AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.365

glappande styrning M5 E34 -95

M5
45
M5kungen
Bmw M5 E34 -95
Bmw M3 E36 -93
Mini Cooper S JCW
Opel Kadett GT -91
har som ett glapp/dött läge på mitten
rätt oskön känsla när man är ute och åker.

hört man kan spänna styrsnäckan? rätt eller fel?

nån som har tips på vart jag börja kolla/ byta?

Med vänlig hälsning Micke

Biran på Am Tiergarten e mums....
pl
45
plan_a
530xd Touring -16 F11
320i Sedan -87 E30
Har du kollat och kännt på styrleder?
Det du beskriver hade jag och bytte styrleder och gjorde en hjulinställning. Som nytt efter.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Vanligt att styrsnäckan glappar i mitten på E34, jag hade även detta på min 535! Provade med att spänna med dåligt resultat.
Problem är att kuggdelningen blir för tight där det inte glappar dvs när man svänger så styrningen går något trögt inte så att man känner de men tillräckligt för att bilen inte ska styra tillbaka när man släpper ratten!

Men uteslut först att de inte glappar i alla stag i framvagnen vilket är en "sjuhelvetes" massa stag på E34:an! Du har ju inte bara styrstagen som på en bil med kuggstång. Utan parallellstag, "idler arm" (vet inte vad det kallas på svenska) Länk Så gå igenom alla först så se till att de inte glappar!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja just, du justerar på toppskruven som sitter i mitten Länk
Man släpper på muttern och justerar på skruven i mitten, sen låser fast allt igen med muttern!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Far till en lyft där du kan ta tag i t.ex vänsterhjulet och be någon kompis se om det glappar någonstans medans du ruckar på hjulet, t.ex lederna som utgår från styrsnäckan..

Jag(735:an) hade ett rejält glapp på ett styrstag från styrsnäckan( splinad axel) och då var det bara att dra åt "lämpligt" där så vart det stadigt och bra sedan..

Men visst, börja med att dra åt justera det evtl glapp du har i styrsnäckan..OBS justera INTE för hårt då kan du i värsta fall spräcka sönder snäckan och få en definitivt sämre styrning och att styrningen går för trögt kan också inträffa då som ett "mellanting" mellan att "dra sönder" och "dra för hårt"..

Även muttern som sitter i kupén på teleskopaxeln/styraxeln ska/bör man kontrollera(sitter nere vid torpedväggen och dras åt från kupén..

OBS ingen erf. av just M5 E34, men det ser nog mest troligt "likadant ut" på den som i min 735.a.

Mvh Janne.
M5
45
M5kungen
Bmw M5 E34 -95
Bmw M3 E36 -93
Mini Cooper S JCW
Opel Kadett GT -91
fan va bra, då har man lite tips att gå på, lyft finns på jobbet!

får se va domen blir, tack för tipsen!
M5
45
M5kungen
Bmw M5 E34 -95
Bmw M3 E36 -93
Mini Cooper S JCW
Opel Kadett GT -91
stabiliseringstagen var helt slut och klonkade. blev mycket bättre efter det, nu dax att byta styrleder och fortsätta felsökandet,
tack för alla tips!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Skall du skruva åt styrsnäckans toppskruv bör du först lossa styrstagen och rattaxeln. Styrsnäckan skall gå aningen trögt precis vid sitt mittläge och trögheten är så liten att du bara kan känna det om alla annat "trögt" är bortkopplat från styrsnäckan när du gör jobbet.
Det är dessutom enda säkra sättet att bestämma vart styrsnäckans mittläge är och det är bara där, under kanske 1/8-dels eller 1/4-dels rattvarv, som styrsnäckan skall gå aningen trögt.

Om du skruvar åt så att du känner att det går litet trögt med styrstag och ratt inkopplade så har du dragit åt åt "h-e" för mycket och riskerar att förstöra styrsnäckan.

Jag har gjort detta jobb flera gånger på min gamla 3.0S och 630CS och det blev inte bra förrän jag gjorde som jag beskrev här ovan.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.