|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
E34_Robert |
Läser på di.se artikeln: "Skattechock för törstiga bilar" Länk Är det någon som har läst det? Fann inget inlägg om det iallafall. Det enda positiva jag kunde läsa om det nya förslaget är att: "Förslaget, som skulle införas från 2015, innebär en brytpunkt på 120 gram koldioxid per kilometer och en vikt på 1.372 kilo, det senare ett snitt för Europas bilförsäljning." |
|
Asså vadå,ska skatten kosta 30lax på en bil? Haha lite roligt |
|
| Hejdå X5 bensinare. | |
E34_Robert |
Så här ser det ut det förhoppningsvis (inte kommande förslaget) ut: Förslaget, som skulle införas från 2015, innebär en brytpunkt på 120 gram koldioxid per kilometer och en vikt på 1.372 kilo, det senare ett snitt för Europas bilförsäljning. Varje gram som avviker från brytpunkten ska antingen belönas eller bestraffas med 375 kronor. Låt åt säga att det skulle gälla från och med idag: X5 xDrive35i har 236gram i CO2-utsläpp. Det är 116gram över brytpunkten. 116gram x 375kr = 43 500kr. Om man räknar på vad en X5 M (325gram) har. 205gram x 375kr = 76 875kr. Om jag räknade rätt så är det ju bara 14% av inköpspriset. |
|
En "utredning" med Per Kågeson som huvudsekreterare ? Länk Vad kan man egentligen förvänta sig för resultat av en sådan, annat än stollerier staplade på varandra? |
|
E34_Robert |
Visserligen så är det rätt i tiden att tänka på miljön. Aldrig haft så rolig med en bil som när jag gjorde ice driving utbildning i Jukkasjärvi med en MINI Cooper D Countryman ALL4 trots liten motor på 112hk så är det ändå 129 g/km. Skatten skulle hamna på 3 375kr. Jag tycker att man inte ska stirra sig blint på att 120gram ska vara en brytpunkt. 4hjulsdrivna bilar drar mer men då får man en mycket säkrare bil. Det bör väl ändå betyda något? Är nollvisionen kvar? :) |
|
Vadan dessa onödiga utredningar? Beskattning av fordon som sådana bara för att få ner utsläppen tycker jag är att gå över ån efter vatten - ponera att två personer köper exakt likadana bilar men den ena kör 500mil med den om året medan den andra kör 5000mil - den förstnämnda personen släpper bara ut 10% av utsläppen som den andra gör, ändå betalar båda lika mycket i "miljöskatt" på fordonen. Om man verkligen ville komma åt utsläppen vore det plättlätt att göra en åtgärd som fick effekt på hela fordonsparken: Beskatta drivmedlen hårdare - då får den som släpper ut mycket automatiskt betala mer! Med ovanstående metod kommer man ju åt UTSLÄPPEN hos ALLA bilar, inte bara de nya (som för övrigt oftast är de som är bäst på att rena avgaserna)... Nu säger inte jag att vi behöver mer skatt på bensin/diesel, men OM man skall göra något åt utsläppen är mitt förslag genialt i sin enkelhet, tycker jag personligen. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är givetvis helt åt helvete. Om man nu vill ha in mer skatt på bilarna och/eller styra mot mindre fossilbränsleförbrukning SKA skatten läggas på bränslet och fordonsskatten tas bort!! Jag är ganska säker på att min bil inte släpper ut några avgaser när den står parkerad i garaget, vilket är precis vad denna skatt antar. Eller i och för sig, med tanke på den intellektuella förmåga utredaren påvisat kanske denne har antagit att man i normalfallet alltid låter bilen stå på tomgång för att undvika KALLSTART, kallstarter släpper ju ut så mycket... |
|
E34_Robert |
Johan B, Du har helt rätt i att man borde beskatta drivmedlem mer. :) Men företag borde kanske inte ha samma skatt som oss privatpersoner. Kanske skatten borde gå via bilförsäkringen. Då får man betala för det man kör. Oftast är bilen försäkrad på 1500 mil. Men om man har bilen försäkrad för 3000 mil borde skatten vara 50% mer. Sen kanske man borde ändra på åldern för när bilen ska bli skattefri. Säg 20år. Det går åt mer energi att tillverka en helt ny bil än att köra med en äldre bil. Går att ta fram hur många förslag som helst. :) |
|
Är det ingen annan som reagerar på att Prius laddhybrid får en skatt på 28000:- pga av vikten. Gäller alla hybriderna som får höga skattepålägg. Då kan ju miljöaspekten knappast vara orsaken till skatten. Sen tycker jag gränsen för vikt verkar väldigt låg, kan snittet i Europa verkligen ligga på 1.372kg. Finns det så lätta vanliga bilar? |
|
|
Förslaget straffar barnfamiljer som inte kör speciellt mycket men behöver en familjekombi för att skjutsa ungar till olika aktiviteter. Med andra ord, förslaget straffar en genomsnittlig sosseväljare och är således inte politiskt genomförbart. Om målsättningen är att minska användning av fossilbränslen så är det lämpligt att beskatta dessa så att de blir dyrare än alternativa bränslen. |
|
|
Pettran: Med MP i en rödgrön-röra blir det inga eftergifter till Svennebanan. Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn. |
|
| Mest idiotiska jag läst på länge! | |
E34_Robert |
Är det någon som vet hur skatten ser ut i exempel Norge som inte är med i EU? Eller hur det ser ut i Finland och Tyskland? |
| Norge har ett system som straffar vikt och CO2-utsläpp vilket leder till nästan dubbelt så dyra bilar i Norge som i Sverige. Som jämförelse kan nämnas att listpriset på 525d Touring är motsvarande 700.000 svenska kronor. | |
|
Danmark, Finland och Norge har historiskt alltid haft ett högt skattetryck. Men det fanns ingen miljötanke bakom detta från början, utan beror snarare på att man inte har någon inhemsk bilindustri att försvara. Vi kan helt enkelt tacka Saab och Volvo för att vi inte sitter i samma båt. Italien har nyligen drivit igenom ett liknande förslag. Inte heller där hade man miljön i fokus, utan snarare ett stort svart hål i budgeten som behöver täckas. Håller med att det vore mer rättvist att lägga skatten på bränslet istället för på bilen. |
|
|
Red_wings; Angående Priusen innebär det att du får en bonus 'a 28000kr. Med andra ord så går det att få en del bidrag genom att tänka till lite. Skatteregeln kommer också endast innefatta bilar tillverkade efter förslagets början. |
|
| Tack bunf, hade missat det i tabellen:) | |
| Man blir ju lycklig över dessa fabler! Först uppmuntrar man bilindustrin genom skattesubventioner och sedan ska man straffa kunderna! Slutar med att folk kör oskattat, obesiktat och oförsäkrat! Detta händer redan i England som verkar ha en snårig försäkringsmetod på bilar och förare. | |
|
Om systemet införs ska det, menar utredarna, ersätta den nuvarande fordonsbeskattningen, dock bara för bilar som säljs från 2015 och framåt. Tror många missat den punkten i förslaget :) om det blir verklighet så blir ju 2014 ett viktigt år. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Då har vi med andra ord goda chanser att passera Danmark i kampen om högsta skattetryck i OECD-länderna. Vad kommer den dagen då alla kör med bilar som släpper ut för lite? Tippar på ännu strängare krav för at staten ska få in sina pangar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.