AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.565

Blandade frågor om min nya bil

Sida 1 av 2
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Hej
Jag har köpt en 530 diesel 2009.
Jag satt igår kväll och pilla lite i menyer och skulle få igång spotify.
Något tips om hur jag ska få igång spotify?.
Jag pluggade in min iphone i mitt konsolen. Där fanns en kabel som passa.
Men fick inte fram något ljud.
Kan man köra spotify via Bluetooth?
Det fanns inget reservhjul i bilen. Finns det någon kompressor någonstans?
I service menyn ser jag inte när luftfilter och kupefilter ska bytas.
Ska inte det finns i samma meny som man ser olje byte?
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Hej!

När jag gjorde oljeservice på min bil så bytte bmw kupefilter samtidigt, dom sa att bilen sa det själv.

Jag vet inte vad du syftar på för kompressor, men det finns en under bilen vid höger bakdäck som är till nivåreglering av luftfjädringen, den sitter under en lucka, googla så ser du.

har ingen aning om det där med spotify, jag har själv aux och så jag kan koppla in min iphone direkt i handskfacket.
Skriv gärna om du lyckas lösa det!
Det går inte att spela musik från Spotify genom blåtand eller USB. Det enda sättet är att använda AUX-in, vilket innebär att du inte kan byta låt med knapparna på ratten eller radion.

BMW fabriksutrustar sina bilar med Run on Flat Tyres (RFT) vilket innebär att däcken går att köra på vid punktering. Därav finns det varken reservhjul, domkraft, fälgkors eller annan utrustning för att byta hjul. Det finns inte heller någon luftkompressor för att fylla på luft i däcken, såvida inte tidigare ägare köpt och placerat en i bilen.
Innan eventuell långresa kontrollera om bilen är utrustad med RFT-däck. Är den inte det föreslår jag att du köper ett däcklagningskit ifall du skulle få punktering.
He
437
Henrik 77
Ok. Det var därför jag inte hittade någon domkraft heller. Då vet jag det.
Kupé filter ska bytas vid varje olje service fick jag reda på idag. Och luftfilter varannan. Det var väl därför inte det var med i menyn.
En grej till. Kan man inte se motor tempen någonstans?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Nej tyvärr ingen motortemp. Bara genom "hidden menu"
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Är inte tempen mellan 5000-6500 rpm
He
437
Henrik 77
Stanic. Vad mena du nu?
Det finns både aux in och usb i facket i mittkonsolen. Fick något meddelande att den kunde inte läsa något. Ja, kommer inte ihåg vad där stod nu men det var något i den stilen. Jag har verkligen krupit och lyst överallt nu. Och jag är nöjd fortfarande:). Nu ska den in på rekond ev redan i morgon.
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
När du startar bilen kall så finns det 7-8st sträck ovanför 5000-6500rpm
Om du tittar där så kommer du se att strecken kommer minska till 2-3 efter ett tag,
Så är det på min E60 men på E90n finns inget
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Även e39 har dessa strecken.. M5 iaf. Min e60 har också sträck.. Men långt ifrån en riktig motortempvisare.
He
437
Henrik 77
Ahh. Ok. Jag har sett en del streck mellan 4500 och 5000 tror jag (diesel). Får kolla i morgon när den är kall.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
De komma du att ha ;)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
De komma du att ha ;)
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Kanske den hade men jag tror inte dom försvann på E39,
Det är ju kanske inte en riktig temp mätare men den måste ha någon betydelse:)
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Såg nu att du skrev M5, ja dom försvinner
TJ
55
TJ1965
530xd F11-2016 IE PPK
funkar fint att köra spotify via usb om man kör iphone4 eller 4s. Säkert med andra modeller med, men har bara testat dessa två.

Kräver rätt kabel, bmw original, en vanlig splitter usb+aux funkar ej.
hittade sådan för ett par hundra på ebay.

Då visas låt i skärmen, samt man kan styra med rattknappar.

Ibland kopplar den ned och man får dra ut och sätta in tel igen, samt verkar lite känslig i vilken ordning man kopplar in tel, samt trycker på usb. Tror jag sätter på spotify först, kopplar in tel, sen trycker usb för bäst resultat.
He
437
Henrik 77
TJ1965
Den kabeln där sitter i mitt konsolen hade både aux och usb. Sen passa den i min telefon som är en Iphone 4S. Men det är möjligt att kabeln suttit där sen den var ny och kanske är till en iphone 3. Men du säger att du sen valde usb. Var väljer du det?
Ska ha hem en kompis en dag som är duktigare än jag på sånt så får han kolla.

Samma fråga men hos mig sitter usb i handskfacket och aux i mittkonsolen så Y- kabeln från BMW inte kommer på fråga. Har iphone5 och snapp-in adapter för iphone 4 sitter redan i bilen. Tips hur lösa detta till iphone5 adapter kommer emotses tacksamt.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Tempsträcken vid varvräknaren fanns väl bara innan faceliften.
Kolla Youtube efter "hidden menu e60" så finns det guider till hur man hittar tempmätaren i displayen. Det är ju vanligt att termostaterna är dåliga, så kolla så den går upp över 90grader
He
437
Henrik 77
Stefan
Precis det jag tänkte på. Man vet ju inte om termostaten är lite halvöppen och allmänt seg. Ska söka på youtube.
He
437
Henrik 77
Länk

Kanske inte solklart men det går ju tydligen.
He
437
Henrik 77
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.