|
|
|
|---|---|
|
Har kvar mitt problem med att motorn går ojämt vid c:a 1200 - 1400 varv, inte bara när jag kör utan även stillastående på tomgången. Så det är inte drivlinan. Har inte kollat upp kompression o.dyl., men motorn går bra i övrigt, lite skrammel från en ventil. Trodde inte det fanns avgasrening på min -88, men det finns och den fungerar tydligen också enligt besiktningsmannen. Eftersom avgasreningen inte behöver fungera på bilen så brukar de aldrig kolla detta och får heller inga mätvärden på detta. Nu senast passade jag på att fråga besiktningsmannen om avgasreningen fungerade. Jag kommer inte ihåg värdena, men de låg inom ramen för godkänt. Detta tolkar jag som att motorn är ok. Kan jag ha fel här? Har nyligen upptäckt att en bult där förgreningsröret fäster till främre ljuddämparen är av. Tror det är bara en bult, kan vara två. Kan detta ge problem med lambdavärden ifall det är läckage här? Har även sett något om att ifall bensinreturen sitter igen kan det uppstå problem med varvtalet. Antar motorn då får för mycket soppa vid låga varvtal. Motorn ryker inte utan ser normal ut. När jag kollar soppaförbrukningen på färddatorn under körning ligger den på 1,2 - 1,4 liter/milen, c:a 1,6 - 1,7 vid lite gaspådrag. Ska tillägga att både motor-kuddarna samt kuddarna till växellådan är bytta. Det går att leva med dom här vibrationerna, men det är ändå irriterande. Skulle gärna vilja hitta felet! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.