AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.695

Får hem min Bmw M3 E92 från Tyskland på fredag.

Hej,

Nu har jag äntligen köpt mig en Bmw M3 E92!

Det blev en e92 2012 från Tyskland! :)

Jag har under en tid sökt och försökt få fram svar OM jag får köra bilen utan att den är registreringsbesiktigad?
Vissa säger att jag endast får köra till verkstad och andra säger att jag får köra hur mycket jag vill.

Jag vill såklart köra bilen innan den ska in på regbesiktning.. ( det är så lång väntetid )

Vet ni vad som gäller?
nix, du får bara köra till o från reg bes. Sen får du vänta ett par dagar på skyltarna och SEN får du köra. Glöm inte att be om papper bevis om avtalad tid hos reg bes, försäkring förstås och glöm inte ställa på bilen.

/Anders
spec vore ju kul att se samt förstås pris?

/Anders
Tack för svar Anders,

Gäller detta även om man har den "röda" skylten?
Kan jag boka regbesiktning redan nu? :)
Vad är det värsta som kan hända om man mot förmodan skulle vilja ta en liten sväng? ;)
Det värsta är väl att du krockar, din bil blir skrot samt om du blir vållande av olyckan om fler parter är inblandade även blir skyldig att ersätta deras egendom då du ej har en gällande försäkring!? Utgår från Med känsla:s svar att du ej får köra!

Har en bekant som jag fick höra köpte försäkring månadsvis då han tog bil från England men hur detta gått till kan jag ej svara på.. Dyrt skulle det vara i alla fall.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har du röd exportskylt från Tyskland så får du köra 7 dagar från det bilen kommer till Sverige under förutsättning att skyltens giltighetsdatum inte gått ut. Med den röda skylten så får du även en trafikförsäkring. Möjlighet finns att hos ett svenskt bolag teckna en 30-dagars helförsäkring som dock bara gäller samma 7 dagar som ovan. En sådan försäkring brukar kosta ca. 3000kr. Ska du köra hem bilen från Tyskland så är det småpengar för en tryggare hemresa, trist att köra av vägen i Tyskland och inte få en krona i ersättning.

När det är dags att regbesiktiga så har i regel skylt och försäkring gått ut men det går att kontakta sitt försäkringsbolag och få en tillfällig trafikförsäkring som gäller till Bilprovningen.

___
//Ulf
Tack för alla svar!

Den går på transport med gula skyltar. Försäkring fixad såklart.

Eftersom den är försäkrad så är det värsta som kan hända att jag får böter av polisen eller?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håll inte på och kör med en oförsäkrad och oregistrerad bil. Lägg istället energi på att försöka hitta tidigare tid hos bilprovningen. Det finns lediga strötider, ring till andra stationer i andra städer. Kolla inom en radie som är lämplig.

Bor du i Sundbyberg så finns det ganska många stationer att välja på.
Acey, eftersom det är en registreringsbesiktning är antalet stationer rätt begränsade.

TS, du kan ansöka om tillfällig registrering i samband med ursprungskontrollen då får du bruka bilen under tiden fram till besiktningen är färdig.
I mitt fall var det inte regbesiktningen som tog tid utan det var ursprungskontrollen ekker ja tid o tid tog en 10 dagar tror jag. Man får ju inte boka besiktning innan den är klar heller
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller regbesiktning så kolla även upp de fristående bolagen som t ex Carspect. När jag tog hem min 550 för två år sedan så var det lång väntetid på Bilprovningen men jag fick tid på Carspect i Malmö på mindre än en vecka.

Hur funkar det med tillfällig registrering? Detta ska man ju ansöka om samtidigt som ursprungskontroll och tar det lika lång tid att få detta behandlat så är det ju ingen större mening att göra en tillfällig registrering.

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Ja, tillfällig registrering tar lika lång tid som ursprungskontrollen (görs samtidigt) Har gjort det på mina senaste hojar för att kunna köra med dom innnan reg bes..

Mvh Jimmy

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bunf: Kollar man inom en radie på 25 mil så finns det rätt många.
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Om ett år spelar dessa två veckor som du absolut ska låta bilen stå ingen roll. Varför ta så stora risker?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.