|
|
|
|---|---|
|
Bmw 735 e32 Problem: Blir varm då den står på tomgång Provat att: Har kollat termostat, verkar öppna OK men plocka ur den helt och hållet för att vara säker. Luftat systemet. Vattenpumpen är ganska ny. Var slapp i visko-kopplingen på fläket, har för att prova låst den så att den snurar för fullt hela tiden. Kylarrensning gjord. Vet inte vad jag mer ska hitta på, funderar på en sak om hålet i expansionstanken (det som den långa smala slangen går in i) ska det komma en fast stråle ur det när motorn är igång och varm? Gör det nu men mkt mkt tunn har provat att blåsa igenom detta hål med slangen monterad och de rinner bra då, det är inte tätt alltså. Inget hjälper Någon som har något tips? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag skulle ju i första hand säga att det var viskofläkten - men du verkar ha undersökt detta redan. Hur gjorde du för att låsa fast fläkten? Tänk på att inte köra eller varva motorn om du låser fast fläkten. Pga centrifugalkrafterna finns risk att fläkten formligen exploderar och kan göra stor skada där undertill. Hålet i expansionstanken? En konstant vattenstråle ut från ett hål i expansionstanken? Låter ju som att expansionstanken läcker ju! Men jag förstår faktiskt inte din beskrivning, den är något otydlig. |
|
Viskofläkten låste jag genom att fylla i olja i hålet bakom "spännbläcket" som väll leder in till lagret tror jag. Var inte meningen riktigt att den skulle bli helt låst men så blev det iaf. Var dålig innan så får nog köpa en ny viskofläkt iallafall. Ja jag har läst att fläkten kan explodera och ha sönder mkt saker så ska inte varva motorn nu. Låter ett väldigt markant swoosh ljud om man gör detta. Nu till hålet i expansionstanken, jag ska vara lite mer tydlig. Vet inte hur man lägger upp bilder men längst ned ligger en länk till en bild på hålet. Bilden är inte från min bil, och min fråga är om strålen på bilden. Min stråle är en kanske en tiondel av den som är på bilden, betyder det att jag har otillräcklig vätskecirkulation? Länk |
|
|
Viskofläkten låste jag genom att fylla i olja i hålet bakom "spännbläcket" som väll leder in till lagret tror jag. Var inte meningen riktigt att den skulle bli helt låst men så blev det iaf. Var dålig innan så får nog köpa en ny viskofläkt iallafall. Ja jag har läst att fläkten kan explodera och ha sönder mkt saker så ska inte varva motorn nu. Låter ett väldigt markant swoosh ljud om man gör detta. Nu till hålet i expansionstanken, jag ska vara lite mer tydlig. Vet inte hur man lägger upp bilder men längst ned ligger en länk till en bild på hålet. Bilden är inte från min bil, och min fråga är om strålen på bilden. Min stråle är en kanske en tiondel av den som är på bilden, betyder det att jag har otillräcklig vätskecirkulation? Länk |
|
Hmmm.... Google-sökväg.... Var det denna bilden du tänkte på? Länk |
| Japp | |
|
Jag har ännu inte provat att tvätta kylaren på utsidan, ska nog ta loss och duscha den med avfettning och spola rent. Kanske hjälper |
|
Aha, ok. Slangen som det står "return hose" i bilden är alltså luftningsslangen från kylaren. Viktigaste är väl att det inte är helt blockat. Den bidrar inget för det ordinare vattenflödet i kylarsystemet. Passagen är en luftningsanordning. Bilden är väldigt suddig, så storlek på någon stråle går inte att utläsa. Men i artikeln skriver han att hålet borrats upp då det var helt igensatt för honom. Så strålen på bilden (som är för suddig för att utläsa något) borde vara lite större än vad du har. Men det verkar fungerar på din bil så det är nog inte det som är problemet. Och hörde en tydlig skillnad i ljud på fläkten (lite som äldre Volvo-bilar vars fläkt hördes flera kvarter) så borde ju felet inte vara hos viskokopplingen (fast jag rekommenderar att köpa en ny ändåså). Men har du locket till expansionstanken bortskruvad? Systemet är ju trycksatt och använder detta tryck för att sänka kokpunkten på vattnet. |
|
Ok ,tackar för svar. Nej jag det borde väll vara tillräckligt tryck då pumpen är såpass ny. Motorn blir för varm på tomgång då systemet är slutet, alltså locket är monterat. Slangarna blir hårda efter ett tag också så detta tyder väll på att det faktiskt blir tryck i systemet. Jag har observerat att alla slangar blir varma, fast den slang som sitter i nedre kanten på kylaren blir inte varm på ganska länge, alltså den slangen som är den enda slagen tror jag som sitter på kylarens högra sida (om man sitter i bilen). Detta är även då jag plockat ur termostaten. Jag luftar systemet genom att 1) fylla fullt i expansiontanken och sedan öppna avluftingsskruven, fyller på tills bubblor slutar. 2) Varmkör och sätter på fläkten på högsta temp. 3) upprepar steg 1 Det är väll rätt gjort va? |
|
Nej, vattenpumpen skapar bara flöde. Jag syftar på det tryck som bildas när tex en gas värms upp i ett slutet kärl. Eftersom det inte kan expandera så ökas trycket istället (allmänna gaslagen). Är kylarsystemet inte helt tätt byggs detta tryck aldrig upp. Men det är bra att du har en relativt ny vattenpump, den kan strykas från listan av huvudmisstänkta iallafall. Bra att du kollat att slangar blir varma. Slangen i nedre högra hörnet av kylaren är ut från kylaren - dvs efter vattnet passerat kylaren. Jag vet inte om det brukar ta avsevärt längre tid för denna slang att bli varm - men ska faktiskt kolla på min 535i (samma motor som din) ikväll då jag ändåså ska köra en runda. Men är det BARA på tomgång som motorn blir överhettad? Så om du kör på vanlig landsväg utan köer eller stopp så är det inga problem alltså? Hade du överhettningsproblem även utan termostat? Om inte, kan du av misstag ha monterat termostaten på fel håll? Vissa tycker att luftningen är svår på M30, men jag har aldrig haft några problem - tycker den och M20 är bland de enklaste att lufta. När du fyller på vatten i steg 1, kläm gärna på alla möjliga slangar för att få lite rörelse på vattnet. I steg 2, det är inte fläkten du ska vrida till högsta temp (hastighet menar du väl?) - det är temperaturreglagen du ska dra till högsta temperatur (längst till höger). Annars är det helt rätt gjort, det ska fungera. I steg 2, varva gärna motorn lite ovanför tomgång (kanske 1500-2000 varv/min) för att få lite fart på vattenpumpen och vattencrikulationen. |
|
Motorn ligger på rätt temperatur vid körning men dröjer inte länge ca 1 min skulle jag tro stillastående förens de blir för varmt. Är inte helt säker på detta dock, då jag inte vågat köra så mycket med "låst fläkt" (tog bara en liten sväng) Det är samma problem även utan termostat. Då jag monterar termostaten går jag tillväga med fjädern in mot motorn och det lilla hålet i termostaten lodrät, alltså rakt uppåt. Har tittat på en sprängskiss så är ganska säker på att det är korrekt, men rätta mig om jag har fel. Ja just det, jag glömde skriva att jag i steg 1 klämmer på slangarna då kommer de ut lite mera luft. I steg 2 vrider jag både fläkten till max och temperaturreglaget till max, kanske räcker med temperaturreglaget? Jag kanske ska prova att varva lite i steg 2 det har jag inte gjort. |
|
Ok, förstår du inte vill köra särskilt långa sträckor med den låsta viskokopplingen :-) Men då är det bäst att anta att den överhettar både vid normal körning och stillastående. Såvida du inte bara skruvar bort fläkten lite snabbt och tar en lite längre testrunda och ser vad som händer. Men baserat på dina tester med en låst viskokoppling så ligger inte felet hos viskokopplingen. Jupps! Monteringen av termostaten låter helt korrekt. Här nedan är en bild på hur det ska sitta. Länk Men eftersom problemet finns där även utan termostat så kan vi även utesluta termostaten som orsak till att motorn överhettar. Det räcker med att dra temperaturreglagen till max (fläkten blåser ju bara luft genom elementet). |
En notering till min bild på termostaten Länk Den är rättvänd, dvs med fjädern pekandes in mot motorn. Däremot så sitter den 90 grader fel. Finns det en pil eller litet hål så ska dessa vara placerade högst upp dvs vid kanten där avluftningsventilen sitter. |
Här är en bild som visar korrekt installation, pilen är markerad med röd ring. Länk |
|
Jajjamen sådär monterar jag min termostat=) Jag ska prova att ta loss kylaren och tvätta rent den, samt lufta systemet på nytt och varva den lite under luftningsprocessen. Återkommer då jag gjort detta! Tack för hjälpen så länge=) |
|
Ja, kan vara så enkelt att systemet inte är helt luftat. Rengöring av kylaren är heller aldrig fel, ge den en rejäl genomspolning. Använd också gärna tryckluft för att ta bort år av smuts som fastnat i de små kylflänsarna. Men blås från insidan och utåt (smutsen kom ju utifrån och försökte ta sig igenom kylaren så du ska trycka tillbaka smutsen den vägen den kom - dvs inte försöka trycka igenom smutsen genom hela kylaren). |
Var och körde en kort runda idag och provade att känna på slangarna. Började med helt kall motor, körde ca 1 km, motor av i ca 15 min, körde 1 km tillbaka (med lite stopp i rödljus). Iallafall när jag kom tillbaka så hade temperaturnålen precis ställt sig rakt upp dvs driftstemperatur. Övre kylarslangen (matarledning till kylaren) var varm - typ driftstemperatur. Undre kylarslangen (returledningen från kylaren) var inte ens ljummen - samma temperatur som kall motor ungefär. Detta var ju väntat, termostaten hade ju troligtvis precis börjat öppna sig. Lät den stå på tomgång i 3-4 minuter. Därefter hade den nedre kylarslangen gått upp i temperatur - låt oss säga från 20 grader till 40-50 grader. Så slutsatsen är att det är helt normalt att det tar ett bra tag innan den undre kylarslangen blir helt genomvarm - speciellt vid tomgång. Det borde dock gå snabbare att få den varm när man plockar bort termostaten som du gjorde, men ändåså så kommer den nedre kylarslangen ta längre tid att bli varm än den övre kylarslangen (det är ändåså en flödesbegränsad kylare i i mitten). Det var dock en annan sak jag la märke till - jag klämde på slangarna (övre och undre till kylaren) men de var inte speciellt hårda - tvärtom. Nu hade jag bara haft motorn igång en kortare tid - ska prova att känna på dem när jag kört en lite längre sträcka och hela systemet är uppe i dss normala driftsområden. |
Kände på mina kylarslangar nu efter att jag kört med bilen en längre sträcka men de var inte hårda. Det kan inte vara så att du har en trasig topplockspackning? Bubblar det i expansionskärlet? Vatten i oljan eller olja i vattnet? Vitrök från avgasröret? |
@JoakimÖ : Har du kommit närmare en lösning på ditt problem? Har själv precis luftat (tror jag fått ur alla luft) ur min M30B35 (dränerat hela kylsystemet efter att ha haft toppen demonterad). Tycker det blir svårare och svårare varje gång - ska det inte blir enklare och enklare ju fler gånger man gör det? :-) Tog ganska lång tid att lufta M30'n tyckte jag. Om någon har tips om luftning (förutom den vanliga "höj framänden") för just M30-motorn så tar jag gärna emot dessa. Såhär såg proceduren ut - öppna alla luftreglage och ställ på max (samt slå på tändning - jag tror att ventilerna i ventilpaketet öppnar sig då men är något osäker) - öppna luftningsventilen (på termostathuset) - häll sakta i kylarvätska tills det börjar rinna ut ur luftningsventilen och dra sedan åt denna - fortsätt sedan att fylla på tills du når nivåangivelsen på expansionskärlet - skruva på locket på expansionskärlet - starta upp motorn och låt den komma upp i normal driftstemperatur (temperaturnålen rakt upp) - öppna luftningsventilen ett halv varv eller så och låt luft och kylarvätska bubbla/rinna ut Det borde räcka med ovanstående med det gjorde det såklart inte. Lite intressant var att man kunde ha luftningsventilen öppnade i en minut eller mer utan att det kom ut en droppe kylarvätska. Provade också att ge lite gas för att få lite fart på vattencirkulationen men det hjälpte inte nämnvärt tyckte jag. Det som verkade vara mest effektivt var att lufta så gott det gick på tomgång, köra ett varv runt kvarteret (vilket gjorde att temperaturen ganska omedelbart gick mot läget mitt emellan normal temperatur och rött område), lufta, köra lite till, lufta osv. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.