AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.373

Missljud koppling

Hejsan har en 325i E90-2006 och igår när jag körde in på parkeringen hörde jag ett svagt skramlande ljud, när jag sedan tryckte ner kopplingen försvann det. Har inga problem att koppla och växla. Vad kan det vara? Låter inte alls mycket.
32
176
328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
Gissar på att urtrappningslagret börjar ge upp.
Borde det inte låta när man trycker ner kopplingen då? Nu blir det knäpptyst när man trycker ner pedalen. Låter när bilen står på tomgång och pedalen uppe.
Ska lämna in bilen imorgon och byta olja i lådan, har blivit rekommenderad att ha i redline, den ska visst vara bra på lådor som har lite missljud, min låda passerade 16000 mil igår, känns surt att behöva sätta i en ny låda redan så jag hoppas ny olja gör susen.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Min låda skrammlar hela tiden på neutral och tomgång med pedalen uppe men bara när den är genomvarm! Men de är för att jag kör ett lättat enkelmass svänghjul på 5kg, blir ingen direkt ryckutjämning då!
Alla "kuggar" i inne i lådan kommer i svängning. Ljudet försvinner när jag trycker ner koppling eller höjder varvtalet! Så testa höja varvtalet en aning!

Men skrammel kan även komma från dåliga dubbelmassvänghjul som glappar, brukar märkas när man kör att de är ett otroligt glapp i drivlinan.
Det kan även vara i kombination med dåligt dubbelmass att de börjar låta i växllådan.
Oki men jag hör inget när jag kör och det är inget problem att varken växla eller koppla, börjar med att byta oljan sen får man se sen om man måste göra nått mer. Men det låter så lite nu så troligtvis lär lådan gå några tusen mil till.
Liiite skrammel är inget att oroa sig för, mer eller mindre "standard" efter ett antal mil. I regel nåt lager från vlådan eller eventuellt dubbelmasse-svänghjulet. Hade en E30 som lät rätt högt, körde med den så i över 6000 mil, o ägaren därefter körde vidare uppåt 30000 mil. Inget att bry sig om, mer ett "skönhetsfel". Oljebyte KAN hjälpa.
Har nu bytt olja i lådan till redline. Antingen svänghjulet eller bottenstocken sa dom,det va visst svårt att avgöra,låter ganska svagt. Får hoppas bilen rullar några mil till, är ju inga billiga reparationer om det är svänghjulet eller bottenstockslagret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.