AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.946

Snabbvisit Tyskland - Tips mottages!

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hej!

Jag och sambon tänkte för första gången tillsammans dra neråt Tyskland med bilen och uppleva lite autobahn. Det rör sig om en kortare resa på max 7 dagar och helst lite kortare. Helst skulle vi vilja till österrike och uppleva lite fjälltoppar och go natur där nere men det hinner man väl kanske inte med eller? Vi bor i Blekinge i sydöstraste delen av vårt avlånga land.

Så har någon tips på resväg och hur långt man kan tänkas hinna under en vecka? Som sagt var vill vi uppleva autobahn med fri fart och gärna lite go natur a la Österrike.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Länk

Detta är riktigt häftigt, dock ingen naturupplevelse. Inomhusbad byggt i en gammal zeepelinarhangar. Går att övernatta också.
Jo
41
Jockern
530xi G31 - 2018
En variant för dig är att ta kvällsbåten från Trelleborg. Kommer fram 06.00. Gjorde just Trelleborg-Munchen, ~80 mil, och det var inga problem. Tar lite styvt en halv dag med matintag längs vägen. Komma till Salzburg borde då gå bra (15-20 mil till). Vill du sträcka ut på autobahn så är vägen från Rostock kanon och det går att finna en hel del bra mellan Berlin och Munchen med realtivt lite trafik.

Väl i Österrike så bjuder hela västra och södra delarna på riktig skön åkning och naturupplevelser. Finns många "bergsslingor" attt köra.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Beror ju på hur mycket man kan tänka sig köra bil, men jag och frugan kör ofta rätt långa körpass och vi hade utan problem kunnat köra en 7-dagars ner mot Österrike. Vissa skulle säga aldrig i livet, men jag tycker att det funkar. Man kan ju ta någon dag med jättemycket körning och ta det lugnare andra dagar.

Schweiz och Österrike har otroligt många fina vägar, likaså södra Tyskland. Finns ju dessutom som Jockern skriver många pass att köra igenom, Grossglockner till exempel. Västra Tyskland med Moseldalen tycker jag är grymt fint, Mosel går dessutom inte så långt från Nürburgring om man tycker det är skoj.
Jo
41
Jockern
530xi G31 - 2018
Rättelse angånde min "halvdag" ovan. En kavrts dag är mer korrekt mellan Rostock och Munchen. 6-8 timmar beroende på hur mycket man står på, trafik, äter, pinkar osv. Men stundtals är det ganska lätt trafik och bra väg så det finns möjlighet att kapa mil.

Österrike är ju egentligen ganska litet med korta avstånd. Dock gör ju bergen att det tar lite tid men är desto roligare körning och upplevelser. Grossglockner som nämts är mycket trevligt. Se bara till att du vet var du har högersidan...

Om du besöker Berlin så måste du absolut besöka Meilenverk. Det ligger i Charlottenburg inte så värst långt från kejserliga slottet (i fall ni har tänkt turista lite.) Jag har alldrig sett en större samling av unika bilar, allt från tidiga 1900- talet till dem senaste Lamborginis och Ferraris. Jag är 50-60 tals fantast när det gäller bilar och detta är en Mecka för mig. Jag var där förra veckan när jag luftade min Mark II som jag har parkerad i Berlin och tvingafe min fru att för hundrade gången besöka utställningen genom att lura henne ut på lunch i Meilenverkets restaurang :-) p.s. Det står en svenskreggad BMW "Barockängeln" där just nu.
Här är länken, det har visst bytt namn till Classic Remise Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har också besökt bilsamlingen i Berlin vid två tillfällen.Senast i Oktober och det är bra trevligt att flanera en stund och spana lite. Det finns en del udda fåglar. Värt ett besök!
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Trevliga tips, tackar! Jag tar dom med mig så får vi se vart det bär hän! Det verkar i alla fall smidigt att ta färjan på natten har jag förstått, om det nu inte blir biltur över Danmark istället.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Agathorn - vill du ha lite kvalitetstid på Autobahn så välj hellre Berlin-Leipzig-Dresden; bättre vägar och klart mindre trafik.

Berlin i sig är häftigt och värt en övernattning; normalt gäller det också för Dresden - om det inte var för översvämningarna just nu...

----
BMW CS #6212
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vi brukar åka till Österrike för att åka skidor varje vinter. Då kör vi via Danmark och sedan A7:an från Hamburg ner genom hela Tyskland till Bodensjön. Sedan är det inte mer än en timme till dalen där vi åker skidor. Den heter Monafon. Dalen slutar i ett bergspass som man kan köra över på sommaren och sedan kommer man ner till Ischgl. Så långt västerut i Österrike kan man göra en avstickare till Lichtenstein och Schweiz.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Montafon ska det vara i inlägget ovan. Kan även tillägga att Kasselbackarna söder om Kassel bjuder på en riktig bergochdalbaneupplevelse.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
En bra artikel i Svenskan idag om Autobahn:
Länk

----
BMW CS #6212
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Vi lutar åt att ta det lite lugnt och ta en tur till Berlin och stanna där ett par dagar och sedan kanske någon annan stad eller sevärdhet på hemvägen igen. Så det blir kanske en 4-5 dagars resa istället, max.

Hoppas man får uppleva lite "fri fart" utan köer i alla fall. Hade varit kul att sätta sprätt på kusarna under huven.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Visst kan man fortfarande köra fort
Var nere för 14 dagar sedan och åkte på lite
Men tänk på att när det stannar går det fort som f..
Bättre med bra bromsar än stor motor då
Trevlig resa

Ha deT
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ja tack för tipset, performancebromsarna sitter på som standard på 135:or så dom får väl bekänna färg då kanske :)
Men ja, uppmärksamheten får man vara noga med såklart! Det är nog inte fel att ha igång radion också antar jag, även om ens skoltyska är rejält dammig vid detta laget.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Stau=kö
Richtung=riktning mot
Vehrker=trafik
Umfall=olycka
Kreutzung=motorvägskorsning

T.ex. A7 richtung Kassel, zehn (10) km stau.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
För att bygga vidare på Gorbans exemplariska lista:
Stock - stillastående kö
Stockend/stockende Verkehr - kön byggs på och är stillastående.
Unfall - olycka.

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.