AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.562

Stop/start funktion hur styr man det

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Känsligheten i största allmänhet påverkas ju också av vilket läge man valt, i Eco Pro prutas ju lite på komforten t.ex.
På min Mazda CX5 med automatlåda måste man trycka ner bromsen lite extra för att start/stop ska gå in. Tog ett jävla tag innan jag fattade det :)
Bara för att testa körde jag idag med avstängd AC. Svettigt värre. Men bilen uppträder likadant som med AC/fäkt på: start/stopp fungerar första 20-30 minuterna sedan slutar den...
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Eftersom inte någon hitills orkat läsa sin bruksanvisning så ger jag mig in i gissningsleken:
Stopfunktionen stänger motorn om alla följande är uppfyllda (AND):
Bilen stilla och växel i neutral - vet inte om handbroms måste vara släppt
Batterispäning tillräcklig (vet inte var gränsen i volt går)
Utetemp > +3 eller +5
Utetemp < +20 (ev i kombination med AC på)

Allt är ju optimerat för att minska utsläpp i EUs testkörcykel och få fina låga förbrukningssiffror i labmiljö. Sen ska ju EU testcykel helst spegla normal körning men i Sverige har vi nog i snitt kallare än medelEuropa.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ro
105
Romefors
520d Touring x-drive -16
Nedanför start/stop engine är en knapp med en cirkel som pil visar medsos och off står. Där kan man trycka av stat/stop-funktionen

Det brukar även finnas en begränsning på hur många gånger en bil kan använda auto stopp/start inom ett visst tidsintervall.
ha
734
haack
X3 30d -18

På F-serien kan man koda så att bilen antingen minns senaste on eller off, eller så kodar man så att den alltid startar i off-läget.
Allt som behövs är en laptop, esys och en obd-kabel.
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
50% av gångerna lackar man ur på den..
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
audi har också att man måste trycka "hårt" på bromsen för att bilen ska stängas.

Måste testa det lite på min.

Finns det någon i Skåne som kan koda om min så säg till :p
ha
734
haack
X3 30d -18

Har du vägarna förbi Uppsala så kan jag grejja det åt dej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.