.m. på instrumentbrädan?
Trodde åtminstone lilla färddatorn var standard.
Visa användare
586
wdac
325i -05
gick ut å kolla, visst har jag en BC knapp på blinkersspaken :)

jag återkommer tack för all info och hjälp :)
Visa användare
586
wdac
325i -05
ok, landsväg mellan 0,8 till 0,9 rusningstrafik i sthlm mellan 1,1 och 1,8

totalt snitt 1,1 typ.

jag får en magkännsla av att det är antingen tändstift eller tändspolarna, vad tror du?

[If youre not Winning, youre not trying! Colin Chapman 1973]
Visa användare
586
wdac
325i -05
bumpar tården :)
Tror inte det är varken tändstift eller tändspole.
Hur såg pluggen ut?
Här är en video som visar värden utan plugg och hur de förändras när han täpper igen det med fingret.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.