|
|
|
|---|---|
|
Hej Har nyligen bytt till stålomspunnet på bromsslangarna på min M3 e36 och när jag besiktigade nu så tar bromsarna betydligt mer bak än fram! Finns det någon som har en teori på hur det kan bli så och hur åtgärdar man det lättast? Fram har den alltid bromsat mellan 2,3-2,5. bak har den legat på mellan 1,7-2,3. Nu ligger den på 3,2 bak. /Martin | |
|
Fick den godkänt? Jag har HEL stålomspunnet (alla 6!) på min M3 E36, bättre bromsverkan fram...MEN sen är frågan, hur hårt tryckte han på pedalen? Lika bra fäste med bak resp framhjulen? Om den blev godkänd så skulle jag inte bry mig. På min M5 E34 har bromsvärdena fram varierat till strax över 3 till ner mot 2.3, utan att fel föreligger. |
|
|
Den fick godkänt men det känns inte bra att den bromsar mer med bakbromsarna. Det är ju bättre kylning fram och det skall ju vara ca 60%fram 40% bak, men ok det är ju ingen fara på taket. Finns det nåt man kan göra? /Martin |
|
| Jag kör också HEL på alla 6, Dawwe. | |
| Mät bromsvärden på alla 4 hjulen samtidigt, först då ser du förhållandet mellan fram/bak. Som sagt det kan vara som så att teknikern bromsade "för kung o fosterland" bak medan lite mer moderat fram? | |
|
Precis, bromsvärderna från bilprovningen ger inte förhållandet mellan fram och bakaxel om de kör varje axel var för sig! Kör själv på stålomspunnet runt och, och ska strax även byta kopplingsslangen till stålompunnet, ska bli skönt att slippa den svampiga känslan i kopplingen när motor och låda är helt genomvarm! |
|
|
Jag har bytt kopplingsslangen och det gjorde susen. Nu är det ingen skillnad på om motorn är varm eller kall. Jag tänkte att jag får väl åka och testa bromsvärdena på någon verkstad för att se om det ser lika dant ut där. /M |
|
| Marbj: Du måste åka till en verkstad som kan mäta på alla 4 hjulen samtidigt, vet inte vilka som har det på rak arm, tror knappt en stor BMW-verkstad har det... | |
| Jag har original kopplingsslang på båda min, inget "svampande" på nån. Även jag har stålomspunnet som ligger o väntar på montering, nån gång:) | |
|
Äh, åk och bromsa lite på grus så märker du nog ifall de låser upp föra bak än fram! Men som sagt, de beror på hur hårt dom trycker på pedalen vid bromstestet! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.