|
|
|
|---|---|
|
Herrejösses vilken bil!!! Jag som trodde jag hade bestämt mig för en Touring eller en X3. Nu har jag då fått en till kärra att överväga helt klart! Nya 3-serie GT provkörd och jävlar vad imponerad jag blev. Komfortablare, sjukt rymligt baksäte, skön design och tillräckligt bagage. MEN.... Hur funkar det egentligen med karmlösa dörrar på vintern...? | |
|
Mina erfarenheter från detta (Z4 cab) är mycket negativa. Trots att listerna var insmorda enligt konstens alla regler frös rutorna fast typ jämt vilket gjorde att dörrarna inte kunde öppna och stängas ordentligt och till slut gick vänster fönsterhiss helt av. Utan garage skulle jag låta bli. Å andra sidan finns det en del personer som hävdar att det funkar hur bra som helst. Dessa får gärna fylla på med sina erfarenheter men själv kommer jag aldrig åka karmlöst en vinter igen utan varmgarage. ------- //Lövet |
|
|
Som jag skrev i den andra tråden (5 GT som rubrik) hade jag inga som helst problem med karmlösa dörrar under de fem vintrar jag ägde den bilen (ej BMW). Andreas: Åker elhissarna på Z4 ned när dörren öppnas och upp när dörren stängs? Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Rutorna åker upp och ner vid öppning och stängning av dörrarna på Z4:an, precis som de gör på 5-serien GT och alla andra BMW-modeller med karmlösa dörrar. Sommar tid fungerar det bra men vintertid är det hopplöst när rutorna fryser fast, vilket de förr eller senare gör. Antingen öppnar/stänger inte dörren ordentligt eller så ger sig fönstermekanismen. Kupévärmare är mer eller mindre ett måste för att minimera detta problem. |
|
|
Chris87: Så alla modeller från E36 Coupé har den funktionen? Betyder det att om man vill åka karmlös BMW på vintern måste välja en E24? Låter helt otroligt att BMW ska ha haft detta problem i över 20år. Mvh Stephan |
|
|
Alla karmlösa BMWs jag kommit kontakt med fäller ner rutan 2-3cm vid öppning. Gäller 3-cab, 6-serien, 1-serien, Z4 som jag testat. Min gissning är att alla gör det. ------- //Lövet |
|
|
Det finns en hel del trådar om BMWs karmlösa dörrar Länk vissa har problem vissa har inga problem. Vad säger ägarna här inne? Mvh Stephan |
|
| 0 problem med GT:n under vintern. Normal skötsel, tvätta ofta, behandla listerna med jämna mellanrum. Sedan finns det ju tillfällen då man bör tänka efter före, som under vintrar i Göteborg med + på dagen och slask som fryser framåt kvällen. Men ingen dramatik. Hade mer problem med E430:ns lister runt dörrarna. Var kompis med Länk och var försiktig kritiska dagar, så är du hemma. | |
|
Har karmlösa dörrar på e92an och på e36an och båda två har problem med att rutorna fryser fast. e92an är avställd på vintern men rutorna fryser även på hösten om det är kallt på natten. e36an körs under vintern och dom fryser hela tiden om jag inte använder motor & kupévärmaren. Ska du beställa en så får du vara beredd på att det kan strula. |
|
|
Tack för input! Råder delade meningar om hur bra detta fungerar som det verkar... Själv kör jag alltid kupevärmare fr.o.m att det är mindre än 10 grader ute så det skulle få det att fungera. Dock vill man inte råka ut för problem på shoppingcentrat när frun gått ett par timmar och ut till en iskall bil och rutorna vägrar gå upp... Hm... Får helt enkelt åka GT till vintern och se hur det fungerar innan jag slår till. Byter nästa år till vad det nu blir... |
|
| De få gånger jag inte hade E81'an i garage under vintern var det genast problem med att rutorna fastnade. Karmlösa BMW kräver imo garage under det kalla halvåret. | |
| Jag körde en e46 coupe i två år över vintern och ibland frös rutorna fast, jag löste det genom att när rutorna inte var fastfrusna så körde jag ner rutan kanske 2mm. Då rör den sig inte upp och ned när man öppnar och den tar inte i någonting vid öppning/stängning | |
|
Varför är BMW så förtjusta i karmlösa fönster? Vad är vitsen? Karmlösa fönster fanns redan på gamla BMW 1602 - 2002. Själv är jag konservativ när det gäller vissa saker. Jag vill ha fönster med karm, riktigt reservhjul. domkraft, verktygslåda och jag vill kunna byta lampor själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.