AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.275

Vad i h-e... har hänt med min baklucka?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har en e61 -08. Efter att varit och handlat diverse grejer kommer man hem och öppnar bakluckan det blir en höjludd smäll från vänstersidan av bakluckan. Kollar vad som hänt och ser att gångjärnen/gasfjädrarna som håller upp luckan ser annorlunda ut på vänster sida mot höger. Hela bakluckan går trögt, jag stänger den med vissa besvär och ser att det ser ut som på bilden

Länk

Tittar man in i springan ser det ut som att gångjärnet gått av.....vågar inte öppna eller göra mer innan jag kommit till verkstaden.

Någon som vart med om liknande eller hört om någon annan???
Vad gör man åt detta? Byta hela bakluckan??
ka
38
kanonen
530xdT -07
Jag spekulerar bara, men det sitter ju två uppsättningar gasdämpare på E61, för glasluckan är dämparna inne i bilen längs taket.
När jag var där och skruvade för att laga kablarna råkade jag skruva av en skruv jag inte skulle röra och den inre dämparen flög då upp med en stor smäll. Kan tänka mig att det skulle se ut något liknande det på din bild ifall jag hade försökt stänga allt utan att skruva fast allt igen.

Det är ju totalt fyra gångjärn, två för glasluckan och två för resten av luckan.

Hoppas jag skrev någotsånär begripligt.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Tack för svaret!
Ja, det låter ju som en möjlighet. Det blev ett rejält knakljud/smäll från där gasdämparen sitter när jag öppnade bakluckan och det såg ut som den inte gick in på rätt sätt samt att den ena delen av gasdämparen satt fast vid infästningen där den går in i taket så att säga när jag skulle stänga den igen.

Får åka förbi den lokala BMW-verkstaden och se om de har öppet imorgon...
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Visade sig vara gasdämparen som hoppat av och åkt in i ett hål som finns där sladdar går om man har automatisk lucköppning. Verkstaden hade aldrig sett ngt liknande.....Ny dämpare beställd
Fortsätter lite på denna tråd...

Någon som kan förklara hur motorn till automatiska lucköppningen sitter fast ?
Idag när vi var på julshopping och jag skulle öppna bakluckan öppnades den endast ca. 20 cm. Märkte sedan att själva motorn / cylindern hade lossnat i övre kant. Kan det vara en kula och det kanske går att trycka fast igen, såg inga extra delar att något skulle ha gått sönder...

Tack för svar!

Mvh Ubbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.