AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.801

Bosch & tändstift...

Har ju "experimenterat" med lite olika stift i mina bilar...
M5 E34 S38B38: Original(Bosch)=OK. Brisk LGS=Minst lika bra, i mitt fall bättre med jämare gång!
M3 E36 S50B32: Original(NGK)=OK. Brisk LGS=Minst lika bra.
Passat 2.0i -96 (115Hk): Original (NGK)=OK! Beru=Minst lika bra som original. Brisk LGS=Minst lika bra som original. Bosch Super 4=Bilfan rycker vid mer belastning på låga varv, händer inte ofta men ändå.
Väldigt förvånande, om LGS stiften hade gjort på detta vis så hade jag köpt det, de kräver ju mer av tändsystemet. Skall tilläggas att jag inte hade några problem som dessa innan bytet. Har även bytt till nytt fördelarlock samt rotor, tveksamt att de nya grejerna är orsaken.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För 10-15 år sedan i samband med att jag installerade insprutning på bilen fick jag en del smärre problem med min 3.0S -72 och åkte till en auktoriserad BOSCH-verkstad för att få hjälp.

Av dom fick jag rådet att bara använda NGK-stift då deras erfarenhet vara att då får man minst problem med stiften. Med NGK-stift och ett bra batteri försvann alla mina problem.

Som kuriosa kan nämnas att SAAB till alla sina "moderna" turbobilar bara rekommenderar NGK-stift!

Per L
Per: Bosch stiften måste väck...Som sagt små ryck ibland, men bara mellan 1000-2000 varv o man trycker MER på gasen, ungefär som att gnistan släcks?? Gasar man upp sakta mellan 1000-2000 så blir det inga ryck. Över 2000 varv verkar de funka oavsett belastning. Jag är MYCKET förvånad, Super 4 är ett stift som är snarlikt Beru Ultra-X, och Ultra-X funkade klockrent. Samma sak med LGS, dock ett stift med ca 3mm gnistgap så där hade jag köpt att tändsystemet kanske inte orkar med, men det gjorde utan minsta problem. Så får jag gissa så är de av Bosch rekommenderade stiften aningens för kalla? Det är första gången EVER jag får såna här problem som (förmodligen!) orsakas av stiften. När man experimenterar med stift o trycker i "racing" stift med annat gnistgap/gnistprincip så kan man köpa eventuella bekymmer, men som sagt inga problem alls, inte ens i sträng kyla (-20) strulade LGS stiften. Nej Bosch, ni kan bättre än så här, var snälla o "räkna om" värmeområdet för era stift.
Så...Satte tillbaka de gamla stiften (NGK med 3 sido-elektroder). HELT säker på att det var Bosch-stiften var jag inte, bytte ju även rotor (Bosch...) o fördellarlock (Beru) i samma veva...Iaf med Bosch-stiften så kunde "missarna" framkallas genom att stå på tomgång i friläge o sedan "stämpla fullt", man kunde då höra hur det INTE tände riktigt som det skulle upp till ca 1400-1500 varv sen lät det som det skulle. Inga stora missar utan ett svagt "Brrrr"...Iaf i med de gamla stiften o samma test på nytt. Precis som det skall vara, inget "Brrr" ljud o inga ryck vid högre belastningg på låga varv. Dåligt Bosch, mycket dåligt, speciellt med tanke på att de INTE skriver nån reservation för att stiften KAN tänkas trilskas lite. I fallet med LGS skriver de KLART & TYDLIGT att stiften KRÄVER ett 100% frisk tändsystem o att de är avsedda för racing, dvs inte optimalt för stiften att puttra på tomgång hela tiden...Synd att LGS stiften är så förbaskat dyra med frakt annars hade jag tryckt i de igen, men då bilen inte gick märkbart bättre med de är det inte lönt att betala det dubbla kontra vanliga NGK...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, var det rätt Bosch-stift?

Till vilken bil var det?

När jag bytte från NGK BKR6EQUP till Bosch FGR7DQI i E46:an blev motorgången lite mjukare och bränsleförbrukningen sjönk lite. De gamla NGK-stiften var långt ifrån slut och de positiva effekterna har hållit i sig flera tusen mil nu.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Passat 2.0i (115PS) -96. Skall vara rätt stift (köpta vi MisterAuto), W78 nånting tror jag de hetteLänk , dessa har jag för mig: . Första gången jag upplever nåt sådant, bilen gick kalas med Beru, samma sak med Brisk LGS (ett stift som kunde ha strulat då det kräver lite mer...). Men att Bosch skulle strula fanns inte på kartan, men tydligen så...
Antingen så har jag fått ett (?) trasigt stift eller så har Bosch räknat fel (????).
Rycker endast vid lite mer belastning,tänk dig typ att du ligger i 3:an kring 1500 varv o axxar normalt, då rycker det nån gång ibland upp till lite drygt 2000 varv.
Nu med de gamla NGK är allt som vanligt, inga ryck alls, inte ens om man stämplar full från lågt varv på hög växel (något jag inte ville testa med Bosch, spikar det grovt så kan det gå illa...). Nya NGK är beställda, skall ta kontakt med Bosch o trippelkolla att Mister-Auto rekommenderade RÄTT stift, om inte så får vi se hur de löser det. Om stiften är rätt så får vi se hur Mister gör, inte för att det är nån större summa det rör sig om utan mer en princip sak.
Får jag gissa så är stiften lite väl mycket på den kalla sidan??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt en Bosch-tändstiftkatalog jag har:

Passat
2.0
2liter
85kW
Motor:ADY; AGG; 2E
Årsmodell:90-97
Stift: W 7 LTCR
Elektrodavstånd: 1,0mm
alt. stift: WR 78 X

Generellt brukar NGK ha ett lite bredare värmetalsområde än de flesta andra tillverkare, och olika tillverkare ligger aldrig exakt på samma värmetal - så om det är lite på gränsen upp eller ner kan ett annat fabrikat göra att man hamnar utanför rätt värmetal, särskilt om man då väljer ett fabrikat/stift som inte rekommenderas av motortillverkaren.

Mvh
Johan B

Dessa köpte jag: Länk. Jag vet att det inte finns två olika tillverkare som har exakt samma värmeområde...Men när en så stor aktör som Bosch går ut med att "Super 4 är de bästa stiften" o har passande stift till min bil (en gammal enkel bil!) o sen funkar de inte 100% blir man lite besviken. Som sagt hade det varit extrema "Racing-stift" så hade jag köpt att det kan bli så här. Enligt reklamen så bygger Super 4 på samma "glidgnist-princip" som LGS, men med ett mycket kortare elektrodgap (ca 1mm mot knappa 3mm). O när tändsystemet klarar av att få gnistan att "glida" knappa 3mm, med en gång minst lika bra som original så kan det ju inte vara något annat än att Bosch-stiften är aningens för kalla, dvs ginstan släcks (???) under mer last på låga varv, dåligt!

Gällande brett värmetal så har även LGS stiften ett rätt brett sådant. De rekommenderade stiften till S motorerna funkar kalas, MEN sitter det redan fler-sido-elektrodstift original så kommer man knappast märka nån skillnad. Skillnad märker man om bilen har stenåldersdesign på stiften (skymd mitt elektrod).
Jag brukar läsa av mina stift när jag kör med ny typ, första kollen efter 60-70 mil. En bild på hur LGS-stift såg ut efter 4000 mil i Passaten (rek intervall är 3000 mil enligt tillverkaren) : Länk
Och här i M5 efte ca 1500 mil (byter efter 2000 mil, BMW's rekommendation!) Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att stift är varma eller kalla relaterar främst till hur varma de behöver bli för att bränna sig rena från sot etc.

Att gnistan "släcks" tror jag inte lär hända ens om du sätter i de "kallaste" stiften som du kan få tag på.

Däremot har ju Bosch-stiften luft-glidgnista, varav större delen är luftgnista och luften leder ström extremt mycket sämre än sotet på stiftet...faktum är att man utnyttjar "smutsen" på stiftet för att få en lättare väg för gnistan att ta i stift med glidgnista samtidigt som gnistan bränner bort sotet just där den "glider" (=bättre självrensning av stiftet redan vid låga temperaturer).

Hur ser stiften ut när du kört lite med dem?

Är de igensotade är de för "kalla" är de kritvita/brända eller t om har smälta elektroder är de för "varma".

Mvh
Johan B

Mja, kallt/varmt relaterar väl snarare till hur mycket värme de är kapabla att transportera bort från cylindern...Ett tändstift fungerar som det skall mellan typ 450-750 grader (self cleaning zone), under 450 så bli det en massa beläggningar, o över 750 risk för motorskador...
Iaf stiften satt i i ca 8 mil, de ser bra ut. Inga beläggningar alls nästan, rena fina elektroder, absolut ingen överhettning. Men faktum kvarstår: felet avhjälptes med de gamla stiften.
Hade ett liknande bekymmer med en forum-medlems M5 E34 som fick LGS-stift. Bilen gick skit med LGS, bra med original. Slutsats: LGS = skräp, eller? Iaf vi satte i hans "dåliga" stift i min bil, min bil gick kalas. Därefter satte vi mina bra stift i hans, missade. Därefter flyttade vi mina tändspolar till hans bil, o se på fan, nu gick hans bil som den skulle. Felet låg i ett skadat tändrör.
MEN just i detta fall tror jag inte på tändningsfel. Super 4 lär inte kräva nämnvärt mer energi för att bränna av än NGK. O bilen fungerade precis som den skulle med LGS, vilket iofs är för 4500 mil sedan, o de kräver högre spänning. Nej i detta fall är felet orsakat av stiften, antingen ett/flera kassa eller så är de inte 100% kompatibla.
Finns bara ett o säg: Dåligt Bosch. Beru har stift som funkar kalas (ser snarlika ut Super 4) så det kan inte vara annat än skadade stift eller strul med värmeområdet (tveksamt men jag vet inte...)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svårt att säga vad felet är om stiften ser normala ut.

Men ibland finns det vissa motorer som helt enkelt inte trivs med vissa stift av någon anledning, trots att de borde fungera enligt rekommendationstabellerna.

Däremot brukar NGK-stift sällan eller aldrig tjura i någon motor (förutsatt att det är rätt typ av stift enligt rek.tabellen), så de brukar vara ett säkert kort om man inte vet att motorn går bra med ett visst annat stift.

Mvh
Johan B

Johan: Som sagt bilen funkade kalas även med Beru Ultra-X samt Brisk LGS, det är det som gör det så konstigt att Bosch strular. Hade det varit Brisk LGS som strulat så hade jag förstått det, de är ju egentligen inte avsedda för vardagskörning. Men att Bosch skulle strula fanns INTE på kartan. Iaf det skall tjongas i nya NGK eller Beru, väljer det billigaste*haha*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bosch stift inte strula. Jisses det har dom gjort sedan 70 -talet :) sista sitftet i världen som hamnar i nån bil jag äger.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Kan bara bekräfta det som skrivits redan,och det är att Bosch är dynga !
Min polare som jobbar och jobbat som bilmek i hela sitt liv bekräftade att Bosch inte funkar i vare sej nyare Saab,japanska bilar eller ford !
Fullständigt omöjligt att få dessa att gå rent med Bosch-stiften !
Verkar som om MisterAuto återbetalar kostnaden för stiften, bra service i så fall, om nu pengarna dyker upp*haha*
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...jag har kört med Bosch super 4(hette dessa iaf) bl.a. i min M535:a och det var då inga problem.
Körde 4000mil med dessa och när jag bytte så såg det inte speciellt slitna ut heller..

Visserligen vill jag minnas att när jag köpte min första BMW(528i-82) så spikade motorn när jag "sotade ur motorn" ;), bytte sedan till NGK(kommer inte ihåg exakt nr etc) så gick den bra igen...
Bosch stiften som satt i var inte slitna eller så, möjligen att det var fel värmetal eller nå´t ?

Mvh Janne.

Janne: Jag satt i NYA Bosch stift...Eller ja de är inte nya längre då de gått ca 10 mil. De gamla NGK med ca 4500 mil fungerar utan ryck
Ingen regel utan undantag brukar det heta...

När jag bytte stift på min bil vid 10 000 mil så satt där Bosch stift originalmonterade. Valet av nya stift blev NGK och även om dess fungerar bra så kommer jag att byta tillbaka till Bosch. Motorn går helt enkelt lite mjukare och lenare med Bosch stiften.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.