|
|
|
|---|---|
|
Hej, lite fel årstid men jag ska redan nu köpa vinterdäck ( det ingick inte när jag köpte bilen i Tyskland) Jag började titta runt och upptäckte att EU har i slutet på förra åter infört en ranking system för däck. Man gör en märkning inom 3 områden : - bränsleekonomi A till G där G är sämst ( jag hittade inte en enda som var bättre än E, demflesta har G eller F) - wet grip , återigen A bäst G sämst - ljudnivå, mätt i decibel och indelat i 3 steg. Efter att ha studerat 190 vinterdäck i sortimentet av Reifen.com kom jag fram att en tillverkare verkar ligga steget förre i fråga om alla 3 kategorier och det är Avon. Specifikt deras ICE TOURING ST som har E, B och 69dB | |
| Ska kanske tillägga att jag har aldrig hört talas om Avon. Vad är era erfarenheter ? | |
|
Nu är problemet att om du skall göra ett bra vinterdäck behöver du göra det med mjukt gummi och många små sajpningar - precis det motsatta för att få bra egenskaper i väta (vattendränering) och lågt rullmotstånd... Så i detta fallet skulle jag säga att ett "bra värde enligt EU-systemet" innebär att du får ett däck som inte är bra på ren vinterväg. Avon är ett engelskt märke som ligger mot budget/mellanprissegmentet - de gör väl en del hyffsade banåkardäck (slicks) men deras personbilsdäck brukar sällan eller aldrig prestera något vidare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan, Menar du att testerna för vinterdäck är inte gjorda under vinterförhållanden ? Med vänlig hälsning, Tomas |
|
|
Tomas, bor du i Stockholm rekommenderar jag att du köper nordiskt friktionsdäck, inte ett centraleuropeiskt som Avon-däcket. Nokian Hakka R hade jag personligen köpt. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Avon är ett brittiskt märke, inget fel på deras sommardäck men vinterdäcken skulle jag vara lite försiktig med. ------- //Lövet |
|
|
Det jag menar är att för att få bra våtgrepp måste däcket byggas med stabila klackar i mönstret i kombination med ett väldigt öppet mönster och det är precis tvärtom mot vad som behövs för ett bra vinterdäck - där vill man ha mjukt gummi och många sajpningar som ger en stor rörlighet i däckets mönster och stor anliggningsyta för att skapa så mycket greppande yta som möjligt i snö/is. Dvs. EU:s klassning är anpassad för sommardäck och vinterdäck som har "bra värden" är väldigt lika sommardäck i uppträdandet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.