AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.608

Ojämn tomgång och förhöjt lambdavärde 318i E46

Hej!

Har fått följande problem med min BMW 318i E46 från -98: Den pendlar i tomgång, mellan ungefär 500 och 1300 varv med ibland jämna- ibland ojämna mellanrum. Och nu på besiktningen fick jag nedslag på högt lambdavärde (1.10, får vara max 1.03). Har redan kollat och lagt på packningsmassa på överdelen av insuget samt bytt ut tomgångsmotor, men problemen kvarstår. Vi har rivit isär överdelen av insuget och bytt ut slangar som varit lite halvdåliga och provat med startgas runt alla slangar och vid hela insuget, men det är svårt att märka reaktionen då den redan pendlar som sagt.

Var idag hos BMW i Jönköping och gjorde felsökning, och fick där glatt pröjsa 1300:- för att få konstaterat att "den tar in tjuvluft vid injektorerna" vilket även min röv hade kunnat lista ut med tanke på lambdavärdet.

I deras inköpslista för en eventuell reparation fanns packningar till insug och spridare, mer fick jag inte veta. Inte heller hur dom kommit fram till detta.

Inga varningslampor lyser, EDIABAS-diagnosen visar inget med lambdasond eller givare whatsoever. Det suger ordentligt när man försöker skruva bort oljelocket och stickan och den dör när man tar bort oljelocket.

Vad kan vara felet? är det två separata problem med svajande tomgång och tjuvluften eller är det samma orsak?

Jag har svårt att tro att det kan vara så att jag fick en tomgångsmotor med samma fel, men det är skumt att den går normalt när man drar ur den kontakten.

Några tankar?
Vad har du för motor ?
På min 02, så sitter det en vakumslang som går från undersidan mellan luftfilterburken och luftmassemätaren, den går ner till bränslefiltret, min slang var kass, och min gick upp till typ 1300 varv rätt var det var för att se gå normalt igen, så höll den på och pendlade, speciellt när den var varm.

Kolla om du har slangen, skiljer ju några årsmodeller
Tack för svaret, tror dock inte att jag har den slangen. Borde den finnas här?

Länk
Nä, den sitter i anslutning till luftfiltret i typ samma hus som llm om jag inte minns helt galet.
Kan det vara nr 5 på denna?

Länk
Ne det är inte samma jag har, tyvärr.
Inte samma motor, inte samma uppbyggnad på systemet.
Du har redan bytt insugspackningar, be dem göra ett röktest eller gör det själv med en slang och en cigarr.

Kan ju vara en liten slang som är sprucken.
De nämnde något på BMW om röktest. Ska prova lite själv när jag byter packningar i helgen!
Tobbe75
Kom du fram till ngt har lite samma problem med min och kollat lite på den "slangen" med

Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.