AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.856

525xi -05/06 Vad är normal bensinförbrukning ?

Ka
19
Kai-el
525Xi Touring - 06
Hej på er gott folk. Är ägare till en BMW för första gången :-) När jag köpte bilen så trodde jag redan då att den drar nånstans litern blandat. Det står i alla fall på färddatorn att den drar 12,4l /100km (blandat). Är detta normalt? Det sitter nya åretruntdäck på den. Bilen har rullat 17600 mil och är en Automat. Kör mestadels landsväg då jag åker till jobbet. Kör ca. 5mil om dagen.
Vore kul och höra lite vad ni andra har upplevt med en likadan bil eller få andra tips.
Ha de gött så länge!

Med vänlig hälsning: Kai
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Lite avdelningen "hur långt är ett snöre" tyvärr.

Min 530Xi med N53 (LCI -08) drar runt 0.95 blandat för mig, men då är motorvägskörning i mitt fall 90-100 sträckor med trafik så det brukar gå mellan 80-110 i makligt tempo. Gasar på lite ibland. Körning i stan brukar kunna landa på 1.2 ca. Däck Hankook Ventus V12 245/40 R18.

Jag tycker inte det låter helt galet, Men ligger du i 140 och bara fullgasaxar eller kör mjukt och fint på skyltad hastighet spelar in rätt mycket. Prova nolla mätaren i olika scenarion (2-3 mil snitt över plan lvg i 110 drar min ca 0.75)

LCI N53 skall ju dock vara snålare än föregångaren. Även 530 vs 525.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har du nollställt färddatorn för annars kan ju ditt värde på 12,4 vara för åtskilliga mil bakåt i tiden.

___
//Ulf
Ka
19
Kai-el
525Xi Touring - 06
Hej. Tack för era svar. Mätaren har jag nollställt vid flertal tillfällen. Jag kan köra ungefär 45 mil sen indikerar den att det behöver tankas. Jag kör lugnt och fint och inga överdrivna farter och accelerationer. Jag ska testa någon dag det verkligen bara gäller plana vägar så ska vi se vad den säger då. Sen är ju bilen underbar att köra så det får ju kosta mer :-) tack Dofus & Programmer. Återkommer när jag testat på nytt. Ps. Vet ni nån bra tråd med tips & tricks om oxiderade backspeglar?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Känns som din drar ungefär lika mycket som min 550 och jag kör kortare turer än du.

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns en tråd på AP där en kille med 325xia rapporterar samma förbrukning som du ungefär. Fyrhjulsdrift och äldre typ av automatlåda drar mycket.

-------
//Lövet
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Om du kör som du beskriver så låter det mycket i mina öron.
Kan ju vara dags för en liten översikt, kolla att inga bromsar ligger på, korrekt däcktryck i däcken ? brukar gå bra att ha endel mer än vad som står i manualen. Sliter bilen snett på något / några däck ? Dags kontrollera hjulinställningarna ? Luftfilter m.m bytta ?

Prova köra med manuella läget på automatlådan om sådant finnes, växla upp lite tidigare och motorbromsa mer i nedförsbackarna istället för att låta automaten fri-rulla ?

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Min e60 525i 04a manuell med m54 motor 192hk drog 1,25 i snitt. Ca 0,8 vid lång snålkörning
Ka
19
Kai-el
525Xi Touring - 06
Jag ska titta på tråden med 325:an så får vi se vad han skriver.
När jag startade i morses så nollställde jag mätaren. Åkte mot jobbet och stannade efter 4km på vägen för att lämna av hunden, bilen stod då på tomgång en kort stund. Fortsatte mot jobbet på samma 80 väg Lite uppför till början men blir slätt och fint efter en halv km. Några rondeller och en korsning på slutet av sträckan. Sen samma visa på vägen hem fast baklänges i 24km. När jag anlände hem tidigare ikväll så stod det 10.1 på mätaren istället för 12.4, en rätt stor skillnad. Men då ska ni veta att jag var en trafikfara och fick absolut inget roligt ut av körningen. Jag stirrade på förbrukningspilen och hastigheten, varvtalet m.m. Detta resulterade att jag var nere på dryga litern. Jag har aldrig varit en blyfot men alltid kört bilar med mindre motorer som inte är så törstiga. Jag utesluta att nåt är fel? Bilen är servad för 400mil sedan. Hjulinställning, däcktryck check! Luftfilter m.m. har jag faktiskt inte ens tänkt på. Bra tips igen allihopa.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Din förbrukning är inom normalfördelningskurvan för den bilen.
Mvh
dl
5
dlimi
530xia e60 m-sport -06
Det låter helt normalt tycker jag. Jag har en 530XIA från 2006 och den drar ca 13,5 för mig blandad körning (med halvmycket stadskörning och korta sträckor). Får ner den på 0,95 på landsvägskörning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.