|
|
|
|---|---|
|
Hej hitade min minimalistiska verktygslåda i bagageluckan övanförbateriet. Det inehöll skruvmejsel, två nycklar och bogserings ögla. Men jag hittar inte var domkraften och fälgkorset är gömda... Lite hjälp på vägen? Bilen i fråga 2009 E90 318d ( producerad under andra halvan av November så jag antar att i Sverige hade den hetat 2010? , alltså i fall det spelar någon roll för själva frågan?..) | |
| Du hittar inget av den enkla anledningen att bilen är originalutrustad med punkteringssäkra däck, sk RunFlatTyres, som du ska kunna köra vidare med vid en punktering. Läs i instruktionsboken. Mvh | |
| Z3c 4 ever!: Som du kanske märkt finns det ingen plats i bagageutrymmet för ett reservhjul. Därav finns det varken domkraft eller fälgkors i bilen. | |
| 3 serien saknar extradäck o domkraft | |
| Hmmm, men RFT har inget med domkraft och fälgkors att göra, de behövs för att byta till vinterdäck...har inte BMW tänkt lite längre än RFT? Jag har för övrigt inte RFT såg jag nu.... | |
|
Men byta till vinterdäck gör man planerat hemma i garaget och alltså måste det inte finnas grejor i bilen. Då spar man vikt och således bränsle och det är viktigt i dagens miljötänkande samhälle. Ska man vara lite mer krass så sparar BMW tilvlerkningspengar på att inte behöva skicka med dessa grejor. Är det bara till vinterdäck så köp en garagedomkraft att ha hemma istället för de nödsaker som följer med i bilar. Har kört riktig punka en gång på touringen och bildomkraft är inte tänkt att användas för många gånger är min erfarenhet. Det var natt, höstrusk och motorväg med 2 km till nästa avfart så jag linkade "på sock" (ej RFT) till avfarten i snigelfart på vägrenen med varningsblinkers tänd. Lyckligtvis kom ingen SMSande lastbil ikapp mej och jag kunde sätta dit nödhjulet och vända hem. Första året med cabben bytte jag till vinterdäck med medskickad domkraft men sen köpte jag glatt en verkstadsdomkraft för några 100lappar på biltema - väl värt pengarna. BMWs fälgkors är iofs ett utdraget Z men det funkar bra - man kan ställa sig på den om bultarna sitter hårt men svårt att förlänga hävarm med eget rör - vilket jag inte behövt. Fälgkors som ser ut som + tar onödigt mycket plats tycker jag. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Patrik, jag kan ha fel här men är inte den vikten man ökar genom RFTs extra vikt betydligt mycket mer vikt än domkraft+fälgkors? Däckens vikt bör multipliceras med viktkooficint eftersom den vikten är "rullande" Jag tror snarare på din andra förklaring att det är en bra ursäkt att spara på kostnaden/logistiken :-) |
|
Karl-Hilding |
För mig så finns det baar MINUS med RFT. Stötiga, spåriga, bullrar som fan, tunga, dyra, ökar förbrukning plus att en del gummiverkstäder klarar inte av att demontera RFT. |
|
Fälgkors tar inte bara onödigt mycket plats det är världens i särklass sämsta verktyg. Köp en lång hylsa och ett dragskaft istället. |
|
| true that! | |
|
Ang nollsummespelet med vikter så får du ju räkna bort domkraft, fälgnyckel + reservhjul om du kör med RFT och så mycket som ett reservhjul undrar jag om RFTdäck adderar? Men eftersom jag har inte har RFT så vet jag inte exakt vad de väger jämfört med icke-RFT av samma dimension. Någon som vet mer exakta vikter på RFT vs icke-RFT-däck? Sen är iofs inte fälgen på ett nödhjul särskilt tung men ändå. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Självklart ska du ha en domkraft med i bilen, det kan finnas tillfällen då man vill ta av hjulet av olika anledningar puntkering, koll, byte m.m. man vet aldrig vad som händer längst vägen. Köp en sådan här och ha i bilen. Länk eller en liten pelardomkraft. Ett teleskåphandtag med 2 hylsor ger 4 storlek otroligt bra att ha i bilen. Länk Dra aldrig åt bultarna med spärrskaftet utdraget det blir på tog för mycket moment. Ett fälgkors är inte så dåligt heller eftersom man kan närman lossat dem med teleskåpskaftet, ta fälgkorset och bara ge det en snurr och det spinner flera varv bulten glider av snabbt. Denna ska du ha när du ska byta däck inget annat Länk Det är enkelt och det går fort. Bultar smörjer man, jag brukar ta det jag har wd-40 och de lossar lätt nästa gång. Startkablar och boserlina bör man ha också jag har även en reflexväst. |
|
| delorian: Teleskophandtag är säkert ok, tycker ändå att ett ledat dragskaft är snäppet bättre. Och fälgkors är inte så dåligt, det har du rätt i, det är ett totalt värdelöst skitverktyg. Vill du ha snurr på muttern skaffa en batteridriven muttermaskin de är grejer de. | |
|
Vad gör en batteri maskin för nytta när du står där ute i skogen mitt i ingenstans och batteriet är urladdat? Vad är det för fel på fälgkors förutom när man ska lossa hårt satta bultar? |
|
|
En batterimaskin är naturligtvis helt värdelös om batteriet är urladdat. Fälgkorset tar stor plats har för kort hävarm, har för långt utstick från hjulet vilket gör att man lätt halkar snett om man inte har en bräda i rätt längd som stöd. Det är min åsikt men om fälgkors fungerar bra för dej ska du naturligtvis använda det. |
|
| Fungerar utmärkt dock lossar jag inte med fälgkorset. | |
| Om man inte lossar med det ser jag ingen vits med att ha det men vi är alla olika. | |
| Om man inte använder det att alls så nej det har du rätt i. | |
| Gud va skönt det är med RFT. Slipper allt, och bara att köra och ringa och boka tid för däckbyte eller assistans. Alla verktyg lämnar jag hemma till mina veteranbilar där de hör hemma. | |
| Låter underbart. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.