|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Känsligheten i största allmänhet påverkas ju också av vilket läge man valt, i Eco Pro prutas ju lite på komforten t.ex. | |
| På min Mazda CX5 med automatlåda måste man trycka ner bromsen lite extra för att start/stop ska gå in. Tog ett jävla tag innan jag fattade det :) | |
| Bara för att testa körde jag idag med avstängd AC. Svettigt värre. Men bilen uppträder likadant som med AC/fäkt på: start/stopp fungerar första 20-30 minuterna sedan slutar den... | |
|
Eftersom inte någon hitills orkat läsa sin bruksanvisning så ger jag mig in i gissningsleken: Stopfunktionen stänger motorn om alla följande är uppfyllda (AND): Bilen stilla och växel i neutral - vet inte om handbroms måste vara släppt Batterispäning tillräcklig (vet inte var gränsen i volt går) Utetemp > +3 eller +5 Utetemp < +20 (ev i kombination med AC på) Allt är ju optimerat för att minska utsläpp i EUs testkörcykel och få fina låga förbrukningssiffror i labmiljö. Sen ska ju EU testcykel helst spegla normal körning men i Sverige har vi nog i snitt kallare än medelEuropa. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Nedanför start/stop engine är en knapp med en cirkel som pil visar medsos och off står. Där kan man trycka av stat/stop-funktionen |
|
| Det brukar även finnas en begränsning på hur många gånger en bil kan använda auto stopp/start inom ett visst tidsintervall. | |
|
På F-serien kan man koda så att bilen antingen minns senaste on eller off, eller så kodar man så att den alltid startar i off-läget. Allt som behövs är en laptop, esys och en obd-kabel. |
|
| 50% av gångerna lackar man ur på den.. | |
|
audi har också att man måste trycka "hårt" på bromsen för att bilen ska stängas. Måste testa det lite på min. Finns det någon i Skåne som kan koda om min så säg till :p |
|
| Har du vägarna förbi Uppsala så kan jag grejja det åt dej. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.