AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.259

Varma grenrör / varmt i motorrummet

Tjena!

Idag uppstog ett problem med att motorlampan började lysa på min 328 iAT - 00. Felsökte och märkte att en O2 sensor var glapp i kontakten. Tyckte även det började lukta lite bränt i bilen. När jag öppnade motorrummet var det svinvarmt ovanför grenrören och på platsdetaljer där. Tror att det hade blivit lite blivit glapp i kontakterna till lambda sonderna. Pluspolsplinten som går till batteriet precis ovanför var nästan smält och kabeln var väldigt varm, brände mig på dessa delar när jag tog i dom. Motorlampan slocknade i alla fall när jag juckade lite på kablarna/kontakterna till lamdasonderna.

Vad har hänt? Så varmt ska det väl inte vara i motorrummet? Eller är det pluskabeln som blivit för varm? Kände på den på andra sidan motorutrymmet och där var den inte så varm. Så antar att den värms upp av luften i motorrummet.

Mvh Johan
Detta uppstod efter att det blev varmare ute, så misstänker att det blir riktigt varmt i motorrummet efter att man stängt av motorn. Det var efter att jag kört några mil och parkerat bilen och sedan körde iväg igen som problemet uppstod.

Skulle alltså behöva leda bort värmen på nått vis efter körning, eller under krypkörning. Någon som har några tips? Eller räcker det med att sätta upp lite värmeskydd runt kablar och dylikt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.