AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.560

Stop/start funktion hur styr man det

Sida 1 av 2
Jag lyckas inte få pli på min start/stop funktion. Ibland stängs motorn av ibland inte. Vad kan det beror på? Jag antar att bilen ska på något sätt känna igen om det är ett stopp för rött eller om man tillfälligt kommer till stop i en bilkö. Kan det ha att göra med min körstill när jag kommer fram till rött?
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Start/stopp inaktiveras om det är för kallt ute samt om man gör upprepade stopp i kö. Sen kan jag hålla med om att den stanna lite hur som helst ibland. Hade helst sluppit den faktiskt. Det kan bli irriterande när man gör täta stopp. Tycker också det kan vara jobbigt när man parkerar och den dör och man håller på och trycker på start och stopp knappen massa gånger innan bilen fattar att man vill parkera.

BMWCS #8925
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Har den något att göra med batterispänningen fö?
Våran vill inte fungera sen efter vintern.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jo, och temperaturen inne/ute, hur man ställt in klimatanläggningen osv.
Gr
47
Grasfer
120d M-Sport -08
Ladda/byta batteri kan hjälpa. Min funkade inte på länge men efter jag bytt batteri så funkar den.
Nja, det är nog inget av detta. Igår var det stundviss + 28 i Berlin där jag för tillfället befinner mig. På morgonen när jag körde ut ur stan stannade det vid varje rött ljus, hur smidigt som hälst. Sedan körde jag 15 mil österut vid ankomst till schwerin stannade inte bilen en enda gång vid rött längre. sedna tillbaka tillBerlin och återigen ingen dtsrt/stopp vid rött.
Hur aktiveras det egentligen, det har väl nåt med broms och kopplingspedal att göra? Eller?
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Kolla i instruktionsboken, där finns en hel lista med kriterier som styr start/stopp- funktionen.

/J.I
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
När man lägger in neutral så aktiveras det, men bara om bilen "själv" bestämmer att göra det. Om det är varmt ute kan nog man slå av det så ACn funkar.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Du måste lägga i neutral och släppa upp kopplingen för att det ska kunna aktiveras. Den aktiveras dock inte om det är för kallt, för låg batterispänning eller om den t.ex. behöver köra ac hårt p.g.a. hög yttertemperatur.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Känns ju bara som trams hela den där funktionen....

Hur många OM MEN KANSKE OCH ELLER som helst för att det ska inträffa. Är så otroligt glad att min 7:a inte har det!! Och varje ny bil jag testat som har det har jag stängt av det så fort jag startat.

Det ska visst gå att programmera bilen så att det default är AV istället för PÅ som dom kommer från fabrik, men så klart bara hos BMW.

Kan väl knappast spara några större mängder bränsle men sliter desto mer på batteriet och startmotorn....

Niklas

Fransosen
Har också upplevt att den lever sitt egna liv ibland, och märkte efter ett tag att den inte fungerar om man inte har bältet på sig.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag tycker den fungerade mycket bra på min E91, sommarhalvåret stannade den så gott som varje gång man ville.
Jag uppskattar själva funktionen i och för sig. Även om det kanske inte sparar så mycket bränsle, så jag i alla fall tycker om tekniska leksaker. Men jag fattar inte när den väljer att fungera ich hur jag ska styra det. I morse fungerade det vid varje stopp. Nu i eftermiddag inte alls... Finns det ett max temperatur oxå?
Jag vet att allt ska man kunna läsa till sig i instruktionsboken men den är på tyska och jag ska få en svensk inskicka först i slutet på veckan.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Under eftermiddagen var det kanske varmare ute, vilket gjorde att luftkonditioneringen måste jobba och den drivs ju av bilmotorn, så då kan inte den sistnämnda stängas av.
Funktionen styrs helt och hållet av nivån på batterispänningen. Har själv märkt att funktionen funkar bäst när bromskraftsåtervinningen är som mest aktiv, dvs motorbroms och stadskörning.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är fel att den styrs bara av batterispänningen. Den styrs av utetemperatur under ca +3. Om ACn är på. Om man har tryck i bromssystemet och säkert annat. Prova pumpa på bromsen. Då startas motorn. Säkert också om man sätter ACn på max.
Karl-Hilding
Den stannar inte motorn om handbromsen är på.
Så var det för mig i dag.
Tack för det för jag gillar det inte.
Tom i norr: jag menade att det är batterispänningen som är flaskhalsen i systemet. Därför stänger systemet av sig självt vid för låga temperaturer som du själv skriver. Dock har jag märkt att man kan ganska lätt ladda upp systemet igen med inbromsningar.
Finns det ett övre temperaturgräns?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om det är varmt ute och bilen ska kyla kupén krävs mycket kraft för att driva AC-systemet. Då startar motorn, men jag skulle tro att det styrs av klimatanläggningen och inte yttertemperaturen.
Om klimatautomatiken anser att A/C-kompressorn behövs konstant för att hålla inställd temperatur i kupén kommer start/stopp-funktionen aldrig att fungera. Klimatautomatiken förhindrar då start/stopp-funktionen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.