AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.323

328i e36 lite slö, ojämn acceleration

Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
Hej alla nya bekanta.

Var och köpte mig en e36 328i -97 (M52B28) touring idag som verkade och verkar än va ett riktigt fint exemplar(hoppas jag verkligen;)
Den är servad som den ska, ytterst lite rost mm.
Allt verkade fint vad jag tyckte och betalade killen o började köra min 15 mil korta resa hem.
En bit in på resan så tyckte jag att bilen känes lite slö, samt att när man trycker gasen till häften till helt i botten så accelererar den ojämnt på nåt vis, inget rent drag som man väntar sig utan lite svajigt på nåt vis. Efter halva resan så märkte jag hur tomgången dippade i 1-2 sekunder när jag låg stadigt runt 120.
De kändes som om bilen drog väldigt mycke soppa på de hela, lite onaturligt mycke för hur snällt jag kör ändå.
När jag väl kom fram o öppnade motorhuven så tycker jag de låter som ett litet vinande ljud nånstans från motorn's högre sida kanske, som ett läckage.
Lite väl mycke avgaser/rök tycker jag de va, men de luktar fint.
När jag varvade till en gång så dippade tomgången även där för att direkt gå upp till stadig tomgång.
Nu vart de kanske lite mycke här som första inlägg, men hoppas att allt hänger ihop kanske?
Har ej hunnit kika mycke själv då de va relativt mörkt när jag kom hem.
Men fråga gärna mot frågor, uppskattar all hjälp!

Mvh Mikael
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Kolla eftersprickor i insugsgummit. Eller att klammrena inte håller tätt
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Länk
Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
Tack för länken samt tipset, ska kika på de till helgen och återkommer!
Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
Hej igen alla.

Har nu haft bilen i garaget o undersökt den lite mer.
Men har letat som en förbryllad efter läckage men inget, gått över hela motorn med startgas o inte en endaste skillnad nånstans.
Har även märkt att de lilla suget som finns upphör att låta vid minsta gas.
Bilen går rikt med soppa märker man. Vill ibland dö vid korsning, den blir nästan lite dränkt vid gas låter de som.
Lite till måttlig gas går fint, men så fort man trycker ner gaspedalen en bit så går den riktigt ojämt och har verkligen inte "draget" som en 328 borde ha.
Någon som har en idé? Allt är till hjälp!
To
41
Toffee
316 e30 touring -93 ''Individualserie 92''
320d e46 -99
525i e34 -91
Åk till en verkstad och kolla om det finns några felkoder. Annars brukar det ju ofta vara kamaxelgivaren, luftmassa mätaren eller så kan det ju vara lambda som e kass.
Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
Ja de får bli ett besök på verkstaden efter löning, men tänkte om nån kanske kände igen problemet.
Har sökt massor om ämnet o har kommit fram till samma saker som dig samt bränsle problem.
Men komet nån på nåt ja kan testa snälla skäms inte för att skriva de;)
Min 325i E90-2006 gick ojämnt på tomgången c:a 10 sek när man starta den sen accelerera den inte jämnt, böt kamaxelgivare går på bmw på insugssidan och nu går den fint.
Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
Tack för tipset!
Har funderat kring de jag med, men ingen motorlampa har lyst och den går fint på tomgången.
Kanske bränslerelaterat?
Min motorlampa lös inte heller och hade inga felkoder fast kamaxelgivaren va dålig.
Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
Jaha de va så pass asså, bra att veta! För killen på verkstaden sa att lampan ska lysa då. Men ska in med bilen nästa torsdag så ska dom söka lite o kolla avgasvärdena o annat kul.
Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
Har kollat runt lite och innan jag kostar på mig en dyr felsökning för 1500:- så sprang jag på detta:
-E36 engines may have bad ICV’s, creating a whistling noise, or causing a hard start or no start condition. The ICV was manufactured with incorrect tolerances between the rotary valve and the housing.

Vad är Idle Control Value på svenska? Tomgångsventil?
Har förlorat kraft, känns slö, ojämn acceleration, lite vågig på nåt sätt, den är lite svårstartad men inte batterisvag utan känns mer som luft/bränsle relaterat samt att det är ett svagt visslande rassel som jag först trodde va ett läckage, men de hörs rätt bra när jag sitter i bilen med nervevade rutor och accelererar.
Stämmer ganska bra överens. Men min tomgång är ju fortfarande bra så ja vet inte.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hej Mikael

Jag har tyvärr inget tips men kan trösta dig med att du är inte ensam, även min 328i har satt något i halsen och har symptom som stämmer överens med dina.

Den känns lite svag mer som en pigg 320i än en tjugoåtta i kombination med en lite knepig effektkurva, varvtalet kan sjunka plötsligt eller ibland kan motorn stanna om man t.ex kopplar ur, den har börjat dricka något mer bränsle, har lite svårare för att starta precis som om den tar några snubblande steg på startmotorn innan den går igång och det har börjat lukta tjockt med bränsle runt den efter start.

Dessutom vibrerar den lite på tomgång, men ger man minimalt med gas så varvtalet höjs med kanske 100rpm kan man balansera ett mynt på motorkåpan som sig bör på en BMW sexa. Obs tomgången pendlar inte utan ligger jämnt, den går däremot lite illa så att vibrationer känns "i karossen" på något vis.

Tomgångsmotorn (rätt ord?) har jag funderat över och i början av året när felet uppstod var jag på och felsökte lite men tiden tog slut. Jag har dock tänkt ge den lite tid och skall skriva här om jag hittar något som kan hjälpa dig.

Trevlig sommar och lycka till! :)

//Bjersér
Samma syptom med min 328i. Orkar inte felsöka. Blir skroten snart :)
Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
På torsdag ska jag in på felsökningen, håll tummarna att dom hittar något så delar jag med mig av det o hoppas de kan hjälpa er andra med!
Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
Tjena sötnosar.

Kom precis hem från felsökningen och de visade sig att de var vevaxelgivaren! Så nu ska jag bara försöka hitta en innan helgen så jag kan få dit den:)
Tack alla för hjälpen och hoppas detta kan hjälpa andra med liknande problem.

Mvh
r1
195
r1tobbe
325(kompressor) coupe e36
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
har samma symtom.enkelt o byta om skruven vill samarbeta med dig.

berätta hur det gick

Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
Fick in nya givaren o skulle byta den, men gissa om jag inte tappar skruven för att inte hitta den igen.. Stod o låg i 3 timmar igår o letade efter den förbannade saken utan lycka, men de är typiskt mitt flyt:)
Så idag försöker jag hitta en ny skruv.
Någon som vet om det fungerar med standard M6X16?

Mvh
Mi
31
MikaelDahlstrand
328i Touring -97
Lite uppdatering.. Helvete vad den gamla givaren satt fast.. utan att plocka bort nånting lyckades jag hugga bort varje mm av den förbaskade skiten med hjälp av lite mejslar o andra bits med långa förlängare både underifrån men mest uppifrån.
Fick dit den nya o ja förstår varför dom sitter så, inte mycke plats i de lilla hålet där givaren ska i, så nu kommer den nya aldrig mer ut haha nädå :p
Men.. Mitt problem med svajig acceleration kvarstår.. Har läst om att man kanske måste radera felkoderna efter man bytt en trasig datakomponent? Drog loss Pluskablen iaf i hopp om att de kanske gör någon nytta?
Precis någonstans vid 4tusen varv känns de som om accelerationen stannar upp lite o sen kommer o sen går osv (trots foten på samma ställe på gasen), svajigt lixom eller vågigt funkar oxo som förklaring, den är orklös, kan knappt burna(inte för att jag gör sånt men ändå:P)
På felsökningen hann dom kolla detta o de såg bra ut:
Soppafilter, tändstift o batteriet mätte bra.

Mvh
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Mikael:
Var det en original eller piratgivare du monterade? Jag vet inte men har läst här om fall där problemen kvarstått med en ny piratgivare men försvunnit när en ny original givare monterats. Om det är påhitt, har haft andra orsaker eller om kvalitén varierar på piratdelar är svårt att veta.

Än har jag inte gjort mer än lite kvicka dyk under huven men upptäckte att två av hylsorna till tändspolarna spruckit i isoleringen, det kanske kan vara en anledning till att våra 328i inte går helt 100? Din bil bör visserligen ha en ventilkåpa i plast så det ser inte likadant ut om jag minns rätt men på åtminstone äldre exemplar bör isoleringen fylla en funktion? Och din bil kanske har något motsvarande med hylsor mellan spole och stift samt en jord som är dålig?

Bara en idé så länge, lycka till! :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.