|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett grymt irriterande kluckande/klickande ljud från någonstans vänster fram när jag kör på ojämnheter med min M3 E36. Tex om jag kör på ett brunnslock så kommer ett "klonk" fast i hög tonart. Kör man på kullersten kan ni tänka er själva. Även lite dovt gnissel/gnetande kan urskiljas i samband med fjädringsrörelser. Det blir betydligt värre om man kört i väta eller nytt tvättat bilen. Problemet uppkom förra året efter att bilen stått uppallad och avställd under 3 säsonger. Jag trodde då det relaterade till de bättre begagnade dämpare som jag satte på under tiden i garaget. Nu i vintras har jag satt på helt nya coilovers, bussningar, krängarpendlar, topplager etc. Det mesta är bytt men oljudet återstår och jag lyckas inte reda ut varifrån det kommer, svårt att simulera medan bilen är uppe på lyft etc. Är det någon annan som upplevt liknande problem och hur löste ni det då? Det enda jag själv kan föreställa mig är att nån led i länkarmen är slut? Hur kontrollerar man? Tacksam för svar! | |
|
den främre länkarmsbussningen är väl en relativt svag punkt och går att byta. MEYLE HD kostar inte mycket och passar bra till coilovers då den är solid. Den bakre bärarmsbussningen är väl inte så vanlig att den packar men är den kass så passa på att byt till minst den excentriska M3 bussningen alternativt hitta en lite styvare om du gillar direkt styrkänsla och inte lägger prio på komfort. Jag hade något snarlik men då var det toppmuttern på dämparen som inte var åtdragen riktigt. En gång hade den mittre bulten/muttern till fjäderbenet släppt lite och då fick jag samma oljud. För övrigt är det sååå trist med sådant här som man har problem att hitta. Johan S NordSchleife 8.19 |
|
| Köp nya bärarmar samt bärarmsbussningar, du har ju redan bytt allt annat...Köp original, finns inga "piratdelar" som är OEM-identiska till M3. | |
|
Dawwe intressant, har inte letat men trodde det fanns även Meyle HD till M3:an Jag vet INGET om kvallen på detta men enligt utsago är det förstärkta bärarmar till bla. 3.2:an Länk Johan S NordSchleife 8.19 |
|
|
Den excentriska bärarmsbussningen kan bli för mycket tillsammans med 3.2:ans bärarmar. Hjulet sitter redan väldigt nära framkant i hjulhus! Men kan även jag rekommendera solid bussning, själv kör jag med millways! Jag skulle ta ner bärarmen och känna på lederna, är dom lösa så pressa om med nya leder! Har för mig att de kosta 300-400kr per sida! |
|
|
Johan: Det där är en vanlig E36 bärarm. Den passar M3 men du får "fel" hjulvinklar. Bärarmen är unik för M3, finns mig veterligen bara att köpa hos BMW... Gory: Sitter ingen excentrisk bussning på M3 3.2, den sitter väl bara på 3.0? |
|
| Har inte påstått att de sitter någon excentrisk på 3.2:an! | |
|
Lite ful försäljningstaktik, bra att ni är vakna. Jag kör ju själv standard bärarmar med slid främre och bakre (samt excentrisk) Vad skiljer en standard och en M3 vilka vinklar påverkas Då jag kör massor med bana är jag klart intresserad av vad jag ha. Går det enkelt att avgöra om bärarmen är en "riktig" M3 bärarm eller bara en som passar på alla liksom? Johan S NordSchleife 8.19 |
|
| Jag har inte riktig koll men jag har för mig att om man lägger en "vanlig" M3 E36 arm "över" en vanlig E36 arm så kommer man finna att M3 armens yttre spindel hamnar lite längre ut & mer framåt, har jag för mig! Dvs du får mer caster (?) mer camber (?) än original om du kör med vanlig E36 topplagring. Byter du till M3 topplagring borde du få "M3 vinklar" | |
|
Kul att det blev lite dialog! Jo jag är ganska inne på att köpa en ny bärarm och prova, som sagt är det mesta annat bytt och plånboken är redan ihålig så känns som det spelar kvitta. De bakre bussningarna har jag redan bytt till delrin från Millway, 3.2-modellen som inte är excentrisk. Tvivlar på att de har med saken att göra, om det nu inte är så bärarmen rör sig i bussningen men det borde jag känt. Jag har tidigare fått för mig att just 3.2'ans leder inte är utbytbara överhuvudtaget då armen är i aluminium eller liknande? Kanske är bullshit iofs! |
|
| Lederna är bytbara, men nya armar är inte blodigt dyra, typ 1700kr st från en tysk BMW ÅF (gå med på www.m5portal.com så kommer du åt de förmånligare priserna). Armarna är definitivt i stål, jag har bytt till komplett ny framvag på båda min M3 E36, den ena fick nya coilovers runt om medan den andra fick behålla originaldämpare/fjädrar, dock blästrade o lackade o med nya dammskydd osv se det SER nytt ut iaf:). Det är rätt trångt att lossa den inre ledens mutter speciellt på passagerarsidan, men det går med en på längden halverad 22mm (tror jag det var, eller var det 21mm?). Rucka inte på leden innan muttern är helt bortskruvad. Sen är det bara o ta en hammare (typ 2-3kg) o slå på själva bärarmen precis vid den inre leden så lossnar den fint, använd inte brytgaffel... | |
|
Är lederna identiska , alltså den inre och den yttre? Har bara bytt den yttre men den inre har ju rullat 19000 mil nu varav dom sista 9 med mig bakom ratten och några tusen varv på bana. Man måste ju inte vänta tillls allt rasar innan man byter det. Elmgren, du skriver att du bytt till Millways centriska bussning i bakkant? Är det hans solida bussning då alltså? För isåfall så kan det vara det som ger ett "missljud" Den solida bussningen är ju stenhård och flexar minimalt vilket mkt väl kan ge ett litet "dunk" på sina ställen. Jag har själv bytt till hans solida dock excentriska i vår från att ha kört orignal och klart är att det ger mer vägljud i olika scenarior men enligt mig oxå en renare,skarpare respons i bilen. Att bussningen rör sig runt tappen är inte så sannolikt om ingen bearbetat tappen eller bussningen då den från Millway går på hyyyfsat trögt.. Johan S NordSchleife 8.19 |
|
|
Nix, lederna är inte identiska, den inre är längre då den går igenom motorbalken! Länk Vid montering av bussningar i delrin likt millway så känner man ifall de skulle glappa, lite spel kan de vara. Viktigt är dock att man smörjer dom i emellanåt, vissa monterar fettnipplar så de går att pressa i fet utan att demontera! Ta fram brytspettet och bänd och känn på alla ledar tills du hittar glapp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.